Magazín

Chcete, aby vaše auto lepšie jazdilo? Stačí jediná zmena a bude na nepoznanie!

BMW 128 Ti

Bridgestone Turanza T005. Výborná, tichá pneumatika pre šeď služobných áut, ktoré potrebujú najazdiť na jednu sadu maximálny počet kilometrov s minimálnou spotrebou. Je jasné, že BMW 128ti do tohto automobilového priemeru nezapadá. Ostrý hatchback, ktorý sa snaží svoj výkon 195 kW (265 k) a hlavne krútiaci moment 400 Nm preniesť iba cez prednú nápravu, potrebuje obutie s trochu inými prioritami, než akými sú valivý odpor či hluk. Aj keď je vybavený samosvorným diferenciálom.

BMW 128 Ti

Na gumách záleží!

Na Bridgestonoch malo auto takpovediac problém takmer zo všetkým. Jediné, čo sme mohli počas testu spozorovať, boli vynikajúco naladené tlmiče, ktoré fungovali tým lepšie, čím rýchlejšie sme jazdili. Svoj talent predviedol aj húževnatý motor s veľmi pekným zvukom a neskutočnou energiou. Avšak jazdné vlastnosti? Tie sa stratili v oblaku nedotáčavosti, ktorú ešte zvýrazňoval tvrdý podvozok. Auto s tvrdým podvozkom totiž potrebuje adekvátne obutie, aby sa oňho vedelo oprieť. Inak sa cez pneumatiky iba tlačí dopredu. A tak darmo sme si počas testu spomínali na tlačovú správu hovoriacu o úprave karosérie, zavesenia a geometrie tak, aby auto prirodzenejšie vykrajovalo oblúky. Zadnú nápravu sme do hry bez absurdných provokácii nevedeli zapojiť. Nevynikli ani veľké brzdy, keďže ich hneď začalo krotiť ABS. Zrýchlenie z utiahnutých zákrut bolo tiež trápením, aj keď aspoň vynikol nový dynamický trakčný systém, ktorý sa s nedostatkom gripu vysporadúval bravúrne. Vo výsledku sa však BMW 128ti na týchto pneumatikách posudzovalo veľmi ťažko.

BMW 128 Ti

Opravný termín

Importér po prečítaní recenzií zadovážil na auto iné pneumatiky. V čase objednania auta do press parku boli totiž Bridgestone jediná dostupná alternatíva. Krátko na to sa však do ponuky dostali aj špičkové Michelin Pilot Sport 4 (s hviezdičkou). Hviezdička označuje fakt, že sú vyvinuté špeciálne pre BMW. Mimochodom, sú dostupné bez akéhokoľvek príplatku! Čas zistiť, či stojí za to, zaplatiť 0 eur a vybrať si iné pneumatiky.

BMW 128 Ti

A zmeny cítiť okamžite. Už pri bežnej jazde je cit vo volante iný. Športové pneumatiky majú totiž spevnené bočnice a upravený behúň tak, aby poskytovali dobrú spätnú väzbu od cesty. Na diaľnici nebadať zvýšený hluk a paradoxne ani komfort na tom nie je o nič horšie. Keď sme však začali tlačiť na pílu na našich obľúbených cestách, ukázali sa nové pneumatiky v tom najlepšom svetle.

BMW 128 Ti

Zrazu malo BMW 128ti skutočnú chuť naplno akcelerovať z úzkych zákrut. Zrazu bolo cítiť, ako diferenciál Torsen prispieva nielen k tomu, aby pri zrýchlení hrabali obe kolesá, ale pomáha autu aj držať zvolenú trajektóriu a vyhýbať sa nedotáčavosti. Zrazu sme v pneumatikách cítili oporu a rýchle zákruty sme mohli prechádzať čoraz rýchlejšie. Okno medzi priľnavosťou a stratou kontroly bolo väčšie, pneumatika lepšie komunikovala limity auta a nám dodávala potrebné sebavedomie objavovať ich v každej zákrute znova a znova. Tvrdý podvozok začal pracovať, hot-hatch od BMW naplno využíval grip prednej nápravy a vďaka tomu sa do hry konečne zapájal aj zadok, ktorý pri ubratí plynu ochotne upravil trajektóriu auta smerom k apexu zákruty. BMW 128ti stále nie je pretáčavý nezbedník ako Hyundai i30 N či Renault Megane R.S. – naladením pripomína skôr schopný, avšak za každých okolností bezpečný Golf GTI.

Úplne transformačný bol aj zážitok z bŕzd, kde sa obrovské štvorpiestikové strmene mohli konečne schuti zahryznúť do veľkých kotúčov a vodič mohol brzdný účinok krásne regulovať tesne na hranici pred zásahom ABS.

BMW 128 Ti

Zrazu sa z „tupej“ prednokolky stalo auto, ktoré sme chceli vidieť hneď na začiatku. Podľa mňa je veľmi pravdepodobné, že BMW v skutočnosti model 128ti na Michelinoch vyvíjalo. Ak pokukujete po BMW 128ti, určite si ho pýtajte na Michelinoch. Sú absolútne vo všetkom lepšie, než ekologické Bridgestony a vaše auto vďaka nim doslova ožije. A nie je to len o absolútnej priľnavosti, ale aj o ovládateľnosti a celkovom vyvážení jazdných vlastností. BMW 128ti je na lepších pneumatikách doslova iné auto. Precíznejšie, lepšie, zábavnejšie, predvídateľnejšie a v neposlednom rade aj bezpečnejšie.

BMW 128 Ti

Ponaučenie z tohto testu si však môže vziať každý: pneumatiky sú dôležité. Nešetrite na nich, najmä ak máte silnejšie auto so športovým podvozkom. Zlomkové ceny čínskych pneumatík môžu znieť lákavo až do chvíle, kým sa nepotrebujete rýchlo a bezpečne vyhnúť prekážke.

Vždy som túžil pracovať s autami a tento sen sa mi splnil v tej najdokonalejšej podobe. A nevyužil som ho len na to, aby som sa mohol voziť po meste. Chcel som autám rozumieť a vedieť ich čo najlepšie ovládať. Tak som si ako prvé auto kúpil staré BMW 328i. Po rokoch úprav (auta aj šoféra :-) ) som s ním na Slovakia Ringu už naháňal oveľa novšie a silnejšie autá. Vždy ma fascinovala jazda na hrane a tak na okruhu trávim čo najviac času. Či už pre zábavu, alebo občas ako inštruktor. Autá nehodnotím len podľa infotainmentu a objemu kufra, ale najmä podľa charakteru, techniky a jazdných vlastností. Obľúbené autá? Toyota GT86, Mazda MX-5, BMW M3 a Porsche 911 GT3.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

Indian Springfield Dark Horse
Testy autoškoly

Test Indian Springfield Dark Horse: Dobrodružná Amerika

Predstavy ľudí o Amerike majú mnoho podôb. Od opálených tiel na plážach v Miami, cez bohatých obchodníkov v New Yorku, až po fi lmové celebrity v Los Angeles či bezbrehú zábavu v Las Vegas. Medzi tým sú nekonečné priestory, ktoré v predstavách križujú chlapíci na motocykloch. Presne k tejto poslednej predstave sa hodí aj náš spoločník Indian Springfield Dark Horse.