Otázka od čitateľa: Musím na parkovisku a pri státí vypínať motor?

Poradňa auto motor a šport – AUTOVINY.SK
Vydané  Text: 
*Dobrý deň, chcela by som sa spýtat, či po zaparkovaní, resp. pri státi auta na parkovisku alebo na verejnej komunikácii (ceste) je vodič povinný vypnúť motor auta?* **Odpoveď:** Na Slovensku zatiaľ nie je v platnosti nariadenie, na základe ktorého by ste po zaparkovaní na parkovisku alebo aj popri ceste mali povinnosť **hneď vypínať motor**. Teda počas státia na parkovisku alebo na/popri verejnej komunikácii nemusíte hneď vypínať motor, najmä ak **jeho chod má zmysel**. Podľa rovnakého zákona §4 Povinnosti vodiča ods. 2 n) však platí, že vodič nesmie (…) obťažovať ostatných účastníkov cestnej premávky ani iné osoby najmä nadmerným hlukom, prachom, znečisťovaním ovzdušia, rozstrekovaním kaluží, blata alebo **zbytočným ponechaním motora stojaceho vozidla v chode**. Je to **sporne interpretovateľné znenie zákona**, pretože ak máte napríklad zapnutú klimatizáciu či vykurovanie, má zmysel mať motor naštartovaný a teda sa nejedná o „zbytočné ponechanie motora v chode“. Navyše sa uvádza, že ako vodič nesmiete týmto zapnutým motorom obťažovať iných účastníkov cestnej premávky a iné osoby – a to je ďalšia sporná formulácia zákona, pretože je takto rôzne interpretovateľný. Teda z uvedeného vyplýva, že nesmiete *zbytočne ponechávať motor v chode* – ak na to ale zmysel je, ostávate v práve aj s naštartovaným motorom. Ako sa na to ale bude pozerať službukonajúci policajt, je na ňom a na tom, ako si viete obhájiť zmysel zapnutého motora. Môže vás pokutovať sumou 30 eur. **Odporúčame však motor vypínať**, ak jeho chodom nie je cielené napr. zabezpečenie funkcie klimatizácie a elektrických spotrebičov v aute. V Rakúsku vás budú za naštartovaný motor pri státí na parkovisku či pri ceste kritizovať aj okoloidúci. Na Slovensku sa občas tiež nájdu ľudia, ktorí vám to pripomenú a v rámci slušného správania sa je vhodné motor predsa len vypnúť, ale ako vodič nemáte takúto povinnosť zo zákona. Ak máte dôvod na to, že motor ponechávate zapnutý, napríklad z dôvodu zapnutej klimatizácie počas horúcich dní alebo iných zapnutých elektrických spotrebičov, je dobré o tejto skutočnosti osobu upozorňujúcu na zapnutý motor o tomto informovať. ### Výnimka pre tunely Výnimkou je situácia, keď stojíte v tuneli – teda predovšetkým vtedy, keď sa stane havária. Vtedy motor vypnúť musíte, a to podľa zákona č. 8/2009 §26 Zastavenie vozidla v tuneli ods. 1 a) (https://www.zakonypreludi.sk/zz/2009-8#p59) Samozrejme pripomíname, že na diaľnici alebo v tuneli za normálnych okolností zastaviť nesmiete.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



Predstavujeme AUDI Q6 e-tron: Technologický skok

  • Toto nie je vylepšenie, ani evolúcia. Audi Q6 e-tron predstavuje úplne novú generáciu elektromobilov Audi.

     Nová platforma, nový dizajn, nové technológie, nové riešenia. Také významné, že budú základnými stavebnými kameňmi pre Audi ešte na mnoho ďalších rokov.  Model Q6 e-tron je priekopníkom, ktorý prináša tieto riešenia ako úplne prvý.
  • SERVIS

    Inovatívny rad legálnych žiaroviek OSRAM NIGHT BREAKER® LED W5W je dostupný už aj na Slovensku

  • ams OSRAM, svetový líder v oblasti optických riešení, rozšíril rodinu na Slovensku legálnych LED žiaroviek OSRAM NIGHT BREAKER® LED o žiarovku W5W.

     Osvedčenie Ministerstva dopravy SR o vnútroštátnom typovom schválení komponentu je aktuálne udelené pre náhradné LED svetelné zdroje typu: H1-LED, H4-LED, H7-LED, H7-LED (24 V), a novo aj pre W5W-LED.