Svietim, teda som v cestnej premávke

Na ceste platí, že dôležitejšie ako vidieť je byť videný. A na to treba správne používať vonkajšie osvetlenie automobilu.
Vydané  Text: 

Článok je pripravený v spolupráci s BECEP


Počas zimnej sezóny je svietenie veľmi podstatným bezpečnostným prvkom. Z 24 hodín kalendárneho dňa je väčšinu času tma a ani hmla, dážď či sneženie vodičom veľmi nepomáhajú. Dobré a správne svetlá sú preto povinnosť na prežitie. ### Denný štandard
Rozdiel medzi denným osvetlením a stretávacími svetlami je za zníženej viditeľnosti kľúčový. (2)
Svietenie počas celého dňa u nás prikazuje zákon a od roku 2011 sú povinnou výbavou všetkých nových automobilov schválených na jazdenie v európskej únii. Dnes teda už auto bez denného svietenia nekúpite, pri starších si však musíte dávať pozor a vždy po naštartovaní zapnúť stretávacie svetlá. A potom ich aj po zhasnutí motora vypnúť, inak skončíte s vybitým akumulátorom. Denné svetlá si môžete dať aj domontovať, pozor však, aby spĺňali homologizáciu ECE-R87 a musia byt aj správne namontované. Preto si vyberte výrobok od osvedčeného výrobcu a montáž zverte odborníkovi.
Moderné LED denné svetlá majú nižšiu spotrebu energie než klasické halogénové či výbojkové stretávacie, úspora paliva sa pohybuje v priemere až okolo 0,2 l/100 km. Pri správnom zapojení sa spúšťajú automaticky s motorom a teda vám nevyšťavia akumulátor. A, samozrejme, predlžujú životnosť žiaroviek v predných svetlometoch. ### Kedy si prisvietiť?
Rozdiel medzi denným osvetlením a stretávacími svetlami je za zníženej viditeľnosti kľúčový. (2)
Denné svietenie stačí v suchom počasí od východu do západu slnka. Akonáhle slnko zapadne či začne padať dážď alebo sneh, treba prepnúť na stretávacie svetlá. To píšeme predovšetkým pre tých, za ktorých nerozhoduje elektronika svetelného senzora. Okrem stretávacích svetiel má však auto vo výbave aj diaľkové a niekedy hmlové. Diaľkové sa používajú len mimo obce a to tak, aby neoslňovali ostatných. Čiže keď nejde pred nami ani v protismere žiadne auto. Ich dosvit je podľa typu svetla približne 150 – 200 metrov. **Pri rýchlosti 100 km/h prejdete túto vzdialenosť za nejakých 5 – 7 sekúnd**. Rozptyl svetla je veľmi veľký, preto sú diaľkové svetlá v daždi, hmle alebo snežení nepoužiteľné. Kvapky či vločky totiž svetlo odrazia a vy pozeráte do bielej steny. Hmlové svetlá, ako už názov naznačuje, sa používajú v hmle či pri silnom snežení. Ich svetlo je pomerne silné, ale rozptýlené do šírky. Umiestnené sú v spodnej časti predného nárazníka, aby hmlu takpovediac podsvietili. Oproti idúcim vodičom až tak neprekážajú, ale pri jazde v kolóne ich odporúčame vypnúť, lebo strácajú zmysel. ### Svietime aj vzadu
Ak sú predné svetlá na to, aby nás ostatní na ceste videli, o zadných to platí dvojnásobne. Tie bežné sú tlmené a pri zlom počasí často nemusia stačiť. Kým predné svetlo do hmly nie je povinné, zadnú „hmlovku“ auto musí mať. Zapína sa najmä v hustej hmle a v silnom daždi, kedy sa za autom vytvára vodná clona spôsobená vírením. Akonáhle ste v kolóne a nie ste posledný (čiže vo vnútornom zrkadle registrujete auto), zadnú „hmlovku“ vypnite. Mnohé autá ju majú ako súčasť skupinových svetiel a teda pomerne vysoko, takže vodič za vami je oslepený intenzívnym červeným svetlom. V meste sa svetlá do hmly nepoužívajú.
Niektoré moderné autá nezobrazujú na palubovke symbol stretávacích svetiel. Zobrazujú však aktívne diaľkové a hmlové svetlá
### Chcete viac svetla? V automobiloch sa používajú tri typy svetelných zdrojov: halogénové žiarovky, xenónové výbojky a svetlo emitujúce diódy (LED). Podľa konštrukcie svetla hovoríme o reflektore (svetlo sa odráža od paraboly za žiarovkou) alebo projektore (svetlo sa cez šošovku premieta na cestu), LED môžu byť usporiadané aj do matíc. Možnosti na úpravy ponúkajú len halogénové svetlá. Výrobcovia žiaroviek ponúkajú rôzne modely líšiace sa výkonom a farebnou teplotou svetla. Pri silnejších treba počítať s tým, že majú kratšiu životnosť. Xenónové svetlá do 25 W nemusia mať ostrekovač ani automatickú reguláciu sklonu, pre silnejšie verzie sú tieto prvky povinné.
Automatické svetlá sú praktické, ale vodiči pre ne zabúdajú, že zodpovednosť majú v rukách stále oni!
LED je jednou z najpokrokovejších technológií osvetlenia. V maticovom (LED matrix) usporiadaní ponúkajú tieto svetelné systémy špičkové osvetlenie cesty aj jej okolia bez oslňovania ostatných (niečo ako stále diaľkové svetlo). Pritom sú menej energeticky náročné než xenónové a nemusia obsahovať pohyblivé časti (platí pre adaptívne systémy s natáčaním do zákrut a podobne). Keď však spozorujete „vypálenú“ diódu, dajte si svetlá čo najskôr opraviť. LED sú citlivé na výkyvy napätia a po jednej rýchlo budú nasledovať ďalšie. Komplikovanú prestavbu z halogénových svetiel na xenónové alebo LED neodporúčame, ide o veľký technický zásah, ktorý môže byť aj v rozpore s homologizáciou vozidla. Pri kúpe nového auta rozhodne odporúčame priplatiť za adaptívne svetlomety, ideálne typu LED matrix s automatickými diaľkovými svetlami. Najmä ak jazdíte veľa na dlhšie trasy mimo mesta. Lepšie osvetlenie ľudí aj zvierat na ceste a v jej okolí znamená zachránené životy i majetok.

Povinná výbava cyklistov? Zákon poľavuje, ale bezpečnosť má byť na prvom mieste!

Zimy sa skracujú, čo neteší deti, ktoré čakajú na sneh, ale pre vodičov áut, motoriek a aj pre cyklistov to znamená možnosť jazdiť bezpečnejšie. Špeciálne cyklisti by však mali venovať najmä v jesennom a zimnom období ešte väčší dôraz na technický stav svojich bicyklov a bezpečnostnú výbavu. Zatiaľ čo zákon medzičasom mierne poľavil z povinností cyklistov, je stále na každom jednom človeku dôrazne zvážiť, čo by si predsa len mal na cesty vziať. Prilba už dávno nie je hanba, vesta je dôkazom zodpovednosti a zamyslieť sa nad nepovinnou výbavou tiež má zmysel.








Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.