TEST: Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 CVT - Nová doba

Majo Bóna, 24.03.2018
Či chceme, alebo nie, klasické autá prehrávajú boj s nadvládou SUV. Preto sa netreba diviť, že názov, ktorý kedysi nosilo dvojdverové kupé, si prisvojilo SUV. Preverili sme Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 CVT s pohonom predných kolies.

Už ani násilie nie je to, čo bývalo. Monotematické obdobie pokračuje, skosená strecha kupé musí mať vysoký podvozok a skratku SUV. Práve preto je novým modelom Eclipse Cross. Motoristickí nadšenci smútia, obchodné oddelenie jasá. Tento formát musí mať každý výrobca, v každej kategórii, v každom rozmere. Ináč nezarába. Alebo sa vás skúsim opýtať. Viete, že model Lancer je ešte stále v predaji a dokonca za mimoriadne priaznivú cenu? Nie? Vidíte, množstvo SUV na cestách už spoľahlivo prekrylo hatchbacky a sedany. Ak má niekto na sídlisku SUV, musí ho mať aj druhý.

Eclipse Cross TEST

Práve preto je akékoľvek odsudzovanie modelu Eclipse Cross nesprávnym krokom, veď práve ono zabezpečuje vyššie predaje pre automobilku. Svojimi rozmermi sa schováva pod väčší model Outlander, no pri pohľade spredu tento model bez problémov označíte za ďalšiu karosársku verziu Outlandera. Je to najmä vďaka prednej časti a svetlometom, ktoré sú takmer identické. Eclipse Cross sa odlišuje veľkými hmlovkami aj športovejším predným nárazníkom. Má aj nižšiu svetlú výšku, aby pôsobil športovejšie. Bočná silueta je svalnatá aj vďaka množstvu prelisov a autu vskutku svedčí. Menej sa mi pozdávala zadná časť, ktorá by mohla byť trocha dlhšia. Dizajnéri zrejme nechceli tento model púšťať príliš do teritória Outlanderu. Typickou črtou je rozdelené zadné sklo. Je to síce štýlový prvok, no zhoršuje výhľad dozadu a v zime sa rýchlo zašpiní, vďaka čomu prídete o 50 % priehľadnej plochy. To je však zrejme výčitka, ktorú budúci majiteľ istotne nebude riešiť.

Eclipse Cross TEST

A nebude riešiť zrejme ani veľkosť batožinového priestoru. Ten má dvojité dno, čo je fajn, ak so sebou nosíte kolieskové korčule a iné športové veci. Rodina s malými deťmi môže využiť posuvnú zadnú lavicu, takže objem batožinového priestoru kulminuje medzi hodnotami 341, respektíve 448 dm3. Naopak, priestor na zadných sedadlách vás poteší a to aj v prípade, že máte výšku 180 cm. Priestoru je dosť na kolená aj na hlavu. V tomto smere plní Eclipse Cross svoju funkciu veľmi dobre. Za volantom sa budete cítiť rovnako príjemne, sedadlá aj pozície sedenia je komfortná, nastavenie sklonu operadiel páčkou je rýchle aj pohodlné. Hoci správny klon sa môže ukrývať v medzipolohe.

Konektivita musí byť

Dizajn palubnej dosky rešpektuje aktuálne modely v ponuke, jedinou novinkou je nový dotykový displej na vrchu palubnej dosky. Má novú grafiku a samozrejmosťou je Apple Carplay a Android Auto, takže moderní ľudia majú k dispozícii presne to, po čom túžia, ikonky na displeji budú vyzerať presne tak isto ako na vašom telefóne. A to znamená, že grafika navigácie bude konečne moderná. Komu by bola dotyková obrazovka vzdialená, môže využiť dotykovú plochu so štyrmi hardvérovými tlačidlami napravo od voliča automatickej prevodovky. Je to praktické a navyše pomáha udržať plochu čistú. Navigácia v menu je ľahká a presnosť ovládania veľmi dobrá. Tento prvok zrejme ocenia najmä ženy, ktoré majú kratšie ruky. Oceňujeme klasické hardvérové ovládanie klimatizácie, ktoré môžete ovládať doslova naslepo. Športový charakter auta podporuje strmší prevod riadenia aj volant, má menší priemer, takže padne dobre ruky.

