Magazín

F1 Canadian GP 2022: Leclercov comeback, frustrácia Alonsa a Schumiho smola

verstappen, sainz, kanada, formula 1
Max Verstappen a Carlos Sainz v súboji z 59. kola Veľkej ceny Kanady 2022.

Kanadská veľká cena sa do kalendára Formula 1 vrátila po troch rokoch. Nová éra „kráľovnej motoršportu“ má za sebou už deväť predstavení, pričom akosi začína platiť pravidlo „one man show“ zo zlatej éry Mercedesu, avšak tentokrát v podaní Red Bullu. Napriek niektorým pomerne nudným úsekom však víkend v Montreale priniesol viacero zaujímavých udalostí a predovšetkým bláznivý tretí voľný tréning a kvalifikáciu s viacerými prekvapeniami.

Plávanie v daždi

Už zmienený tretí tréning naznačoval, že kvalifikácia na veľkú cenu môže byť poriadne zaujímavá. Daždivé počasie totiž prinieslo pomerne prekvapivé umiestnenia, kedy ako najrýchlejšia trojka štartovacieho poľa figurovali postupne Alonso na Alpine, Pierre Gasly na AlphaTauri a Seb Vettel na Astone Martin. Peréz s Verstappenom obsadili 8. a 9. miesto, Carlos Sainz na Ferrari 10. priečku a Leclerc dokonca na FP3 ani neštartoval.

Kvalifikácia teda mala všetky predpoklady pre to, aby sme boli svedkami poriadnych prekvapení. Mokré podmienky a veľa vody na trati však najlepšie sedeli úradujúcemu majstrovi sveta, ktorý si vyjazdil, paradoxne, ešte len druhú Pole Position v tejto sezóne. Je však potrebné dodať, že Verstappenov najväčší vyzývateľ v tejto sezóne, Charles Leclerc, zasiahol do diania len v prvej časti kvalifikácie. Bolo to spôsobené tým, že jeho monopost Ferrari dostal ďalšiu novú pohonnú jednotku, čím Scuderia prekročila maximálny možný povolený limit komponentov na sezónu a Monačan tak dostal trest štartu z poslednej priečky. Avšak o tú „súperil“ s Japoncom Yukim Tsunodom, nakoľko kvôli rovnakému problému dostali obaja rovnaký trest. A keďže kvalifikácia mladému Japoncovi vôbec nevyšla, Leclerc nepotreboval zasiahnuť do jej ďalších častí. Štartoval tak z 19. priečky, práve pred Tsunodom.

Alonsove 10-ročné čakanie

Vráťme sa ale na opačný koniec štartovacieho roštu. Druhé miesto si pomerne prekvapivo vyjazdil Španielsky veterán Fernando Alonso, ktorý využil svoje mnohoročné skúsenosti a cez všetky tri kvalifikačné okná sa doslova preplavil. Tretia priečka patrila Sainzovi na Ferrari, ktorý bol nasledovaný Hamiltonom a na 5. a 6. mieste figurovali obaja piloti Haasu. Mick Schumacher na šiestej priečke tak zajazdil svoju najlepšiu kvalifikáciu v kariére a nadšenie z neho sršalo.

Naopak, kvalifikácia totálne nevyšla Sebastianovi Vettelovi, ktorý po treťom mieste z FP3 skončil až na 17. priečke. Podobne sa nedarilo ani domácim pilotom, keď Lance Stroll skončil osemnásty a Nicholas Latifi ešte o miesto horšie.

Pomerne úsmevná situácia však nastala hlavne pre Sergia Peréza. Po kontakte s bariérou zostal jeho monopost Red Bull RB18 zakliesnený a následne aj poškodený. Kvalifikácia teda pre neho skončila už druhým blokom a celkovo štartoval z trinásteho miesta. Avšak jeho „bezpečná“ doprava do boxov vyzerala skôr ako romantická prechádzka v lese. Veď posúďte sami.

Russell zariskoval

Zaujímavým ťahom sa prezentoval aj George Russell, ktorý chcel zajazdiť svoju prvú Pole Position a preto v pomerne vlhkých podmienkach siahol po najmäkšej sade pneumatík určených na suchú vozovku. Stopa síce suchá bola, no na niektorých úsekoch trate boli aj tak mláky s vodou. Jeho prekvapivý krok sa teda nestretol s fyzikálnym porozumením a celkovo v kvalifikácii po hodinách skončil ôsmy.

