Je ich stále viac a ľuďom už vadia: Pripomeňme si pravidlá pre elektrické aj klasické kolobežky

Od akého veku môžu deti riadiť elektrickú kolobežku? A musia jazdiť po chodníku či po ceste? A ako je to s alkoholom u dospelých používateľov kolobežiek?
Vydané  Text: 
* **Musím pri jazde na kolobežke používať prilbu, helmu?** * **Je zákonom daný minimálny vek na používanie elektrickej kolobežky?** * **Môže elektrická kolobežka jazdiť po chodníku a po ceste?** * **Môže používateľ elektrickej kolobežky pred jazdou piť alkohol?** * **Môžu kolobežky parkovať na chodníkoch?** * **Odpovedáme na časté otázky o obyčajných aj elektrických kolobežkách.** [TASR minulý rok informovala](https://webmagazin.teraz.sk/zdravie/pocet-deti-zranenych-na-kolobezkach/12301-clanok.html), že oddelenie urgentného príjmu Národného ústavu detských chorôb (NÚDCH) eviduje v poslednom období nárast počtu detí vyšetrených pre zranenie získané počas jazdy na kolobežke. „Len za mesiac jún 2021 sme takto ošetrili 43 detí, z ktorých desať si vyžadovalo hospitalizáciu s následnou chirurgickou intervenciou,“ uviedla pre TASR hovorkyňa NÚDCH Dana Kamenická. Ďalej informuje o odporúčaní lekárov kliniky detskej chirurgie, aby deti používali pri jazde na kolobežke ochranné pomôcky, ako chrániče a helmu. Toto odporúčanie má svoj význam, pretože až polovica z ošetrovaných detí v júni malo zlomeniny horných končatín a **v štvrtine prípadov išlo o otvorené rany vyžadujúce šitie**. Úrazov vzniknutých v súvlosti s používaním kolobežiek bude celkom prirodzene narastať. Iba dnes Slovensko zasiahla správa o úmrtí iba 49-ročného muža, ktorý ležal nehybne na priechode pre chodcov vedľa elektrickej kolobežky. Polícia vyšetruje okolnosti nehody, možné je, že kolobežkára v Banskej Bystrici zrazilo auto a jeho vodič z miesta nehody ušiel ([zdroj správy](https://tvnoviny.sk/domace/clanok/176485-dalsia-smrtelna-nehoda-kolobezkara-policia-ziada-ludi-o-pomoc-pri-objasneni-incidentu-v-banskej-bystrici)). **Medzičasom popularita elektrických kolobežiek opäť narástla** s lepším počasím bude počet používateľov kolobežiek ešte väčší. Niektoré spoločnosti, ako napríklad nemecký TIER, ktorý prevádzkuje zdieľané kolobežky v Bratislave a najnovšie už aj Košiciach, začína do svojich nových kolobežiek prikladať skladacie ochranné prilby. Sú určené pre používateľov kolobežiek a majú potenciál zabrániť vážnym poraneniam hlavy.
Nová generácia zdieľaných elektrických kolobežiek TIER má už integrované smerové svetlá aj takúto skladaciu ochrannú prilbu.

Vekový limit pre kolobežky? Ako ktoré a kde

Na používanie klasickej kolobežky bez elektrického pohonu nie je stanovená veková hranica. Ak má vaše dieťa dva a pol roka a dokáže jazdiť na kolobežke, môže tak robiť. Je dôležité ale dbať na ochranu dieťaťa, teda na nosenie helmy a ochrany kolien a lakťov.

Klasická kolobežka nemá spodnú vekovú hranicu, ani tá elektrická. Ak ale používateľ elektrickej kolobežky chce jazdiť po ceste, musí mať aspoň 15 rokov.
Elektrické kolobežky vekový limit mať môžu. V Zákone o cestnej premávke č. 8/2009, konkrétne v § 55a, je explicitne uvedené, že samovyvažovacie vozidlo a elektrickú kolobežku na ceste môže riadiť osoba staršia ako 15 rokov. Vekový limit minimálne 15 rokov neplatí na cestičke pre cyklistov, na ceste v obytnej zóne a na lesnej ceste.

Uvedený bod zákona môžeme interpretovať aj tak, že na ceste môže na elektrickej kolobežke jazdiť iba osoba s vekom aspoň 15 rokov, ale že pre chodník toto vekové obmedzenie neplatí. Zákon totiž uvádza práve „cesty“ a nie chodníky, ktoré sú v zákone definované samostatne. Požiadali sme o vyjadrenie políciu, po dodaní odpovede budeme tento text aktualizovať.

Dodajme, že na riadenie elektrickej kolobežky, resp. kolobežky s pomocným motorčekom, nie je potrebné vodičské oprávnenie, teda ani vodičský preukaz.

Čo hovorí polícia o elektrických kolobežkách:

Po ceste alebo po chodníku?

