Test Land Rover Discovery: Privítajte Slováka

Land Rover Discovery je vozidlo, pre ktoré sa v Nitre stavia nová fabrika. Toto priestranné SUV tak dostane slovenský rodný list a rozšíri zoznam na Slovensku vyrábaných áut. My sme jeho schopnosti testovali vo verzii 2.0D SD4 HSE.
Vydané  Text: 

Rozlúštenie označenia verzie si, našťastie, nevyžaduje detektívne schopnosti. Šifra 2.0D ešte stále znamená dvojlitrový naftový motor, SD4 zasa jeho silnejšiu verziu s výkonom 177 kW (241 k).

Prvé, čo vás na vozidle prekvapí, sú jeho rozmery. Akoby ste mali na parkovisku zaparkovanú skriňu. Nastúpte do auta a nadobudnete pocit neohrozeného panovníka ciest. Sedíte naozaj vysoko a do očí si pozeráte takmer s vodičmi autobusov. Konkurenčné SUV sú pod vami a na svet okolo sa pozeráte ponad ich strechy. A to nemusíte mať sedadlo ani zdvihnuté do polohy, v ktorej by ste sa hlavou dotýkali strechy. V tomto kontexte poteší veľmi slušná manévrovateľnosť.
Land Rover Discovery je robený tak, aby vám poskytol maximum pohodlia, vnútorného priestoru a schopnosť dostať sa kamkoľvek. Jasné, na Gerlach to nebude, ale stále to bude ďalej, než drvivá väčšina konkurencie, ktorá sa na terénne schopnosti iba hrá. A to aj bez vzduchového podvozka či armády asistenčných systémov na jazdu v teréne. Už aj základné nastavenie podvozka a elektronického rozdeľovania výkonu na kolesá v závislosti od povrchu postačuje na to, aby ste sa bez zaváhania dostali k väčšine cieľov.
Keď hovoríme o dosahovaní cieľov, tak je otázka, ako ich dosiahnete. V novom Discovery to bude pokojné, pohodlné a maximálne komfortné. Vnútorný priestor je taký veľkorysý, že ani piati basketbalisti sa tlačiť nebudú. A to hovoríme o päťmiestnej verzii s veľkým batožinovým priestorom. Potenciál 7-miestnej verzie je veľký, ani pasažieri v treťom rade sa nebudú sťažovať na klaustrofobické pocity. K tomu sa pridáva obrovský batožinový priestor, do ktorého zbalíte azda všetko, na čo si spomeniete. Jeho využiteľnosť zlepšuje aj elektronicky vyklápaná lavička. Buď udržiava náklad, aby nečakane nevypadol, alebo poslúži na sedenie v prírode – pri rybačke či keď sa potrebujete prezuť po športovom výkone.
Pohodlie sľubuje aj druhá najvyššia výbava HSE, ku ktorej mal testovaný exemplár navyše iba vyhrievanie čelného skla, dýz ostrekovačov, volantu a všetkých krajných sedadiel. V podstate nám ani nič viac nechýbalo. Navyše lakťové opierky v predných sedadlách spolu s ich mäkkým čalúnením vytvárajú pocit komfortu, pohodlia a nádeje, že ani po mnohých kilometroch nebudete cítiť únavu. Land Rover v nás zanechal dojem, že ide o auto, z ktorého sa vám nechce dobrovoľne vystúpiť. Ak, tak iba v nevyhnutných prípadoch. A tých nie je veľa. So spotrebou sa bez obmedzovania dostanete pod 9 l/100 km, pričom dynamika, najmä v priamom smere, postačuje na svižné jazdenie v rámci limitov. K tomu prispieva aj jemne pracujúca 8-stupňová automatická prevodovka. V normálnom režime preradenia takmer nevnímate, v športovom, keď ostávajú stupne zaradené dlhšie, pocítite medzi nimi väčší skok.
Ak sme tvrdili, že v priamom smere je Discovery presvedčivé, tak musíme uznať, že konštruktéri sa veľmi slušne vyrovnali aj s nástrahami zákrut. Auto, ktoré má ťažisko vo výške okien väčšiny bežných áut, nebude nikdy vymetať rohy na úrovni kompaktnej triedy. Nakláňanie však bolo celkom znesiteľné a očakávame, že vzduchové pruženie (pre testovanú výbavu HSE od 1 808 eur ako súčasť balíka) by ho vedelo potlačiť ešte intenzívnejšie. Riadenie bolo podľa našich očakávaní. Ľahké a aj keď nebolo úplne presné, vždy sme sa vedeli zmestiť do zákruty a manévrovať aj v stiesnených priestoroch parkovísk.
Pokiaľ hľadáte veľmi priestranné vozidlo schopné dostať vás takmer kamkoľvek, môže byť nový Land Rover Discovery zaujímavým riešením. Zvlášť, ak pri svojich aktivitách využívate prívesy. Discovery zvládne až 3,5 tony brzdeného prívesu. Vcelku ide o auto, na ktoré môže byť slovenský automobilový priemysel a nitrianska fabrika hrdé.

Technické údaje Land Rover Discovery 2.0D SD4 HSE

Motor preplň. naftový R4, 1 999 cm³
Výkon 177 kW (241 k) pri 4 000 ot./min.
Krútiaci moment 500 Nm pri 1 500 ot./min.
Pohon a podvozok: 8-st. automat. prevodovka, pohon všetkých kolies, vpredu viacprvkové zavesenie, vzadu multilink. Brzdy kotúčové, vpredu aj vzadu s vnútorným chladením. Pneumatiky 255/55 R20.
Batožinový priestor 1 137 – 2 406 dm³
Rozmery: 4 970 × 2 073 × 1 888 mm, rázvor 2 923 mm, pohotovostná/celková hmotnosť 2 115/3 130 kg, objem nádrže 77 l.
Najvyššia rýchlosť 207 km/h
Zrýchlenie 0 – 100 km/h 8,3 s 
Spotreba 7,6/5,5/6,3 l/100 km
Emisie CO₂ 165 g/km
Cena/testované vozidlo 66 545 €/69 971 €
Konkurenti: Mercedes GLE, Kia Sorento, Mitsubishi Pajero




Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.




Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.