Nissan X-Trail 2.0 DCI – Ako dopadol v dlhodobom teste (11 000 km)?

S koncom školského roka sa končí aj náš dlhodobý test Nissanu X-Trail. Za pol roka sa stal platným členom redakcie a v niektorých momentoch doslova nenahraditeľným kolegom. Prišiel však čas, aby sme mu vystavili konečné vysvedčenie.
Vydané  Text: 
**Nissan X-Trail si u nás odkrútil viac ako polovicu školského roka.** Ešte máme v živej pamäti, keď sme ho začiatkom januára preberali a vyrážali s ním na zoznamovaciu jazdu do Frankfurtu a Stuttgartu. Viac ako 2 000 km v zimných podmienkach zvládol bez najmenšieho zaváhania a my sme vedeli, že získavame odhodlaného kolegu. **S priestranným interiérom, ktorý nemá problém na zadnej lavici pohodlne odviezť troch pasažierov.**
Pohonná jednotka nám dynamikou stačila, radenie prevodových stupňov zvládala manuálna prevodovka s prehľadom. Už pred nami malo auto odkrútených nemálo novinárskych kilometrov a aj u nás sa muselo vyrovnať s viacerými jazdnými štýlmi. **Očakávali sme, že dosiahneme lepší výsledok spotreby ako finálnych 8,1 l/100 km. Podpísal sa pod to fakt, že väčšinu času auto jazdilo každodennú trasu z neďalekého satelitu do Bratislavy.** Posúvanie zadných sedadiel v širokom rozsahu, ich sklápanie do roviny aj s otvorom na prevoz dlhých predmetov, možnosť rozdeliť batožinový priestor na dve časti či samostatné miesto na kryciu roletku, boli drobnosti, ktoré sme oceňovali. K tomu množstvo praktických riešení v interiéri. Navyše kolega v ňom bez problémov odviezol aj horský bicykel a to sa netrápil s demontovaním kolies.
**Keďže sme mali plnú výbavu Tekna, dávala na nás pozor celá peruť anjelov strážnych.** Najviac sme im zazlievali, že nevedeli ustrážiť čistotu kamier, ktoré snímajú okolie. Najmä zadná sa v zlom počasí vedela zašpiniť tak, že sme ju pred cúvaním museli najprv očistiť. Vedeli by sme si predstaviť aj modernejšiu grafiku navigácie a rozhrania infotainmentu.
Ak hľadáte spoločníka na dlhé cesty a viete, že využijete pohon všetkých kolies s možnosťou uzamknutia stredového diferenciálu, určite sa pozrite aj na Nissan X-Trail. **Za cenu jasne pod 40 000 eur ponúka veľa vozidla. A to je celkom rozumná voľba. My by sme sa s ním dobrovoľne nelúčili.** Za drobné prehrešky s rozmiestnením niektorých ovládacích prvkov a s absenciou radarového tempomatu by to neboli samé jednotky. No prospel s vyznamenaním by vybojoval. A to podľa školského zákona znamená, že ani v jednom povinnom vyučovacom predmete nemá stupeň prospechu horší ako chválitebný, priemerný stupeň prospechu z povinných vyučovacích predmetov nemá horší ako 1,5 a jeho správanie je hodnotené ako veľmi dobré. **Navyše nemal ani jednu ospravedlnenú hodinu, pretože servisu sa počas celého pôsobenia u nás úspešne vyhol.**

