Cyklisti, dávajte si pozor

Tento týždeň na naše cesty vďaka peknému počasiu vyrazilo veľké množstvo cyklistov. Spozornieť by tak mali nielen vodiči áut, ale aj samotní cyklisti.
Vydané  Text: 
Spory medzi cyklistami a vodičmi áut sú na dennom poriadku prakticky počas celého roka. Dôvody sú rôzne, niekedy je vinníkom incidentu vodič auta, ktorý nevenoval dostatočne veľkú pozornosť bezpečnosti cyklistu, inokedy sa chyby dopustia ľudia na bicykloch, ktorí autu doslova skrížia cestu. Práve dnes som bol účastníkom situácie, ktorú považujem za jednu z najčastejších stretov medzi vodičmi áut a cyklistami. V okolí Bratislavy som na okresnej ceste predchádzal cyklistu, ktorý jazdil správne pri pravom okraji vozovky. Chvíľu som jazdil za ním, aby som ho napokon obišiel cez prerušovanú čiaru v rýchlosti asi 40 km/h s primeranou akceleráciou a s odstupom približne dva metre. Cyklista v domnení, že za ním žiadne auto nie je, bez signalizácie rukou a bez skontrolovania situácie pohľadom náhle zmenil smer jazdy a vošiel do stredu svojho pruhu. Napriek tomu som ho zvládol obísť vo vzdialenosti asi jeden a pol až dva metre a následne sa do pruhu zaradiť späť pred kruhovým objazdom, už cez plnú čiaru. Ale od cyklistu som si, pre mňa nepochopiteľne, vyslúžil spŕšku vulgarizmov. Vyľakal sa či videl túto situáciu inak? Keďže podobné konflikty na cestách nemajú nikdy zmysel a rozumný záver, nevenoval som už cyklistovi pozornosť a nechal som ho aj s jeho psychopatickým výlevom stratiť sa v spätnom zrkadle. Počas nasledovných kilometrov som rozmýšľal nad tým, ako jednoducho môže prísť k nehode, ktorá bude mať za následok zranenie alebo smrť cyklistu. Traumu bude mať nielen on, ale aj vodič auta. Vnímam to o to citlivejšie, že som sám rekreačný cyklista a neraz by som sviniarom, ktorí okolo mňa v obci preleteli na meter rýchlosťou 70 km/h, najradšej vysadil sánku. ### Vodiči áut, dávajte pozor na cyklistov Cyklisti sú veľmi zraniteľní účastníci cestnej premávky a vodiči áut by mali v čase, keď sa po obecných, mestských i okresných cestách pohybujú bicykle, jazdiť opatrnejšie a viac predvídať. Ak je zákruta neprehľadná a úzka, je oveľa rozumnejšie na tých niekoľko sekúnd primerane spomaliť a vyhnúť sa tak stretu s cyklistom práve na mieste, kde sa stretnete vy dvaja aj spolu s protiidúcim autom. Ako vodiči áut dodržiavajte primeraný odstup od cyklistov, a to aspoň 1,5 metra. V praxi by ste mali dodržať aspoň dvojmetrový odstup, respektíve pokiaľ možno čo najväčší práve pre prípad ako ten, ktorý som opísal vyššie. Ako vodič auta by ste tiež mali predvídať akékoľvek správanie cyklistu, predovšetkým ak vidíte, že sú v skupine cyklistov deti. Stačí, aby sa vyhli kameňu na krajnici, ktorý vy ako vodič auta určite nevidíte. A pozor, veľmi dôležité: Podľa §19 zákona o cestnej premávke **je vodič odbočujúci vpravo povinný dať prednosť v jazde cyklistovi idúcemu rovno**, to neplatí pre vodiča električky. ### Cyklisti, dávajte si pozor na autá Obozretnosť by pritom mali dodržiavať aj cyklisti a mali by si ešte viac uvedomovať, ako **nesmierne dôležitá je signalizácia zmeny smeru jazdy!** Ak sa potrebujete vyhnúť prekážke a výjsť čo i len meter do cesty, vystrčte na chvíľu tú ruku, zachráni vám to život. Každý cyklista sa nevie obzrieť dozadu bez toho, aby trocha nevyšiel z priameho smeru, ale pustiť jednou rukou riadidlá na dve sekundy zvládne aj dieťa. Ak jazdíte v skupine, jazdite výhradne za sebou a nikdy nie vedľa seba! Cyklisti, dávajte si na seba pozor aj pre prípady, že z bicykla spadnete bez účasti auta – napríklad pri vjazde kolesom do diery, ktorých je na našich cestách ohromne veľa. Používajte ochranné pomôcky, **nehanbite sa za používanie prilby a chráničov lakťov a kolien**. Podľa Ministerstva vnútra SR je cyklista povinný počas jazdy mimo obce chrániť si hlavu riadne upevnenou ochrannou prilbou, u cyklistu mladšieho ako 15 rokov sa táto povinnosť vzťahuje aj pri jazde v obci. Deti mladšie ako 10 rokov môžu na ceste s výnimkou cestičky pre cyklistov, poľnej cesty, lesnej cesty a obytnej zóny jazdiť na bicykli len pod dohľadom osoby staršej ako 15 rokov, ktorá je dostatočne spôsobilá, aby na dieťa riadne dozerala.
### Správajme sa dospelo, zodpovedne a slušne Na záver dve spoločné rady pre vodičov áut, motocyklistov i cyklistov. Ak ste dospelý človek, tak vy nesiete zodpovednosť za činy, ktoré vykonáte a slová, ktoré vypustíte z úst. Ak pri každej príležitosti ostatných účastníkov cestnej premávky urážate vulgarizmami, nemôžete sa čudovať, keď raz narazíte na vám podobného, ktorý bude rád a ochotne konflikt eskalovať. Posledným odporúčaním je, aby sme sa naučili akceptovať skutočnosť, že chyby robíme nielen my, ale aj tí ostatní. Máloktorí vodiči sa snažia niekomu ublížiť a keď spravia niečo riskantné, obyčajne je to iba vinou súhry okolností. Ešte raz, správajme sa dospelo, zodpovedne a slušne, predídeme tak mnohým problémom.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



Vyberáme najlepšiu verziu

Poradca pri kúpe Mitsubishi ASX a COLT: Chameleón a mestská zbraň

  • Mestské Mitsubishi Colt ponúka krásny dizajn, päťročnú záruku a môžete si ho vybrať aj s hybridným pohonom. Lenže mali by ste? Povieme vám, ktorá výbava a motorizácia je pre vás!

     Máloktorý crossover v tejto triede ponúkne také široké rozpätie výbav a pohonov, ktoré zahŕňajú klasiku, mild-hybrid, hybrid, aj plug-in hybrid, ako práve ASX! 
  • Predstavujeme AUDI Q6 e-tron: Technologický skok

  • Toto nie je vylepšenie, ani evolúcia. Audi Q6 e-tron predstavuje úplne novú generáciu elektromobilov Audi.

     Nová platforma, nový dizajn, nové technológie, nové riešenia. Také významné, že budú základnými stavebnými kameňmi pre Audi ešte na mnoho ďalších rokov.  Model Q6 e-tron je priekopníkom, ktorý prináša tieto riešenia ako úplne prvý.