Poďme už ale na samotnú veľkú cenu, ktorá mala diametrálne odlišné podmienky ako kvalifikácia. Slnečné počasie a pomerne vysoké teploty tak opäť zasiahli do celkového poradia. Od samotného štartu sme mohli mať veľké očakávania a to predovšetkým preto, že Verstappen a Alonso patria k najagresívnejším jazdcom celého štartovacieho poľa. Alonso sa pritom už po kvalifikácii nechal počuť, že Maxovi „to tam pošle“ hneď v prvej zákrute.

Opak bol ale pravdou. Dvojnásobného majstra sveta z rokov 2005 a 2006 pravdepodobne prekvapili rýchle červené svetlá na úvod a štart mu nevyšiel podľa predstáv. Napriek tomu to bolo pre legendárneho Španiela umiestnenie v prvom rade po desiatich rokoch, pričom kariéra niektorých pilotov F1 býva podstatne kratšia.

Smola a frustrácia

Alonso však nemal v samotnej veľkej cene pretekové tempo také, aké by si želal a preto už v treťom kole prišiel úspešný útok na jeho druhú priečku v podaní Sainza.

Ešte počas úvodného kola došlo k miernej pasovačke medzi Kevinom Magnussenom a Hamiltonom. Dánsky jazdec si z tohto odniesol nielen šrám na celkovom postavení, ale taktiež aj na svojom prednom krídle, ktoré bolo neskôr v ôsmom kole vymenené a K-Mag sa vrátil na trať na poslednom mieste.

Hororový víkend v podaní Sergia Peréza bol zakončený v deviatom kole pretekov. Prevodovka jeho monopostu odmietla spolupracovať a veľká cena sa pre neho predčasne skončila. Paradoxom je, že išlo len o jeho druhé odstúpenie v tomto kalendárnom roku, ktoré prišlo po druhom mieste z Baku a Barcelony a po víťazstve v Monaku.

Virtuálny safety car, ktorý si vyžiadal odstránenie Perézovho monopostu z trate, okamžite využil jeho tímový kolega na návštevu boxov, kde mu bola nasadená najtvrdšia zmes. Verstappen sa tak dočasne prepadol na tretie miesto za Sainza a Alonsa, ktorí zostávali na trati.

Tichý zabijak Hamilton

O dve kolá neskôr sa na spôsob hyeny dopredu predieral Hamilton, ktorý uchmatol Oconovi piate miesto.

Už v pätnástom kole sa Max Verstappen dostal na úroveň Alonsa a s použitím (tentokrát funkčného) systému DRS ho predbehol. Na čele sa veľa nedialo, no stred poľa bol na súboje celkom pestrý.

Jedným z nich bola dlhotrvajúca bitka medzi Bottasom a Albonom. Fín dlhšiu dobu skúšal zaútočiť na pozíciu Williamsu, avšak neúspešne. Zmena prišla až v 18. kole, kedy Bottas po dobre pripravenom manévri uchmatol Albonovi pozíciu.

Schumi to mal na dosah...

Schumacher, ktorému kvalifikácia náramne vyšla sa od štartu, mierne prepadával. Avšak 20. kolo pre neho znamenalo katastrofu. Na rovnakom úseku trate, ktorý pripravil Peréza o šance, vypovedal technickú poslušnosť aj Haas mladého Nemca. Sklamanie a frustráciu Mick žiadnym spôsobom neskrýval a preto by doslovný preklad jeho vysielačky s inžinierom mohol vyzerať aj takto: „***************“.

Druhý virtuálny safety car okamžite využili postupne Sainz, Russell, Ocon, Zhou, Ricciardo a Norris. Predovšetkým poslední dvaja menovaní museli mať riadne pevné nervy, nakoľko ich mechanici opäť raz dokázali pomiešať jednotlivé pneumatiky a tak ich zastávky v boxoch určite nepatrili k najrýchlejším. Výhodu VSC z nepochopiteľných dôvodov nevyužil Alonso, ktorý na trati zostával so starými pneumatikami. To sa podpísalo aj na jeho výkone a už dve kolá po prezutí bol opätovne predbehnutý Sainzom na čerstvej sade.

