Magazín

Špeciálne vodičské oprávnenie na výkonné autá sa stáva realitou, podnetom je zabitie 15-ročného dievčaťa vodičom Lamborghini

Po získaní vodičského oprávnenia na osobné automobily dostávate možnosť viesť motorové vozidlá rôznych výkonnostných kategórií. Či ide o základné auto s výkonom 50 kW alebo o superšport s výkonom cez 600 kW, aktuálne predpisy žiadnym spôsobom výkon áut pre príslušné vodičské oprávnenie neregulujú.

Podľa nezainteresovaných je to v poriadku, ľudia poznajúci kontext v tom však problém vidia. Iba málokto dokáže skutočne bezpečne ovládať superšportové a hyperšportové auto počas prvej jazdy na ňom.

Tento problém sa po novom rozhodli vyriešiť v Austrálii, kde je na stole pripravovaný zákon o špeciálnych vodičákoch na superšportové a vysokovýkonné autá.

Lamborghini Aventador LP780-4 Ultimae

Neočakáva sa prijatie s nadšením

Pomerne radikálny krok, ktorý si určite nenájde obľubu najmä medzi bohatšími Austrálčanmi, má pritom svoje logické opodstatnenie.

Myšlienka zaviesť špeciálne vodičské oprávnenia pre vodičov silných áut prichádza po tom, čo vodič Lamborghini Huracán usmrtil na prechode len 15-ročné dievča. Celý incident sa odohral ešte v roku 2019, no od toho momentu bolo jasné, že sa v Austrálii chystá zmena pravidiel.

nehoda, lamborghini huracán
Pri nehode z roku 2019 usmrtil vodič Lamborghini Huracán len 15-ročné dievča.
Zdroj: 7news

Samotný návrh zavedenia obmedzení pre vodičov superšportových áut nedávno predstavil Peter Malinauskas, premiér Južnej Austrálie. Súčasťou balíčku opatrení má byť aj klauzula ktorá by zakázala majiteľom a aj výrobcom vypnutie elektronického stabilizačného systému a systému riadenia trakcie. Zároveň má dôjsť k úprave aktuálnych pravidiel, kedy by vodič po ním zavinenej smrteľnej dopravnej nehode automaticky doživotne prišiel o možnosť vedenia motorového vozidla.

Niekoľko rôznych školení a kurzov

Samotné udelenie špeciálneho vodičáku pre majiteľov výkonných áut by malo pozostávať hneď z niekoľkých kurzov. V prvom rade je potrebné získať klasické vodičské oprávnenie. Následne by mal žiadateľ o vedenie superšportového auta podstúpiť viacero kurzov bezpečnej jazdy a zvládania výkonných vozidiel. Až potom bude možné beztrestne viesť výkonné auto.

Lamborghini Huracan Evo RWD Spyder (2021)

Tu však nastáva problém. Zatiaľ nie je presne známa definícia superšportového auta. Zatiaľ čo klasické vozidlá so spaľovacím motorom môžeme považovať za vysokovýkonné už pri hranici okolo 300 kW výkonu, elektrické autá túto hranicu častokrát posúvajú ešte ďalej a to výrazným spôsobom. Tým pádom je potreba presne špecifikovať aké autá, respektíve kategórie áut, by boli považované za superšportové a bola by na ne potrebná špeciálna licencia.

Každopádne je podobný nápad viac než len vítaný. Zákonné obmedzenie výkonu vozidiel pre začínajúcich vodičov by bolo v poriadku aj u nás, a takiež celkovo v Európe a vo svete. Často sa totiž stáva, že sa neskúsený vodič posadí za volant výkonného vozidla a nekriticky sa domnieva, že dokáže zvládnuť aj kritické situácie na cetách. Opak je však pravdou. Nezáleží však iba výkone auta - fyzikálne zákony totiž platia pre každého rovnako, aj pre menej výkonné vozidlá.

Prečítajte si aj:


Chystajú sa zmeny: Bodový systém pre vodičov po vzore Česka spraví z poctivých vodičov frajerov, tvrdí Vrábel z polície

David Hecl


Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.