Nissan X-Trail 2.0 DCI - Ako dopadol v dlhodobom teste (11 000 km)?

Martin Šebesta, 03.08.2018
S koncom školského roka sa končí aj náš dlhodobý test Nissanu X-Trail. Za pol roka sa stal platným členom redakcie a v niektorých momentoch doslova nenahraditeľným kolegom. Prišiel však čas, aby sme mu vystavili konečné vysvedčenie.

Nissan X-Trail si u nás odkrútil viac ako polovicu školského roka. Ešte máme v živej pamäti, keď sme ho začiatkom januára preberali a vyrážali s ním na zoznamovaciu jazdu do Frankfurtu a Stuttgartu. Viac ako 2 000 km v zimných podmienkach zvládol bez najmenšieho zaváhania a my sme vedeli, že získavame odhodlaného kolegu. S priestranným interiérom, ktorý nemá problém na zadnej lavici pohodlne odviezť troch pasažierov.

DLHODOBÝ TEST: Nissan X-Trail 2.0 dCi All mode - Volanie diaľok

Pohonná jednotka nám dynamikou stačila, radenie prevodových stupňov zvládala manuálna prevodovka s prehľadom. Už pred nami malo auto odkrútených nemálo novinárskych kilometrov a aj u nás sa muselo vyrovnať s viacerými jazdnými štýlmi. Očakávali sme, že dosiahneme lepší výsledok spotreby ako finálnych 8,1 l/100 km. Podpísal sa pod to fakt, že väčšinu času auto jazdilo každodennú trasu z neďalekého satelitu do Bratislavy. Posúvanie zadných sedadiel v širokom rozsahu, ich sklápanie do roviny aj s otvorom na prevoz dlhých predmetov, možnosť rozdeliť batožinový priestor na dve časti či samostatné miesto na kryciu roletku, boli drobnosti, ktoré sme oceňovali. K tomu množstvo praktických riešení v interiéri. Navyše kolega v ňom bez problémov odviezol aj horský bicykel a to sa netrápil s demontovaním kolies.

DLHODOBÝ TEST: Nissan X-Trail 2.0 dCi All mode - Volanie diaľok

Keďže sme mali plnú výbavu Tekna, dávala na nás pozor celá peruť anjelov strážnych. Najviac sme im zazlievali, že nevedeli ustrážiť čistotu kamier, ktoré snímajú okolie. Najmä zadná sa v zlom počasí vedela zašpiniť tak, že sme ju pred cúvaním museli najprv očistiť. Vedeli by sme si predstaviť aj modernejšiu grafiku navigácie a rozhrania infotainmentu.

DLHODOBÝ TEST: Nissan X-Trail 2.0 dCi All mode - Volanie diaľok

Ak hľadáte spoločníka na dlhé cesty a viete, že využijete pohon všetkých kolies s možnosťou uzamknutia stredového diferenciálu, určite sa pozrite aj na Nissan X-Trail. Za cenu jasne pod 40 000 eur ponúka veľa vozidla. A to je celkom rozumná voľba. My by sme sa s ním dobrovoľne nelúčili. Za drobné prehrešky s rozmiestnením niektorých ovládacích prvkov a s absenciou radarového tempomatu by to neboli samé jednotky. No prospel s vyznamenaním by vybojoval. A to podľa školského zákona znamená, že ani v jednom povinnom vyučovacom predmete nemá stupeň prospechu horší ako chválitebný, priemerný stupeň prospechu z povinných vyučovacích predmetov nemá horší ako 1,5 a jeho správanie je hodnotené ako veľmi dobré. Navyše nemal ani jednu ospravedlnenú hodinu, pretože servisu sa počas celého pôsobenia u nás úspešne vyhol.

DLHODOBÝ TEST: Nissan X-Trail 2.0 dCi All mode - Volanie diaľok

Skúsenosti Škantárovcov

Okrem našej redakcie jazdia na Nissanoch X-Trail aj naši úspešní deblkanoisti, bratranci Peter a Ladislav Škantárovci. Zaujímalo nás, ako majstri sveta a Európy a víťazi Olympijských hier aj svetového pohára vnímajú svoje vozidlá.

