Bezpečnejšie a lacnejšie

Už vyše roka sa v tejto rubrike venujeme okrem iného aj systémom, ktorých úlohou je pomáhať vodičovi pri bezpečnej a plynulej jazde a predchádzať možným kolíziám. Zároveň pritom šetriť pohonné hmoty a tým ja vodičovu peňaženku.
Vydané  Text: 

Systémy varovania pred opustením jazdnej dráhy, rôzne tipy parkovacích asistentov či inteligentných svetlometov sú však stále len ojedinelými lastovičkami. V súčasnej dobe je takmer každý jeden takýto systém alebo ich kombinácia relatívne nákladnou záležitosťou pre majiteľa vozidla. Spravidla ide o príplatkové vybavenie v rádoch tisícok eur, alebo ide o štandardnú výbavu drahších modelových radov. Podľa štúdie „Driver Assist Systems – The road ahead“ od Egila Juliussena, hlavného analytika spoločnosti Telematics Research Group je pravdepodobné, že zmena, prinášajúca tieto pokrokové technológie aj do bežných automobilov však nebude trvať veľmi dlho. Stačí si pripomenúť rýchly prienik ABS, airbagov či ESP aj do najlacnejších automobilov, pričom ešte pred pár rokmi patrili tieto technológie medzi luxusnejšiu výbavu. Podobne by to malo byť aj v prípade systémov, ktoré sa môžu na prvý pohľad javiť ako vystrihnuté zo sveta holywoodskej sci-fi produkcie. Súčasné systémy pracujú väčšinou samostatne, kombinácia viacerých je prítomná len ojedinele. V budúcnosti sa však očakáva, že jednotlivé technológie budú oveľa viac spolupracovať. BMW napríklad testuje systém, ktorý pomocou GPS navigácie, internetového pripojenia, zabudovanej kamery a radarového snímača dokáže
predpovedať, aký výkon bude vodič potrebovať v dohľadnom čase a zapnúť chladenie motora, ak sa blíži napríklad diaľnica alebo naopak, ohriať motor ak sa vodič dostáva do mestskej premávky či dopravnej zápchy. V niektorých modeloch od Mercedesu, BMW, Hondy či Lexusu sa nájde aj kombinácia adaptívneho tempomatu so systémom varovania opustenia jazdného pruhu a asistentom riadenia. Vďaka tomu sa vozidlo udrží v bezpečnej vzdialenosti od vozidla predchádzajúceho a dokonca sa samo udržuje aj v jazdnej dráhe. bez toho, aby vodič používal pedále či volant. Podľa spomínanej štúdie by v roku 2020 mali byť tieto systémy bežnou súčasťou výbavy. Analýza predpokladá spojenie viacerých technológií do troch hlavných systémov. Integrovaný asistent jazdného pruhu by mal zabezpečiť bezpečné udržanie vozidla v jazdnom pruhu ale aj prechádzanie do iného pruhu pomocou snímacej kamery, ktorá „vidí“ vodorovné dopravné značenie a detekcie vozidla v „mŕtvom uhle“. Adaptívny tempomat s rozpoznávaním dopravných značiek a GPS navigáciou by zasa mal vozidlo bezpečne spomaliť či zrýchliť podľa situácie na ceste a povolených rýchlostných limitov. Integrovaný parkovací asistent umožní bezpečne a automaticky zaparkovať. Zdá sa vám, že to speje k akémusi zvláštnemu koncu? Štúdia sa nevyhýba predpokladu, že tieto systémy povedú časom k úplne nezávislému riadeniu vozidla, na ktoré bude mať vodič minimálny vplyv. Pre priaznivcov motorizmu to nemusí byť až taká skvelá správa. Našťastie ešte ostáva pár rokov, kedy máme, so všetkou zodpovednosťou, kone pod kapotou pod vlastnou kontrolou. **Na čo by mal slúžiť komplexný asistenčný systém vodiča** Zlepšiť vodičov reakčný čas pomocou včasného identifikovania a upozornenia Zlepšiť mieru bezpečnosti pomocou upozornení na riskantné situácie Zlepšiť viditeľnosť v noci, hmle, zákrutách a eliminácia „mŕtveho uhla” Zlepšiť vodičské schopnosti odstránením chýb a neprimeraných reakcií Eliminovať nepozornosť spôsobenú zábavnými a mobilnými zariadeniami Zvýšiť vodičovo pohodlie znížením jeho únavy, miery zmenšenej pozornosti a stresu Znížiť množstvo nehôd vtedy, ak nie je zrážka s iným objektom alebo človekom nevyhnutná








Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.