Skúsenosti Škantárovcov

Okrem našej redakcie jazdia na Nissanoch X-Trail aj naši úspešní deblkanoisti, bratranci Peter a Ladislav Škantárovci. Zaujímalo nás, ako majstri sveta a Európy a víťazi Olympijských hier aj svetového pohára vnímajú svoje vozidlá.
**Člen rodiny** Peter Škantár: „Zo skúsenosti po 7 mesiacoch jazdenia môžem povedať, že ma to auto ešte stále dokáže pozitívne prekvapiť. Tým, že sme 4-členná rodina, tak veľkú pozornosť kladiem na komfort a kapacitu vnútorného priestoru, ktorého je tam na rozdávanie. Veľmi k tomu dopomáhajú posuvné zadné sedačky. Nissanu X-Trail vo verzii 2.0 dci 177k, ktorú využívam, nie je žiadny lenivec. Auto disponuje veľkou silou a hravo si poradí s predbiehaním na diaľnici aj s jazdou v kopcoch. Automatický pohon kolies 4 × 4 zaručuje vynikajúce jazdné vlastnosti v nepriaznivých podmienkach alebo na neupravenom teréne. V jazdení s týmto autíčkom sa vyžívam, ale najmä si to pohodlie z komfortu jazdy dokonale užívam. Jedinú vec, ktorú by som vytkol, je ukazovateľ dĺžky trasy, jej trvania a priemernej spotreby daného tripu alebo napríklad cesty na dovolenku, ktorý sa s každým vypnutím motora nanovo vynuluje. Popri tom všetkom, čo auto ponúka, je to zanedbateľné. Podľa mňa je to vydarené rodinné SUV.“ **Potichu aj s loďou** Ladislav Škantár: Vzhľadom na to, že som nikdy predtým nešoféroval SUV s pohonom 4 × 4, už od prvých kilometrov som cítil, že je to niečo úplne iné, ako som bol zvyknutý. Keďže na dobré veci sa zvyká veľmi ľahko, ani mne to netrvalo dlho a od prvých kilometrov som si jazdu autom užíval. K Peťovým postrehom by som ešte doplnil asi najdôležitejšiu vec pri cestovaní na sústredenia a preteky. Je ňou strešný nosič a panoramatická strecha. Pravidelne sa pri cestách na preteky a sústredenia stávalo, že po naviazaní lodí sme po pár kilometroch museli vždy zastaviť a preväzovať lode pre hlučnosť strešných nosičov. Po prvej jazde na X-Traile sme boli príjemne prekvapení, pretože sme takýto problém vôbec nemuseli riešiť. Ako keby sme na streche nič nemali, žiadna hlučnosť. A aj keď nemáme naviazanú loď, tak ho vôbec nemusíme dávať zo strechy dole, čo nám výrazne šetrí čas. Počas jazdy si párkrát skontrolujem cez panoramatickú strechu či je všetko ok a nemusím preto zastavovať.

Hodnotenie po 11 000 km

PLUSY: + Nízka nakladacia hrana batožinového priestoru + Bohatá bezpečnostná výbava už v základnej verzii + Ovládanie funkcií veľkými tlačidlami + Priestranný interiér vpredu aj vzadu + Variabilita batožinového priestoru + Jednoduché vkladanie cieľov do navigácie + Rýchle prepojenie s mobilom cez bluetooth + Dobre hrajúca audiosústava Bose + Prítomnosť náhradného kolesa + Veľmi dobrý pohľad na vozidlo vďaka kamerám + Pohon 4 × 4 dostupný už od druhej najnižšej verzie výbavy + Jednoduché ovládanie pohonu 4 × 4 + Schopnosti v teréne + Rozumné ceny príplatkov za asistenčné systémy + Po sklopení zadných sedadiel vzniká rovina bez skoku + Rozsah posúvania a sklápania zadných sedadiel + Možnosť pohodlne prevážať troch dospelých vzadu + Pohodlné čalúnenie sedadiel + Odkladacie priestory okolo vodiča + Viacero 12 V zásuviek v interiéri aj v batožinovom priestore + Schránka na okuliare v strešnej konzole + Otváranie veka batožinového priestoru kopnutím pod zadný nárazník MÍNUSY: + Turbodiera pod 1 500 ot./min. + Malé držiaky na fľaše vo dverách + Rozmiestnenie niektorých ovládacích prvkov + Radarový tempomat ani za príplatok + Ovládanie veka nádrže tiahlom pred kolenom vodiča + Kamery sa ľahko ušpinia + Automaticky sa sťahuje iba okno vodiča + Na zadné kolesá smeruje iba do 50 % výkonu + Lepším jazdným vlastnostiam v teréne by prispela uzávierka zadného diferenciálu + Málo USB portov vo vozidle + Chýba indukčné nabíjanie + Málo vešiakov v batožinovom priestore + Veko batožinového priestoru sa dá elektronicky iba zavrieť, nie zamknúť




Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.