DLHODOBÝ TEST: Nissan X-Trail 2.0 dCi All mode - Volanie diaľok

Člen rodiny

Peter Škantár:

"Zo skúsenosti po 7 mesiacoch jazdenia môžem povedať, že ma to auto ešte stále dokáže pozitívne prekvapiť. Tým, že sme 4-členná rodina, tak veľkú pozornosť kladiem na komfort a kapacitu vnútorného priestoru, ktorého je tam na rozdávanie. Veľmi k tomu dopomáhajú posuvné zadné sedačky. Nissanu X-Trail vo verzii 2.0 dci 177k, ktorú využívam, nie je žiadny lenivec. Auto disponuje veľkou silou a hravo si poradí s predbiehaním na diaľnici aj s jazdou v kopcoch. Automatický pohon kolies 4 × 4 zaručuje vynikajúce jazdné vlastnosti v nepriaznivých podmienkach alebo na neupravenom teréne. V jazdení s týmto autíčkom sa vyžívam, ale najmä si to pohodlie z komfortu jazdy dokonale užívam. Jedinú vec, ktorú by som vytkol, je ukazovateľ dĺžky trasy, jej trvania a priemernej spotreby daného tripu alebo napríklad cesty na dovolenku, ktorý sa s každým vypnutím motora nanovo vynuluje. Popri tom všetkom, čo auto ponúka, je to zanedbateľné. Podľa mňa je to vydarené rodinné SUV."

Potichu aj s loďou

Ladislav Škantár:

Vzhľadom na to, že som nikdy predtým nešoféroval SUV s pohonom 4 × 4, už od prvých kilometrov som cítil, že je to niečo úplne iné, ako som bol zvyknutý. Keďže na dobré veci sa zvyká veľmi ľahko, ani mne to netrvalo dlho a od prvých kilometrov som si jazdu autom užíval. K Peťovým postrehom by som ešte doplnil asi najdôležitejšiu vec pri cestovaní na sústredenia a preteky. Je ňou strešný nosič a panoramatická strecha. Pravidelne sa pri cestách na preteky a sústredenia stávalo, že po naviazaní lodí sme po pár kilometroch museli vždy zastaviť a preväzovať lode pre hlučnosť strešných nosičov. Po prvej jazde na X-Traile sme boli príjemne prekvapení, pretože sme takýto problém vôbec nemuseli riešiť. Ako keby sme na streche nič nemali, žiadna hlučnosť. A aj keď nemáme naviazanú loď, tak ho vôbec nemusíme dávať zo strechy dole, čo nám výrazne šetrí čas. Počas jazdy si párkrát skontrolujem cez panoramatickú strechu či je všetko ok a nemusím preto zastavovať.

Hodnotenie po 11 000 km

PLUSY:

  • Nízka nakladacia hrana batožinového priestoru

  • Bohatá bezpečnostná výbava už v základnej verzii

  • Ovládanie funkcií veľkými tlačidlami

  • Priestranný interiér vpredu aj vzadu

  • Variabilita batožinového priestoru

  • Jednoduché vkladanie cieľov do navigácie

  • Rýchle prepojenie s mobilom cez bluetooth

  • Dobre hrajúca audiosústava Bose

  • Prítomnosť náhradného kolesa

  • Veľmi dobrý pohľad na vozidlo vďaka kamerám

  • Pohon 4 × 4 dostupný už od druhej najnižšej verzie výbavy

  • Jednoduché ovládanie pohonu 4 × 4

  • Schopnosti v teréne

  • Rozumné ceny príplatkov za asistenčné systémy

  • Po sklopení zadných sedadiel vzniká rovina bez skoku

  • Rozsah posúvania a sklápania zadných sedadiel

  • Možnosť pohodlne prevážať troch dospelých vzadu

  • Pohodlné čalúnenie sedadiel

  • Odkladacie priestory okolo vodiča

  • Viacero 12 V zásuviek v interiéri aj v batožinovom priestore

  • Schránka na okuliare v strešnej konzole

  • Otváranie veka batožinového priestoru kopnutím pod zadný nárazník

MÍNUSY:

  • Turbodiera pod 1 500 ot./min.

  • Malé držiaky na fľaše vo dverách

  • Rozmiestnenie niektorých ovládacích prvkov

  • Radarový tempomat ani za príplatok

  • Ovládanie veka nádrže tiahlom pred kolenom vodiča

  • Kamery sa ľahko ušpinia

  • Automaticky sa sťahuje iba okno vodiča

  • Na zadné kolesá smeruje iba do 50 % výkonu

  • Lepším jazdným vlastnostiam v teréne by prispela uzávierka zadného diferenciálu

  • Málo USB portov vo vozidle

  • Chýba indukčné nabíjanie

  • Málo vešiakov v batožinovom priestore

  • Veko batožinového priestoru sa dá elektronicky iba zavrieť, nie zamknúť

DLHODOBÝ TEST: Nissan X-Trail 2.0 dCi All mode - Volanie diaľok