Magazín

Zdražovanie zánovných áut predbehlo infláciu. Takto sa zmenili ceny za posledné dva roky!

ceny áut rastú bazár
Zdroj: Pixabay

V posledných mesiacoch sme svedkami prudkého zdražovania áut. Či už ide o jazdenky alebo o úplne nové vozidlá, ich ceny sa od začiatku pandémie vyšplhali aj o niekoľko desiatok percent. Tento trend sa pravdepodobne tak skoro neskončí. Niektoré jazdené autá sú pritom dnes už drahšie, ako ich úplne nové verzie.

Rast cien vyšší ako inflácia

Tlačová správa spoločnosti AURES Holdings, ktorá je prevádzkovateľom siete autocentier AAA AUTO a Mototechna uvádza, že niektoré autá za posledné dva roky stúpli na cene až o viac ako 30 %. Podľa štatistického úradu bola miera inflácie v januári 2022 na úrovni 8,4 %. Ide teda o jednu z najvyšších hodnôt za niekoľko rokov. To sa samozrejme odrazilo aj na cenách za autá, ktoré sú dnes enormne vysoké.

Okrem inflácie má samozrejme na cenu auta vplyv hneď niekoľko faktorov. Jedným z nich je aj aktuálna polovodičová kríza, ktorá trápi celý priemysel. Automobilky nestíhajú vyrábať a na niektoré nové kusy si už dnes počkáte rekordne dlhú dobu. Taktiež treba brať do úvahy aj rastúce ceny energií či pohonných hmôt. Dopyt po jazdených alebo zánovných autách preto stúpa a ich ponuka na trhu je čoraz menšia. Podľa štatistík AURES Holdings sa ceny zánovných áut, nie starších ako 3 roky, od roku 2020 vyšplhali nahor v niektorých prípadoch až o 37%.

Zdražovanie áut

Nárast až o 37 %!

Najväčšie zdraženie pritom na slovenskom trhu zaznamenala Škoda Fabia. Jej zánovné kúsky sa v roku 2020 predávali za priemerné ceny okolo 10 500 euro. Dnes je to už 14 400 euro. Ide teda o nárast až o 37,52 %. V tesnom závese je napríklad aj Škoda Octavia, ktorá sa na začiatku aktuálneho desaťročia predávala v priemere za 18 700 euro. Dnes nie je problém rovnaké auto kúpiť za 25 490 euro. Táto suma predstavuje nárast až 36,31 %. V tabuľke vyššie môžete vidieť nárast priemerných cien za TOP 10 najpredávanejších zánovných áut na našom trhu v období 2020 až 2022.

„Inflácia sa v poslednej dobe dotýka nás všetkých a automobilový sektor, ktorý dlhodobo ťahá slovenskú ekonomiku, nie je výnimkou. Výrobcom sa rapídne zvýšili ceny vstupov, a to najmä v podobe vyšších cien energií, ktoré sa pochopiteľne premietajú do cien pre koncových zákazníkov. Do toho stále ešte vstupujú problémy s dodávkami čipov, ktoré doteraz spomaľujú výrobu, čím je na primárnom trhu nedostatok áut. To vo svojom dôsledku zdražuje aj ojazdené autá, pričom najviac tie zánovné, ktorými zákazníci často nahrádzajú obstaranie nových. U žiadaných modelov preto teraz na trhu sledujeme zdraženie, ktoré od začiatku pandémie dosiahlo mnohokrát aj vyše 30 %,“ hovorí Petr Vaněček, prevádzkový riaditeľ siete autocentier AAA AUTO a Mototechna.

Prečítajte si aj:


Trh sa aj vďaka kríze zbláznil. Niektoré jazdené autá sú drahšie, ako úplne nové kusy

David Hecl


Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.