Vybrali sme najlepšie a najhoršie asistenčné systémy, ktoré nájdete v moderných autách

Asistenčných systémov je už toľko, že pri jednotlivých testoch ani nemôžeme všetky spomínať. Nezostal by nám totiž priestor na nič iné. Mnohé sú užitočné a zachraňujú životy. Niektoré sú inovatívne, iné geniálne a ďalšie sú otravné. V prvej časti sa pozrieme na tie najdôležitejšie a tiež na tie, ktorých potenciál sa ešte nenaplnil. ### Najdôležitejšie **Udržiavanie v jazdnom… Prečítať celé
Vydané  Text: 
Asistenčných systémov je už toľko, že pri jednotlivých testoch ani nemôžeme všetky spomínať. Nezostal by nám totiž priestor na nič iné. Mnohé sú užitočné a zachraňujú životy. Niektoré sú inovatívne, iné geniálne a ďalšie sú otravné. V prvej časti sa pozrieme na tie najdôležitejšie a tiež na tie, ktorých potenciál sa ešte nenaplnil. ### Najdôležitejšie **Udržiavanie v jazdnom pruhu** Asistent, bez ktorého sa nekompromisne strhávajú body v Euro NCAP, bol na začiatku skvelý. Kamera za čelným oknom sleduje jazdné pruhy a keď ich prekročíte bez smerovky, auto vás upozorní buď akusticky, trasením volantu, alebo vaše auto rovno vráti späť do pruhu. Skvelé, ak ste unavení alebo rozptyľovaní. Kýchajúci alergici vedia svoje. Žiaľ, z dobrého sluhu sa stáva zlý pán, pretože moderné autá musia mať po každom naštartovaní tento systém zapnutý. Ak systém pracuje spoľahlivo, citlivo a zbytočne s vami nezápasí, keď náhodou naschvál obchádzate napríklad jamu na ceste, nie je to až taký problém. Niekedy však tento asistent robí viac škody ako úžitku. A aby to bolo ešte otravnejšie, niektorí výrobcovia tlačidlo na deaktiváciu schovávajú na nedostupné miesta, alebo ho ukrývajú do menu na dotykovom displeji. Jeden krok vpred, dva vzad.
**Brzdenie pred prekážkou** Predkolízny asistent s rozpoznávaním chodcov či nebodaj cyklistov už zabránil mnohým ťukancom a isto zachránil aj pár životov. Je to nepochybne skvelá funkcia, ak funguje tak, ako má. To znamená, že úroveň jej ostražitosti musí byť nastaviteľná a nesmie vyvolávať falošné poplachy napríklad pri predbiehaní.
**Monitoring mŕtveho uhla** Posledný z trojice najdôležitejších asistenčných systémov. Pomocou radarov v zadnom nárazníku alebo v spätných zrkadlách vás upozorní na prítomnosť iného automobilu vo vašom mŕtvom uhle. Viacerí výrobcovia tento systém používajú aj na varovanie pred otvorením dverí, ak sa zozadu blíži nejaký objekt. Tento systém využíva tri druhy zásahov. Vizuálny – rozsvietením kontrolky v blízkosti daného spätného zrkadla, akustický a niektoré vám dokonca aj aktívne zasiahnu do riadenia, ak hrozí zrážka.
### Zbytočné **Automatické zaparkovanie/vyparkovanie na diaľku** Autonómne parkovanie znie skvelo na papieri a ak máte úzku garáž, je to aj dobrý pomocník. Avšak prezentačné filmy automobiliek takéto parkovanie „na diaľku“ predvádzajú aj v parkovacích domoch. Zatiaľ sú tieto systémy veľmi pomalé. Chceli by sme vidieť, kto nájde odvahu v Auparku zablokovať ostatných, vystúpiť z auta, ťukať do mobilu a sledovať, ako jeho auto pomaličky a veľmi opatrne parkuje. Najmä na Vianoce by to bola zábava. Podobne to platí aj o aktívnych parkovacích asistentoch. Nie je to zlá vec, keď máte čas a priestor, ale priemerný šofér zaparkuje rýchlejšie. Nehovoriac o tom, že už sa nám stalo, že si auto takto samé oškrelo disk o obrubník. Tieto systémy sa však neustále zlepšujú a tak je pravdepodobné, že v budúcnosti ich úžitková hodnota výrazne vzrastie. Zatiaľ však nie sme fanúšikmi.
**Hlasové ovládanie** Znie to dobre, ale realita je taká, že Google je v rozpoznávaní reči ešte stále ďalej. Väčšina áut zatiaľ nepodporuje slovenčinu, takže u nás to musíte skúsiť nejakým iným jazykom. Ďalší aspekt, na ktorý sa neprihliada, je ten, že v aute môžete mať posádku alebo kričiace deti. V takýchto podmienkach vás auto nebude počuť. Prosiť posádku, aby bola ticho, len aby ste vy zadali autu nejaký hlasový pokyn, je tiež tak trochu trápna situácia.
**Ovládanie gestami** Najďalej je na tomto poli BMW, ktoré rozpoznáva najviac gest a väčšina funguje takmer bez chyby. Koncern VW má ovládanie gestami iba preto, aby ho mal a často funguje skôr vtedy, keď to nepotrebujete. Frajerina, ale vzhľadom na množstvo podporovaných funkcií zbytočná.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »