Magazín

Pre deti len to najbezpečnejšie

Článok je pripravený v spolupráci s BECEP


Posadiť, pripútať a môžeme vyraziť. Tento rituál pozná nejeden rodič. Ešte skôr, než ho budete opakovať v pravidelných intervaloch, treba si pripraviť samotné sedenie. Ponuka na trhu je široká, podľa čoho si teda vybrať?

Dieťa rastie

Počas života bude dieťa potrebovať aspoň tri sedačky. Tieto sa totiž musia prispôsobiť svojou veľkosťou tomu, ako dieťa rastie. Podľa staršej normy ECE R44.04 sa sedačky kategorizovali podľa hmotnosti dieťaťa: kat. 0 resp. 0+ – do 10 resp. 13 kg (cca do 1 roka); kat. 1 – 9 až 18 kg (cca 1 až 4 roky); kat. 2 – 15 až 25 kg (cca 3 až 6 rokov); kat. 3 – 22 až 36 kg (cca 5 až 11 rokov).

Stará norma sa však už prekrýva s novou normou ECE R129, ktorá je známejšia pod označením i-size. Táto norma je prísnejšia z pohľadu nárazových testov (testuje sa tu aj bočný náraz) a tiež umiestnením dieťaťa. Povinné je ukotvenie do ISOFIXu. Dieťa do 15 mesiacov sa musí prepravovať otočené proti smeru jazdy (podľa starej normy to platilo len pre kategóriu 0), odborníci však odporúčajú zachovať túto polohu čo najdlhšie.

Dôvodom je hlava dieťaťa a pomer jej veľkosti k telu. Kým hlava novorodenca tvorí až jednu štvrtinu jeho výšky, vo veku troch rokov je to už pod 20 percent a na začiatku puberty okolo 15 percent. U dospelého je pomer približne na úrovni jednej osminy. A kým telo je pevne fixované, hlava má voľný pohyb a to pri náraze predstavuje vysokú zaťaž na krk. Preto je z tohto pohľadu bezpečnejšie, aby dieťa sedelo s hlavou podopretou v predpokladanom smere pôsobenia síl čelného nárazu.

Myslite na to najdôležitejšie: Deti v aute a bezpečnosť

Ako ich upevniť?

Detské sedačky sa inštalujú predovšetkým na zadné sedadlá, ak to však výrobca – auta aj sedačky – dovolí, môžete ju umiestniť aj na sedadlo spolujazdca. Tu však nezabudnite na odpojenie airbagu, ktorý by pri nehode spôsobil viac škody ako osohu. Zákon hovorí: "Osoba mladšia ako 12 rokov a osoba s telesnou výškou menšou ako 150 cm sa nesmie prepravovať na sedadle (sedadlách) vedľa vodiča. To neplatí, ak také osoby používajú schválený a pre ne určený bezpečnostný systém. Ak je vozidlo vybavené takým bezpečnostným systémom aj na iných sedadlách, musia ich ostatné také osoby pri preprave prednostne použiť." Čiže dieťa má sedieť predovšetkým vzadu.

Viete správne pripútať dieťa v autosedačke?

V minulosti sa sedačky ukotvovali len bezpečnostným pásom, od roku 1997 sa začalo používať kotvenie ISOFIX (štandard ISO 13216), povinnou výbavou nových áut je od roku 2013 (norma UN/ECE R14). ISOFIX má mať tri kotviace body: dva na spodnej hrane sedadla vzdialené 28 cm a tretí je hore na zadnej strane operadla (tzv. top-tether). Tretí však v Európe nebol povinný a tak existujú aj alternatívne systémy s podpornou nohou alebo bez tretieho kotviaceho bodu.

Normy poznajú aj špeciálne „sedačky“ v ktorých deti ležia. Tieto si však vyžadujú veľmi veľa priestoru (väčšinou sa ukladajú cez dve miesta na šírku) a sú určené len pre veľmi malé deti, napr. predčasne narodené.

Viete správne pripútať dieťa v autosedačke?

Sedačky pre najmenšie deti si obvykle vyžadujú samostatnú základňu ukotvenú do ISOFIXu. Pri sedačkách pre väčšie deti umiestnených tvárou dozadu si vyberte model s možnosťou otočenia sedačky pre pohodlnejšie pripútanie drobca. Niektoré systémy umožňujú otočenie o 360 stupňov, takže dieťa sa môže prepravovať otočené oboma smermi. Tieto majú vlastný päťbodový pás.

Viete správne pripútať dieťa v autosedačke?

Správnu inštaláciu sedačky do ISOFIXu indikujú vizuálne pomôcky. Ak ukotvujete sedačku len pásmi, dbajte na správne napnutie a vedenie pásu. Pri pripútaní dieťaťa dbajte na to, aby boli pásy v sedačke natesno a pri náraze plnili svoju funkciu. V zime odporúčame dieťa vyzliecť z vetrovky. Tieto sú väčšinou vyrobené z klzkých materiálov a v kombinácii s nedotiahnutým pásom môže hroziť až vyšmyknutie dieťaťa zo sedačky. Pri väčších deťoch, ktoré sa pripútávaju priamo bezpečnostným pásom vozidla, dbajte na jeho správne vedenie – pás nesmie ísť šikmo dole cez krk a vodorovne cez brucho. Určite použite aj rôzne pomôcky na správne vedenie pásu.

Aj z druhej ruky?

Pri výbere detskej sedačky sa spoľahnite na osvedčené značky, ktoré nájdete na vrchných priečkach hodnotenia porovnávacích testov. Základom je, aby sedačka spĺňala aspoň jednu z vyššie spomenutých európskych noriem. Pri výbere najmenšej sedačky – tzv. vajíčka – myslite aj na to, aby sa táto dala ukotviť na šasi kočíka. Systémy s podpornou nohou si vyžadujú pomerne veľa miesta a nedajú sa použiť v MPV, ktoré majú schránky pod podlahou.

Sedačky podľa i-size nie sú kategorizované, výrobca musí špecifikovať, pre aké deti (výška, hmotnosť, vek) je produkt určený. Systémy s ukotvením proti smeru jazdy sú navrhnuté až do výšky 105 cm (označované aj ako fáza 1). V ponuke sú stále aj sedačky schválené podľa starej normy pre kategóriu 0, 0+, 1 a 2-3 (kombinovaná), existuje aj kombinácia pre kategórie 1-3. Takáto sedačka si však vyžaduje väčší rozsah nastavenia opierky i sedáku a preto nemusí byť až tak bezpečná a komfortná. Z testov veľmi zle vyšli sedačky s pultíkom na hranie, ktorý môže spôsobiť vážne zranenia v oblasti brucha. Podsedáky (pre deti od 6 rokov a do 150 cm) nová norma už neuznáva (malá ochrana pri bočnom náraze), podľa zákona ich však môžete použiť, ak zodpovedajú starej norme.

Kúpa sedačky z druhej ruky si vyžaduje veľa opatrnosti. Sedačka, ktorá prežila nehodu a zachránila jedno dieťa, môže byť prasknutá a v ďalšej kritickej situácii zlyhá. Dôkladná kontrola je preto na mieste, a to aj keď preberáte sedačku z dôveryhodného zdroja (napr. v rámci rodiny). Bezpečnosť je pri deťoch prvoradá.

Prečítajte si aj:


13 užitočných tipov, ako zabaviť deti počas dlhej jazdy autom

Redakcia


Američania overovali bezpečnosť detí v autách, Toyota, Lexus a Subaru dopadli na výbornú

Redakcia (s)