Eclipse Cross TEST

Plejáda gombíkov naľavo od volantu naznačuje množstvo asistenčných systémov, nechýba predkolízny systém, systém udržania jazdného pruhu či sledovanie mŕtveho uhlu. Na margo ich funkcie poznamenáme, že niekedy reagujú až príliš citlivo a skoro. Pod kapotou sa nachádzal aj politicky korektný agregát. Turbodúchadlom prepĺňaný radový štvorvalec 1.5 TURBO MIVEC. Naoko skromný agregát však poskytuje mimoriadne slušný výkon. Maximálny výkon je rovných 120 kW (163 k) a maximálny krútiaci moment reprezentuje hodnota 250 Nm, čo postačí na dynamické napredovanie. Slovo dynamické v preklade znamená zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 9,3 sekundy a maximálna rýchlosť rovných 200 km/h. Tieto dáta sa týkajú verzie s pohonom predných kolies, ktorú sme testovali. Motor spolupracoval s prevodovkou CVT, ktorá je dobrá a charakteru auta zodpovedá, no radosť neprinesie. A neprinesie ju ani pri manuálnom radení, ktoré je k dispozícii tiež. V manuálnom režime funguje prevodovka veľmi lenivo, takže ho po chvíli prestanete používať. Eclipse Cross si užijete skôr v miernejšom tempe a odmenou bude aj priemerná spotreba na úrovni 7,5 l/100 km.

Eclipse Cross TEST

Pokiaľ dynamike a spotrebe niet čo vyčítať, na zasneženej vozovke neposkytuje toto SUV viac trakcie ako bežný hatchback. A to je pravdupovediac jeho najväčšia nevýhoda. Na mokrej či suchej vozovke budete jazdiť bez väčších problémov a absenciu pohonu zadnej nápravy si ani neuvedomíte. Na Slovensku však máme aj zimné podmienky a práve preto odporúčame verziu 4 × 4. Pri pohľade do cenníka si uvedomíte, že Mitsubishi Eclipse Cross je veľmi príjemne nacenený, takže o jeho úspechu niet pochýb. Takže posledným odporúčaním je už len príplatok 2 000 eur za pohon zadnej nápravy. Vtedy dostanete plnohodnotné SUV Mitsubishi Eclipse Cross.

TECHNICKÉ ÚDAJE

Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 CVT 4 × 2 Intense

Motor: prepĺň. benzínový R4, 1 4 99 cm³

Výkon: 120 kW (163 k) pri 5 500 ot./min.

Krútiaci moment: 250 Nm pri 1 800 – 4 500 ot./min.

Pohon a podvozok: pohon predných kolies, automatická prevodovka CVT s plynulou zmenou prevodu, predné zavesenie McPherson, zadné viacprvkové zaveselenie, brzdy kotúčové vpredu aj vzadu, vpredu s vnútorným chladením. Pneu 225/40 R19.

Batožinový priestor: 341/448 dm³

Rozmery: 4 405 × 1 805 × 1 685 mm, rázvor 2 670 mm Pohotovostná/celková hmotnosť: 1 565/2 150 kg, objem nádrže 63 l.

Najvyššia rýchlosť: 200 km/h

Zrýchlenie: 0 - 100 km/h 9,3 s

Spotreba: 6,7 l /100 km

Emisie CO₂: 154 g/km

Cena/testované auto: 22 990/24 690€

Konkurenti: VW T-Roc, Nissan Qashqai, SEAT Ateca

PLUSY

Vynikajúci motor, priestorové pomery pre cestujúcich, cena.

MÍNUSY

Manuálny režim radenia prev. stupňov.