Pre deti len to najbezpečnejšie

Vozenie detí v detských sedačkách je už samozrejmosťou, aspoň v to pevne veríme. Samotný výber detskej sedačky však skrýva niekoľko úskalí.
Vydané  Text: 

Článok je pripravený v spolupráci s BECEP


Posadiť, pripútať a môžeme vyraziť. Tento rituál pozná nejeden rodič. Ešte skôr, než ho budete opakovať v pravidelných intervaloch, treba si pripraviť samotné sedenie. Ponuka na trhu je široká, podľa čoho si teda vybrať? ### Dieťa rastie Počas života bude dieťa potrebovať aspoň tri sedačky. Tieto sa totiž musia prispôsobiť svojou veľkosťou tomu, ako dieťa rastie. Podľa staršej normy ECE R44.04 sa sedačky kategorizovali podľa hmotnosti dieťaťa: kat. 0 resp. 0+ – do 10 resp. 13 kg (cca do 1 roka); kat. 1 – 9 až 18 kg (cca 1 až 4 roky); kat. 2 – 15 až 25 kg (cca 3 až 6 rokov); kat. 3 – 22 až 36 kg (cca 5 až 11 rokov). Stará norma sa však už prekrýva s novou normou ECE R129, ktorá je známejšia pod označením i-size. Táto norma je prísnejšia z pohľadu nárazových testov (testuje sa tu aj bočný náraz) a tiež umiestnením dieťaťa. Povinné je ukotvenie do ISOFIXu. Dieťa do 15 mesiacov sa musí prepravovať otočené proti smeru jazdy (podľa starej normy to platilo len pre kategóriu 0), odborníci však odporúčajú zachovať túto polohu čo najdlhšie. Dôvodom je hlava dieťaťa a pomer jej veľkosti k telu. Kým hlava novorodenca tvorí až jednu štvrtinu jeho výšky, vo veku troch rokov je to už pod 20 percent a na začiatku puberty okolo 15 percent. U dospelého je pomer približne na úrovni jednej osminy. A kým telo je pevne fixované, hlava má voľný pohyb a to pri náraze predstavuje vysokú zaťaž na krk. Preto je z tohto pohľadu bezpečnejšie, aby dieťa sedelo s hlavou podopretou v predpokladanom smere pôsobenia síl čelného nárazu.
### Ako ich upevniť? Detské sedačky sa inštalujú predovšetkým na zadné sedadlá, ak to však výrobca – auta aj sedačky – dovolí, môžete ju umiestniť aj na sedadlo spolujazdca. Tu však nezabudnite na odpojenie airbagu, ktorý by pri nehode spôsobil viac škody ako osohu. Zákon hovorí: „*Osoba mladšia ako 12 rokov a osoba s telesnou výškou menšou ako 150 cm sa nesmie prepravovať na sedadle (sedadlách) vedľa vodiča. To neplatí, ak také osoby používajú schválený a pre ne určený bezpečnostný systém. Ak je vozidlo vybavené takým bezpečnostným systémom aj na iných sedadlách, musia ich ostatné také osoby pri preprave prednostne použiť*.“ Čiže dieťa má sedieť predovšetkým vzadu.
V minulosti sa sedačky ukotvovali len bezpečnostným pásom, od roku 1997 sa začalo používať kotvenie ISOFIX (štandard ISO 13216), povinnou výbavou nových áut je od roku 2013 (norma UN/ECE R14). **ISOFIX má mať tri kotviace body**: dva na spodnej hrane sedadla vzdialené 28 cm a tretí je hore na zadnej strane operadla (tzv. **top-tether**). Tretí však v Európe nebol povinný a tak existujú aj alternatívne systémy s podpornou nohou alebo bez tretieho kotviaceho bodu. Normy poznajú aj špeciálne „sedačky“ v ktorých deti ležia. Tieto si však vyžadujú veľmi veľa priestoru (väčšinou sa ukladajú cez dve miesta na šírku) a sú určené len pre veľmi malé deti, napr. predčasne narodené.