Môžu kolobežky jazdiť po chodníku? Môžu elektrické kolobežky jazdiť po chodníku? Alebo len po ceste? S podobnými otázkami sa stretávame pomerne často, ľudia sa nás pýtajú na našej Facebook stránke a tiež nám píšu e-mailom. Odpoveď pritom opäť ponúka Zákon o cestnej premávke č. 8/2009:

  • Kolobežky bez pomocného motorčeka spravidla jazdia po chodníku vpravo, pretože používateľ kolobežky je považovaný za chodca.
  • Elektrické kolobežky môžu tiež jazdiť po chodníku vpravo, ale iba rýchlosťou chôdze a nesmie ohrozovať chodcov. Takisto elektrická kolobežka môže jazdiť po vyhradenom pruhu pre cyklistov, po cestičke pre cyklistov a po priechode pre chodcov.
  • Ak má používateľ elektrickej kolobežky aspoň 15 rokov, môže jazdiť aj po ceste.

Elektrická kolobežka v bratislavskej štvrti Twin City, autorom fotografie je Martin Katler

Parkovanie elektrických kolobežiek na chodníkoch

Kolobežku bez ohľadu na to, či má pomocný pohon alebo nie, môžete parkovať na chodníku, pre chodcov však musí ostať voľný priestor na chodníku aspoň jeden a pol metra. To isté platí aj pre bicykle a motocykle.
Obyvateľom miest už začínajú nezodpovedne zaparkované kolobežky vadiť. Avšak napríklad v Bratislave už môžete zdieľané kolobežky parkovať len na vopred vyhradených miestach, čím by malo k podobným situáciám dochádzať menej často. Zdroj: Screenshot príspevku z Facebook stránky Ružinov náš každodenný z 20.5.2022

Tolerancia alkoholu na obyčajnej a elektrickej kolobežke

Slovenská legislatíva rozlišuje medzi obyčajnou kolobežkou a elektrickou kolobežkou aj z hľadiska jazdy pod vplyvom alkoholu.

  • Používateľ obyčajnej kolobežky môže pred jazdou piť alkohol, pretože je považovaný za chodca.
  • Pre používateľa elektrickej kolobežky platia rovnaké pravidlá ako pre cyklistu. Od januára 2017 po nadobudnutí platnosti novely Zákona o cestnej premávke č. 8/2009, môžu cyklisti aj vodiči elektrických kolobežiek nafúkať do 0,5 promile (0,24 mg/l ). Platí to však iba iba v zastavanom území obce a na cestičke pre cyklistov – mimo týchto zón sa alkohol u cyklistov, e-kolobežkárov a vodičov samovyvažovacieho vozidla netoleruje.

Pokuta za alkohol „za volantom“ elektrickej kolobežky

Podľa aktuálneho sadzobníka pokút (platný od 1.4.2020) je pokuta za alkohol nameraný v dychu na nemotorovom vozidle menej ako 0,48 mg etanolu na liter vydýchnutého vzduchu rovných 20 eur. Samozrejme, že ak vám policajt nameria 0,48 mg/l a viac, tak už e-kolobežku alebo bicykel riadiť ďalej nesmiete. Môžete ich však vedľa seba tlačiť.

Ak policajt pri kontrole zistí vodičovi 0,48 mg/l a viac, teda jedno promile a viac, sadzobník pokút uvádza iba povinnosť policajta „predložiť správu o výsledku objasňovania priestupku príslušnému správnemu orgánu“. V praxi to znamená, že okrem pokuty budete ďalej posudzovaný ako vodič, ktorý riadil vozidlo pod vplyvom alkoholu.

Prilba a chrániče lakťov a kolien?

Zákon neurčuje povinnosť mať pri jazde na kolobežke ochranné prvky, napríklad chrániče kolien a lakťov či prilbu, a to ani deťom. Takáto povinnosť platí iba pre deti na bicykloch do veku 15 rokov. Dôrazne však odporúčame všetkým, aby nosili predovšetkým ochranu hlavy.
*Pôvodný príspevok z júla 2021 bol aktualizovaný v máji 2022.*




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



Predstavujeme AUDI Q6 e-tron: Technologický skok

  • Toto nie je vylepšenie, ani evolúcia. Audi Q6 e-tron predstavuje úplne novú generáciu elektromobilov Audi.

     Nová platforma, nový dizajn, nové technológie, nové riešenia. Také významné, že budú základnými stavebnými kameňmi pre Audi ešte na mnoho ďalších rokov.  Model Q6 e-tron je priekopníkom, ktorý prináša tieto riešenia ako úplne prvý.
  • SERVIS

    Inovatívny rad legálnych žiaroviek OSRAM NIGHT BREAKER® LED W5W je dostupný už aj na Slovensku

  • ams OSRAM, svetový líder v oblasti optických riešení, rozšíril rodinu na Slovensku legálnych LED žiaroviek OSRAM NIGHT BREAKER® LED o žiarovku W5W.

     Osvedčenie Ministerstva dopravy SR o vnútroštátnom typovom schválení komponentu je aktuálne udelené pre náhradné LED svetelné zdroje typu: H1-LED, H4-LED, H7-LED, H7-LED (24 V), a novo aj pre W5W-LED.