Magazín

Na čom budú Rusi jazdiť po odchode zahraničných automobiliek? O týchto ruských autách ste zrejme nepočuli:

Putin, automobily, titulka, ruské autá

Po tom, čo Ruská federácia napadla Ukrajinu, došlo k zavedeniu prísnych sankcií s cieľom ochromiť fungovanie priemyslu a ekonomiky v krajine. Mnohé zahraničné automobilky v Rusku zastavujú výrobu, predaj a mnohí uvažujú nad úplným odchodom z tamojšieho trhu.

Najhoršie scenáre (aj keď málo pravdepodobné) hovoria o úplnej izolácii od prístupu k zahraničným výrobkom. Nás preto zaujímalo, ako by vyzeral a fungoval automobilový priemysel, keby z krajiny odišli všetky západné automobilky a Rusko by sa muselo spoľahnúť predovšetkým na vlastnú produkciu.

1. AutoVAZ (LADA)

Ladu azda nemusíme zdĺhavo predstavovať. Produkty AutoVAZu boli kedysi mimoriadne obľúbené aj na Slovensku a aj dnes môžete na našich cestách stretnúť nové modely ako napríklad Vesta, Granta, Kalina či 4x4.

V súčasnosti vlastní väčšinový podiel AutoVAZu francúzsky koncern Renault Group, ktorý investoval do zásadnej modernizácie výroby a vývoja nového modelového radu Vesta. Modernejšie vozidlá vznikali v spolupráci so zahraničnými dodávateľmi ako sú Bosch, Visteon, TRW, Daewon, Valeo či Lear, ktorí zabezpečovali dodávky elektroniky, sedadiel, bŕzd, airbagov a ďalších kľúčových komponentov. Niektoré podvozkové časti pochádzajú z dielne Renault. V závislosti od modelu používal AutoVAZ vlastné motorizácie (ВАЗ-21129, 21179), ale aj prebraté priamo od Renaultu (K4) či Nissanu (H4).

V prípade úplného odstrihnutia AutoVAZu od zahraničných dodávateľov bude musieť automobilka obnoviť výrobu svojich starších agregátov a hľadať vhodnú náhradu za kľúčové elektronické komponenty pre modely Granta a Vesta. Často skloňovaní náhradní dodávatelia budú s najväčšou pravdepodobnosťou pochádzať z Číny.

2. UAZ

Ulyanovskiy Avtozavod (UAZ) sa v súčasnosti zameriava na výrobu terénnych a pracovných vozidiel pre súkromné osoby a firmy. K legendám zo sovietskej éry môžeme zaradiť takzvanú Buchanku. Ide o terénny ruský minibus/dodávku s označením UAZ Van 2206.

Buchanka sa pod označením UAZ 452 prvýkrát predstavila ešte v roku 1965 a vo svojej modernizovanej podobe sa vyrába dodnes. K zásadným zmenám patrí inštalácia posilňovača riadenia či ABS systém, benzínový 2,7-litrový motor potom využíva vstrekovanie od firmy Bosch ako aj ďalšie elektronické prvky vrátane diagnostiky OBD II. Mnohých prekvapí skutočnosť, že Buchanka sa predáva dodnes aj na Slovensku za cenu od 17 800 eur bez DPH.

UAZ 452 Bucharka

K civilnejším modelom môžeme zaradiť veľké SUV UAZ Patriot, ktorý ponúkne plný komfort osobného vozidla v interiéri. Nechýba klimatizácia, dotykový displej, airbagy či automatická prevodovka. Viaceré komponenty však pochádzajú od zahraničných dodávateľov. Napríklad airbagy pre UAZ dodáva Takata, ďalšiu kľúčovú elektroniku Bosch. K dispozícii je benzínový 2,7-litrový motor s výkonom 110 kW (150 k) alebo 2,3-litrový vznetový štvorvalec s výkonom 84 kW (113 k).

Podobne ako Buchanka, aj model Patriot je dostupný na Slovensku od 25 000 eur s DPH.

Za zmienku tiež stojí „ruský Defender“ UAZ Hunter či Pickup vychádzajúci z Patriotu.

3. Aurus Motors

Aurus je ruská automobilka, zameraná na luxusné vozidlá. Spočiatku išlo o výrobcu vládnych vozidiel, ktorý mal za úlohu nahradiť dovtedy používané vládne vozidlá zahraničnej výroby. V máji 2021 začala automobilka výrobu prvého vozidla pre verejnosť - Aurus Senat.

Toto auto si rýchlo po uvedení vyslúžilo prezývku „ruský Rolls“, avšak predajného úspechu sa automobilka zatiaľ nedočkala. A pokiaľ ide o závislosť na zahraničných komponentoch, pre model Senat dodáva komponenty viac než 74 výrobcov, z toho veľkú časť tvoria „západné“ firmy. Pokiaľ však ide o samotné pohonné ústrojenstvo, výrobca sa chváli 100 % ruskou automatickou prevodovkou a motorom V8 od NAMI s objemom 4,4-litra.

Okrem výrobcov osobných automobilov má Ruská federácia aj ďalšie automobilky nákladných a úžitkových vozidiel ako sú napríklad KAMAZ či GAZ. Na tamojšom trhu sú zároveň čoraz populárnejší aj čínski výrobcovia osobných automobilov.

Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

Indian Scout Rogue (auto motor a šport č. 6/2022, foto: Juraj Hrivnák)
MOTO

Zlý chlapec. Test Indian Scout Rogue

Pohľad do slovníka hovorí, že rogue má v slovenčine viacero významov, no ani jeden nie je veľmi pozitívny. Azda najjemnejšie by sa to dalo preložiť ako nezbedník. To by sedelo na človeka. No ako je to v prípade, pokiaľ takto označíte motocykel?