Sedačky pre najmenšie deti si obvykle vyžadujú samostatnú základňu ukotvenú do ISOFIXu. Pri sedačkách pre väčšie deti umiestnených tvárou dozadu si vyberte model s možnosťou otočenia sedačky pre pohodlnejšie pripútanie drobca. Niektoré systémy umožňujú otočenie o 360 stupňov, takže dieťa sa môže prepravovať otočené oboma smermi. Tieto majú vlastný päťbodový pás.
Správnu inštaláciu sedačky do ISOFIXu indikujú vizuálne pomôcky. Ak ukotvujete sedačku len pásmi, **dbajte na správne napnutie a vedenie pásu**. Pri pripútaní dieťaťa dbajte na to, aby boli pásy v sedačke natesno a pri náraze plnili svoju funkciu. V zime odporúčame dieťa vyzliecť z vetrovky. Tieto sú väčšinou vyrobené z klzkých materiálov a v kombinácii s nedotiahnutým pásom môže hroziť až vyšmyknutie dieťaťa zo sedačky. Pri väčších deťoch, ktoré sa pripútávaju priamo bezpečnostným pásom vozidla, dbajte na jeho správne vedenie – pás nesmie ísť šikmo dole cez krk a vodorovne cez brucho. Určite použite aj rôzne pomôcky na správne vedenie pásu. ### Aj z druhej ruky? Pri výbere detskej sedačky sa spoľahnite na osvedčené značky, ktoré nájdete na vrchných priečkach hodnotenia porovnávacích testov. Základom je, aby sedačka spĺňala aspoň jednu z vyššie spomenutých európskych noriem. Pri výbere najmenšej sedačky – tzv. vajíčka – myslite aj na to, aby sa táto dala ukotviť na šasi kočíka. Systémy s podpornou nohou si vyžadujú pomerne veľa miesta a nedajú sa použiť v MPV, ktoré majú schránky pod podlahou. Sedačky podľa i-size nie sú kategorizované, výrobca musí špecifikovať, pre aké deti (výška, hmotnosť, vek) je produkt určený. Systémy s ukotvením proti smeru jazdy sú navrhnuté až do výšky 105 cm (označované aj ako fáza 1). V ponuke sú stále aj sedačky schválené podľa starej normy pre kategóriu 0, 0+, 1 a 2-3 (kombinovaná), existuje aj kombinácia pre kategórie 1-3. Takáto sedačka si však vyžaduje väčší rozsah nastavenia opierky i sedáku a preto nemusí byť až tak bezpečná a komfortná. Z testov veľmi zle vyšli sedačky s pultíkom na hranie, ktorý môže spôsobiť vážne zranenia v oblasti brucha. Podsedáky (pre deti od 6 rokov a do 150 cm) nová norma už neuznáva (malá ochrana pri bočnom náraze), podľa zákona ich však môžete použiť, ak zodpovedajú starej norme. Kúpa sedačky z druhej ruky si vyžaduje veľa opatrnosti. Sedačka, ktorá prežila nehodu a zachránila jedno dieťa, môže byť prasknutá a v ďalšej kritickej situácii zlyhá. Dôkladná kontrola je preto na mieste, a to aj keď preberáte sedačku z dôveryhodného zdroja (napr. v rámci rodiny). Bezpečnosť je pri deťoch prvoradá.

Mnohé zomreli na mieste, iné trpeli v bolestiach ešte niekoľko hodín! Čína použila živé prasatá na bezpečnostné testy detských autosedačiek.

**Vyhladované prasatá vo veku od 70 do 80 dní posadili Číňania do detských autosedačiek, kde s nimi simulovali nárazy do steny.** Sedem zvierat bolo pri náraze usmrtených okamžite, zatiaľ čo ostatné prežili iba šesť hodín po teste. Vystrašené ošípané utrpeli pri testoch rôzne zranenia vrátane odrenín, pomliaždenín, tržných rán, vnútorného krvácania alebo zlomenín. **Takto vyzerali nedávne... Prečítať celé








Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.