Magazín

Fanúšikom dotykového ovládania v aute nie je ani bývalý dizajnér Apple. „Je to nesprávne implementovanie technológie...“, hovorí.

Tesla Model 3 interiér s displejom (2017)

Ovládanie pomocou dotykových plôch a displejov je neustále preberanou témou v rôznych diskusiách na Internete. Vo väčšine prípadov sa ľudia k takémuto druhu interakcie s vozidlom stavajú negatívne. Rovnaké ohlasy vnímame aj z diskusií pod našimi článkami a vo veľa prípadoch si neduhy tejto technológie uvedomujeme aj my. Teraz dostal tábor odporcov dotykového ovládania pomerne nečakaného člena. Je ním legendárny dizajnér Apple, Jony Ive, ktorý v minulosti vytvoril obrovské množstvo produktov s týmto druhom ovládania.

Dotykové ovládanie je nebezpečnejšie než klasické

Nie je to tak dávno, čo sa objavila štúdia časopisu Vi Bilägare, ktorá jednoznačne ukázala, že dotykové ovládanie v autách je nebezpečnejšie, ako ovládanie pomocou hardvérových tlačidiel. Drvivá väčšina výrobcov sa dnes uberá práve cestou dotykovej interakcie s vozidlom a už nie je problém nájsť na trhu autá, ktoré majú len minimum klasických „gombíkov“. Tento trend prišiel s nástupom digitalizácie, no čas postupne ukazuje, že sa nejedná o krok správnym smerom. Podobné myšlienky nedávno vyslovil aj bývalý dizajnér Apple.

Počas diskusie na podujatí Code so súčasným CEO kalifornskej technologickej firmy, Timom Cookom a manželkou zosnulého zakladateľa Apple Steva Jobsa, Laurene Powell Jobs, sa Ive vyjadril pomerne kriticky k dotykovým infotainmentom. Na jednej strane uvádza, že dotykové ovládanie umožňuje výrobcom implementovať úžasné veci do operačných systémov, avšak sú miesta, kde by bolo lepšie urobiť krok späť.

„Nesprávne implementovanie technológie...“

Ive dokonca dotykové ovládanie infotainmentu v aute nazval ako „nesprávne implementovanie technológie multi-touch“. Práve táto technológia umožňuje výrobcom vytvoriť systémy, ktoré sú dnes dostupné v moderných autách s kapacitnými dotykovými displejmi.** Paradoxom celého Iveovho tvrdenia je, že práve Apple spoločne s ním stáli za extrémnym spopularizovaním multi-touch, keď v roku 2007 ukázali svetu dotykový smartfón iPhone**.

Ive sa však rozhodol, že na tému dotykového ovládania v autách a predovšetkým jeho prípadného vylepšenia do budúcnosti sa viac vyjadrovať nebude. Na otázku moderátorky diskusie, čo navrhuje ako prípadné zlepšenie odpovedal: „Vieš, že o tom s tebou hovoriť nemôžem.“ Jeho reakcia mohla byť nastavená na tento štýl aj z dôvodu, že Apple má v posledných rokoch pracovať na vlastnom elektrickom aute a práve jeho ovládanie môže v automobilovom svete spôsobiť revolúciu.

Prečítajte si aj:


KOMENTÁR: Najväčší paradox moderných áut! Akýkoľvek prínos asistenčných systémov nuluje zložité ovládanie cez dotykový displej

Juraj Hrivnák


Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.