Testy

Prvá jazda so Seatom Tarraco! V čom je lepší ako Kodiaq?

Ďalšie SUV, povedal by si s povzdychom zarytý priaznivec klasických automobilových tried. A mal by pravdu. S touto automobilovou kategóriou akoby sa roztrhlo vrece. Vzhľadom na neutíchajúci záujem motoristov jej nahrávajú aj štatistiky. Tie dokonca na najbližšie roky predpovedajú ďalší nárast trhového podielu tohto segmentu. Takže, ak máte radi niečo iné, máte iba dve možnosti. Buď sa zmierite, alebo budete presviedčať seba aj ostatných na kúpu niektorého z klesajúcich segmentov.

Prvá jazda SEAT Tarraco

Presne to je aj prípad Tarraca. Jeho meno pochádza z bývalej rímskej provincie Tarragona, ktorá sa nachádzala na území Španielska. Ako inak, veď španielska automobilka je dostatočne sebavedomá a Španielsko dostatočne veľké na to, aby malo v zálohe dosť ďalších pomenovaní pre akékoľvek množstvo ďalších modelov. Hneď po nasadnutí za volant vás privíta známe prostredie, avšak iné. Veľký stredový displej nie je súčasťou stredovej konzoly, ale hrdo tróni nad ňou. A to ho spoľahlivo odlišuje od ostatných koncernových kolegov. Taktiež dostáva už v základe digitálnu prístrojovú dosku, takže je len na vás, na čo sa budete pred sebou dívať. Klasické budíky? Mapa? Údaje z palubného počítača? Každému podľa aktuálnej chuti a nálady. Digitálne panely spolu s LED osvetlením v celom aute potom predstavujú zástupcov budúcnosti.

Prvá jazda SEAT Tarraco

Interiér je dostatočne priestranný, predĺžená koncernová platforma pre modely s motorom vpredu naprieč je dostatočne štedrá. Čiže tri rady sedadiel nie sú problém. Plus posuvný druhý rad sedadiel a možnosť sklopiť všetky sedadlá do roviny. Teda, okrem vodičovho. Áno, aj spolujazdcovo. Vznikne tak takmer nekonečne dlhá ložná plocha, na ktorej preveziete azda aj nový gauč. O bicykloch a ďalšom športovom náradí ani nepochybujeme. Využitie zadných sedadiel zlepšujú výklopné stolíky, takže deti sa môžu venovať kresleniu či podobným veselým aktivitám. Dospelí si o stolík môžu oprieť napríklad tablet či knihu. Cestovanie tak dostane ďalší zaujímavý rozmer. Ale poďme jazdiť. Počas prvého spoznávania sme jazdili so všetkými motormi, ktoré sa zo začiatku dostanú do ponuky. Ich prehľad vidíte v tabuľke aj s výkonovými charakteristikami. Za nás musíme povedať, že ani jeden z motorov sa s autom netrápil, aj keď sme v ňom jazdili iba dvaja plus príručná batožina.

Prvá jazda SEAT Tarraco

Zaťaženie piatimi cestujúcimi plus batožinou či siedmimi cestujúcimi by urobili medzi motormi asi väčšie rozdiely. Ak však jazdíte väčšinou sami či vo dvojici, nebojíme sa vám povedať, že to zvládne aj základná prepĺňaná benzínová 1.5 TSI. Tá prichádza s pohonom iba predných kolies, čo môže znamenať problémy s prenosom výkonu na cestu. No s pohonom všetkých kolies a so stúpajúcim výkonom dvojlitrových benzínových aj naftových motorov sme pod pravú nohu dostávali nielen väčšiu výkonovú rezervu, ale aj svižnejšie reakcie. Za nás by sme zvolili najskôr slabší naftový dvojliter a pohon všetkých kolies. Nech potom v zime na snehu nevyzeráte ako pes, ktorý vybehol na jazero, ale zabudol, že na bezpečný pohyb nemá dostatočné pazúry. O podvozku môžeme povedať, že spomedzi všetkých troch koncernových súrodencov dostal najtuhšie naladenie, čo sa prejavuje na najšportovejšej jazde spomedzi celej trojice. Najviac si to uvedomíte v zákrutách, kde sa auto na svoj segment nakláňa iba jemne.

Prvá jazda SEAT Tarraco

Keď sme už pri pohone všetkých kolies, tak Tarraco dostalo aj celkom slušné terénne vlastnosti. Preverili sme ich na hlinenom a štrkovom podklade, ako aj na cvičnej dráhe s drevenými prekážkami. Tam sa prejavila dobrá tuhosť karosérie, ktorá vydržala aj tance na dvoch do kríža odľahčených kolesách. Elektronika sa nedala zastrašiť ani prudkým klesaním, kde postrážila pokojný a korigovaný zjazd. Takže ak plánujete Tarraco využívať aj ako vozidlo na dojazd k horskej chate vzdialenej od spevnených ciest, môžete sa naňho spoľahnúť. Pokiaľ vás zástupca v rodine SUV so španielskymi génmi a s výrobou v Nemecku zaujal, začnite sa pozerať po prasiatku, prípade po ponuke finančných inštitúcií. V čase čítania týchto riadkov by mal byť cenník už zverejnený v plnom rozsahu a objednávkové knihy otvorené.

Martin Šebesta
Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

image
Magazín

Marcel Forgáč: Mám rád, keď ma auto učí – a Lexus to vie

Obľúbený moderátor a zabávač Marcel Forgáč je známy aj ako náročný „autičkár“. Rukami mu prešlo už veľa exkluzívnych modelov a viacero áut prémiových značiek aj osobne vlastnil. No ako sám hovorí v našom rozhovore, až so značkou Lexus prišla tá práva láska.