Netrvalo dlho a pneumatikové trápenie Alonsa využil aj Hamilton, ktorý v 24. kole predbehol trápiaceho sa Alonsa. Súboj deviatich titulov majstra sveta však vyzeral skôr ako diaľničné obiehanie kamiónu.

Leclerc letí

Do tridsiateho kola sme tak už mali dvoch pilotov mimo poriadia a Leclerca, ktorý štartoval z 19. miesta sme mohli vidieť dobiedzať na piateho Estebana Ocona.

Po dvanástich kolách priemernej akcie sa do boxovej uličky konečne dostal aj Leclerc, ktorý sa pred tým sťažoval, že jeho monopost už nemá taký grip, ako by sa patrilo. Na trať sa po výmene pneumatík dostal na 12. priečke do pomerne veľkej premávky.

Krátkodobá spomienka na minulú sezónu

Na Leclercovu výmenu pneumatík zareagovali aj v Red Bulle a Verstappen už 44. kole dostal čerstvú sadu. Jeho výjazd z boxovej uličky nám aspoň na chvíľu mohol pripomenúť minulú sezónu. Dostal sa totiž do priameho súboju s Hamiltonom, ktorý však trval len približne jedno kolo. Hamilton si napriek niekoľkým sťažnostiam z tréningov na svoj monopost vyjazdil jedno z najlepších umiestnení v tejto sezóne.

Po dvoch virtuálnych safety car sa k slovu v 50. kole dostal aj ten klasický. Bernd Mayländer na Astone Martin musel zasiahnuť kvôli školáckej chybe Yukiho Tsunodu. Ten nezvládol riadenie na pomerne jednoduchom výjazde z boxovej uličky. Čerstvé pneumatiky pravdepodobne neboli zahriate a jeho jazdecká chyba bola okamžite potrestaná výletom do bariéry o kolo skôr.

O ďalších 5. kôl po výjazde Mayländera sme videli zelené vlajky a následný reštart pretekov v podaní Maxa Verstappena. Tomu na chrbát dýchal Sainz, ktorý za celú svoju kariéru v F1 ešte veľkú cenu nevyhral. V nedeľu mal k tomu pomerne blízko, no Red Bull opäť potvrdil svoju jazdeckú dominanciu.

Napínavý stred poľa

Medzitým sa väčšina súbojov odohrávala v strede poľa, kde Zhou dokázal predbehnúť Vettela a získať jeho deviate miesto.

Leteckú šou predviedol Leclerc, ktorý naplnil slová tímového stratéga. Už v 62. kole sa dostal pred Ocona na 5. miesto, teda na priečku, na ktorej bol v konečnom zúčtovaní veľkej ceny klasifikovaný.

Alonso, ktorý štartoval z druhého miesta do cieľa prišiel až siedmy. Navyše kvôli nebezpečnej jazde v poslednom kole, kedy sa bránil útoku Bottasa, dostal dodatočný 5-sekundový trest a skončil tak celkovo deviaty.

Napriek tesným súbojom a podpore DRS však Sainz na čele nedokázal predbehnúť Verstappena a skončil za ním druhý. Pre Holanďana to bolo už šieste víťazstvo z celkovo deviatich veľkých cien v tomto roku.

Čaká nás Silverstone

Na treťom mieste skončil Lewis Hamilton, ktorý neskrýval radosť napriek tomu, že úvodné dni víkendu nesršal nadšením. Dokonca bolo v hre aj to, že ho pre Veľkú cenu Kanady nahradí rezervný pilot.

Verstappen si tak upevnil pozíciu lídra celkového poradia pred druhým Perézom a tretím Leclercom. Stále však máme pred sebou značnú časť sezóny. Pred nami je o dva týždne veľká cena na okruhu v Silverstone a už dnes je jasné, že sa budú diať zmeny. FIA síce svoje nové nariadenie ohľadne skákania áut vydala a pozastavila, avšak do Silverstone už máme avizované rozsiahle zmeny na monopostoch Williamsu či Mercedesu. Uvidíme, s čím prídu ostatné stajne a ako sa to odrazí na celkovom závodnom tempe jednotlivých jazdcov.

Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.