EXKLUZÍVNA JAZDA: BMW X5 – Bavorský obor

BMW X5 nikdy nepatrilo medzi malé autá. Keď však trend nárastu rozmerov dosiahol tak ďaleko, že aktuálna X3 dosahuje rozmery X5 prvej generácie, musela prísť na rad novinka. So schopnosťami, ktoré nás veru prekvapili.
Vydané  Text: 
Nárast rozmerov si všimnete na prvý pohľad. Ani ich netreba zdôrazňovať. Stačí sa pozrieť na predné obličky. Získate pocit, že X5 nimi chce nasať do útrob všetok chladiaci vzduch a nejaké stredne veľké auto k tomu. Hlavné svetlomety dostali relatívne striedme rozmery, čo je výsledkom použitej špičkovej laserovej technológie. Už sa tešíme, až ich preveríme v slovenskej jesennej tme a prípadnom nepriaznivom počasí.
Interiér prináša na scénu viacero nových riešení. Pred vodičom už nie sú nijako naznačené kruhové ukazovatele. Ich miesto zabral veľký displej s veľmi vysokým rozlíšením. **Rýchlomer a otáčkomer po novom tvoria pásiky na krajoch displeja**. To znamená, že hodnoty stúpajú zdola nahor, akoby proti sebe. V autách s klasickými ručičkami nám to prekáža, v tomto prípade sme s tým vedeli bez problémov žiť.
**BMW je dostatočne sebavedomé** na to, aby sa rozhodlo pre jedinú možnú kombináciu zobrazenia prístrojov. **Iné konfigurácie neponúka**. Možno si na to vodiči rýchlejšie zvyknú a prehodia v hlave svoje návyky. A povedia si, že BMW X5 je priekopnícke vozidlo s množstvom nových technológií na palube, a tak to má byť. K tomu pridajte nekonečné možnosti konektivity vrátane sledovania okolia vozidla. Jeho obraz snímajú kamery a vy si ho môžete pozrieť doma v mobile. Mobil môže dokonca slúžiť aj ako kľúč na otvorenie auta. BMW X5 prináša na palube množstvo nových technológií. Nový ovládací systém by sme prirovnali k takému prelomu, ako bolo prvé ovládanie iDrive. Len je oveľa jednoduchšie, intuitívnejšie a ak máte na mobiloch radi nastavovanie zobrazovaných funkcií a aplikácií, prídete si na svoje.
Sebavedomie značky sa prejavilo aj v tom, že **úplne prepracovalo** ovládací koncept rozhrania medzi vodičom a vozidlom. Všeovládač iDrive zostal, inak sú usporiadané ovládacie tlačidlá najpoužívanejších funkcií. Zopár funkcií dokonca aj pribudlo. Ide najmä o ovládanie terénnych schopností vozidla a režimov rozloženia krútiaceho momentu na kolesá v rámci pohonu xDrive. Ako sa ukázalo v teréne, ovládače nie sú na okrasu a reálne terénne schopnosti auta sú dosť ambiciózne. Aby sme zostali ešte pri interiéri. K voliču automatu, ktorý dostal tvar brúseného krištáľu, sa presunulo aj štartovacie tlačidlo. Ovládanie klimatizácie si zachovalo tlačidlá, no tie sú kompletne prepracované a posunuli sa k výduchom. Nastavenú teplotu a silu ventilátora zobrazujú malé displeje medzi nimi. S klimatizáciou súvisí aj jedna príjemná novinka. **Držiaky na poháre v stredovej konzole** dostali možnosť chladenia alebo vyhrievania. To znamená, že čaj či káva zostanú dlhšie teplé, voda studená. Ako to funguje, si radi vyskúšame v domácom teste.
Zadná časť auta poskytuje dostatok priestoru na to, aby sa za druhý rad sedadiel delených v pomere 40 : 20 : 40 s kráľovským priestorom zmestil ešte jeden rad s dvojicou miest. Alebo obrovský batožinový priestor s dnom, pod ktorým sa ukrýva ďalšia pivnica. Veľkosť nového BMW X5 sme už spomínali. Preto nás zaujímalo, ako sa jeho rozmery prejavia na cestách. Musíme priznať, že s bohatou výbavou už potrebuje silnejší motor. Sadnite si do jeho sedačiek a budete sa cítiť ako v bavlnke. K tomu masážne funkcie, nový spôsob odvetrávania a nekonečná cesta sa môže začať. Ak plánujete jazdiť pokojným tempom, stačí vám **základný motor 30d**.
Nám sa však videlo, že na kľukatých cestách a v serpentínach mu dochádza trochu dych, ani agilita nebola úplne taká presvedčivá, akú očakávame od BMW. Zato **silnejší motor M50d**, to už bola iná káva. Všetky kone a newtonmetre dodali autu úplne inú šťavu a radosť z jazdy dostala nový rozmer.
A spomínaný terén? Doňho sme opäť dostali verziu 30d. **Vybavená kamerami na každom rohu** eliminovala horší výhľad okolo vozidla a mohli sme vyraziť medzi stromy. Už základná svetlá výška vzduchového pruženia 21,5 cm predznamenáva dobrú priechodnosť, možnosť zvýšenia o 4 cm pridáva body navyše. Dovolíme si tvrdiť, že schopnosti auta so všetkými terénnymi režimami **dokáže využiť málokto**. Na príjazd k horskej chate aj v snehu to postačí s prehľadom. Nové BMW X5 patrí medzi ikony segmentu veľkých SUV. O popularite svedčí pohľad na cesty. A novinke s najmodernejšími technológiami na palube si dovolíme predpovedať skvelú budúcnosť. Má na to všetky predpoklady.




Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.




Pokračujte na ďalší príspevok »