Tipy na údržbu batérie – ako prežiť zimu

* **Zlyhaniu batérie sa dá predísť správnym prístupom k jej údržbe**. * **Neočakávané zlyhanie batérie je najčastejšie počas zimných mesiacov**. * **Covid-19 zmenil spôsob ako jazdíme a zvyšuje pravdepodobnosť poruchy batérie**. Batérie pri štartovaní v chladnom počasí strácajú veľkú časť svojej kapacity, preto najčastejšie zlyhávajú v zime. Batérie zoslabené nedostatočným dobíjaním fungujú často bezproblémovo celé mesiace,… Prečítať celé
Vydané  Text: 

* **Zlyhaniu batérie sa dá predísť správnym prístupom k jej údržbe**. * **Neočakávané zlyhanie batérie je najčastejšie počas zimných mesiacov**. * **Covid-19 zmenil spôsob ako jazdíme a zvyšuje pravdepodobnosť poruchy batérie**.
Batérie pri štartovaní v chladnom počasí strácajú veľkú časť svojej kapacity, preto najčastejšie zlyhávajú v zime. Batérie zoslabené nedostatočným dobíjaním fungujú často bezproblémovo celé mesiace, stále sú schopné naštartovať motor a zlyhajú, keď sú prvýkrát vystavené chladnému počasiu. Neočakávané poruchy batérie sú však drahé a nepohodlné, ale dá sa im vyhnúť správnym prístupom k jej údržbe. Covid-19 zmenil spôsob využívania vozidiel. Viac ľudí pracuje z domu, mnohí absolvujú menej ciest, respektíve jazdia na kratšie vzdialenosti za prácou, nákupmi či športom. Je to skvelé pre životné prostredie a úsporu paliva, ale môže to byť drahé kvôli zvýšenej pravdepodobnosti porúch vozidla. Najmä batérie staršie ako 4 roky môžu mať problémy – v dôsledku ich starnutia a používania už majú zníženú kapacitu a schopnosť dobíjať sa počas jazdy. Je pravdepodobné, že budú mať problémy so štartovaním motora pri nižších zimných teplotách, najmä ak sú len čiastočne nabité. Autobatérie najlepšie fungujú pri teplote 27°C. Keď teplota klesne na 0°C aj plne nabitá batéria stratí približne tretinu štartovacieho výkonu. V zime sa podchladený akumulátor nabíja len veľmi ťažko a pomaly, pokiaľ sa nezohreje na prevádzkovú teplotu. Chladné počasie tiež znamená, že na naštartovanie motora je potrebné viac energie, čo vytvára dvojitý efekt – nižšieho dostupného výkonu a zvýšenej spotreby energie. Elektrické zariadenia vozidla, ako sú napr. alarmy a systémy bezkľúčového prístupu, spotrebúvajú energiu aj keď sa vozidlo nepoužíva a postupne vybíjajú batériu, aj keď sa vozidlom nejazdí.
Infografika: Ako teplota ovplyvňuje batériu a štartovanie motora
### Dlhšie cesty sú kľúčové Krátke jazdy nemusia stačiť na udržanie batérie v dobrom stave nabitia. Na úplné dobitie batérie potrebuje alternátor v ideálnom prípade aspoň 15–20 km jazdy po diaľnici, takže krátke cesty na nákup nemusia stačiť. V skutočnosti sú kratšie jazdy pre batériu horšie, pretože nemusia kompenzovať spotrebovanú energiu na štartovanie motora a napájanie palubného elektrického zariadenia počas cesty. U vozidiel s funkciou štart-stop naviac alternátor nenabíja batériu počas celej jazdy, pretože spotrebu energie a jej okamžité použitie aktívne riadi moderná elektronika vozidla. Ak chcete, aby bola batéria v dobrom stave nabitia, pravidelne jazdite dlhšie trasy alebo batérie dobite vhodnou nabíjačkou. Keď sa batérie dostanú do stavu nízkeho nabitia, ich výkon môže byť natrvalo ovplyvnený, čím sa zvyšuje pravdepodobnosť ich zlyhania počas zimy. ### Udržujte batériu nabitú Ak nemáte dôvod ísť na dlhšie cesty, skvelou alternatívou môže byť použitie vhodnej nabíjačky s riadeným nabíjacím cyklom. Sú navrhnuté tak, aby batériu vždy doplna nabili, po nabití udržiavali správne napätie batérie, čo predlžuje jej životnosť. Ak vozidlom často nejazdíte odporúčame dobiť batériu každých 4–6 týždňov. Ak nemáte prístup k nabíjačke, autodielne vám vždy pomôžu. Zvyčajne vám batériu otestujú pomocou profesionálneho testera a v prípade potreby batériu aj nabijú. Ak je napätie na svorkách batérie nižšie ako 12,5V, merané pri vypnutom zapaľovaní, je potrebné batériu ihneď dobiť. ### Tipy pre zdravú batériu počas tejto zimy: * Pravidelne absolvujte dlhšie cesty, aspoň 15–20 km, aby ste udržali batériu v dobrom stave nabitia. * Batériu dobíjajte každých 4–6 týždňov, aby ste ju udržali v optimálnom stave, ak vozidlom často nejazdíte. * Nedovoľte, aby napätie batérie kleslo pod 12,5V. * Vysokovýkonné batérie znižujú riziko porúch.
Batéria EXIQA EFB Start-Stop s technológiou PowerCarbon
### Správna technológia pre spoľahlivú funkčnosť [EXIQA EFB s technológiou PowerCarbon](https://exiqa.sk/sk/produkty/osobne-automobily) ľahko zvládne extrémne počasie. Dobíja sa až 3-krát rýchlejšie ako bežná batéria, ponúka vyšší štartovací výkon a viac vybíjaco-nabíjacích cyklov. Rýchle nabíjanie znamená, že rýchlejšie dosiahne správny stav nabitia, čím sa zníži riziko zlyhania batérie a poruchy vozidla. Batérie EFB možno použiť aj v bežných automobiloch bez funkcie štart-stop, pre dodatočný elektrický výkon. Samozrejme, bez ohľadu na to, akú technológiu batérie používate, správny prístup k údržbe určite predĺži jej životnosť.

PowerCarbon – uhlík v službách motoristov

Predčasné zlyhanie autobatérie je zvyčajne najčastejšou príčinou poruchy motorového vozidla. Nemecký ADAC v r. 2020 uskutočnil takmer 3,4 mil. výjazdov k poruchám motorových vozidiel a z nich bolo takmer 46% spôsobených nefunkčným 12V štartovacím akumulátorom.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.