Toto sú najnebezpečnejšie autá za posledných 10 rokov podľa Euro NCAP

Ak zvažujete kúpu nového alebo jazdeného auta, nepochybne by ste sa mali rozhodovať aj podľa toho, ako vás tieto vozidlá ochránia v prípade havárie.
Vydané  Text: 

Automobilky sa s potešením pochvália priaznivými výsledkami bezpečnostných testov. Lenže na opačnom konci hodnotenia sa niekto umiestniť musí a tieto pozície zvyčajne ostávajú nepovšimnuté. Zdá sa vám prirovnanie k rakvám na kolesách príliš tvrdé? Príliš bulvárne? Je potrebné uvedomiť si, že **tvrdá kritika automobiliek má zmysel**, **ak zákazníkom za tisíce eur predávajú autá s odfláknutou bezpečnosťou!** V čase, keď počet áut na cestách každým rokom rastie, má nezávislé hodnotenie bezpečnosti automobilov nepopierateľný význam a jednoducho **nie je možné akceptovať**, že niektorá automobilka kvôli optimalizácii nákladov zanedbala bezpečnosť a životy dospelých pasažierov, detí, chodov, motorkárov a cyklistov. Pripravili sme **výber najmenej bezpečných áut za posledných 10 rokov**, ako ich ohodnotili v Euro NCAP. Vyberali sme také vozidlá, ktoré získali tri a menej hviezdičiek, čo zodpovedá slabším výsledkom v hodnoteniach bezpečnosti vodiča a dospelého pasažiera, detského pasažiera, chodca a palubných asistenčných systémov.
NEVYNECHAJTE NAŠE VIDEÁ
### Metodika hodnotenia sa takmer každý rok upravovala Dôležité je pripomenúť, že súčasné nároky Euro NCAP na bezpečnosť nových vozidiel sú pomerne veľké, väčšie ako v minulosti. V prvej polovici dekády sa upravovala metodika každý rok. V roku 2015 sa začali používať realistickejšie figuríny WorldSID a sprísnila sa metodika hodnotenia čelného a bočného nárazu a tiež bezpečnosť chodcov. V roku 2016 sa upravovala metodika hodnotenia detských pasažierov, začali sa používať väčšie figuríny zodpovedajúce 6-ročným a 10-ročným deťom a maximálne hodnotenie môže vozidlo získať iba v prípade, že ponúka tri alebo viac pozícií sedenia pre deti. Lepšie hodnotenie tiež môžu autá získať v oblasti ochrany chodcov, ak vedia samočinne zastaviť. ESP sa od roku 2016 nehodnotí vôbec, pretože je povinnou a nevyhnutnou súčasťou nových automobilov a podrobnejšie sa nahliada aj na systém sledovania jazdných pruhov. Na celkovom hodnotení sa tak vo významnej miere podieľa funkčnosť asistenčných systémov, ako udržiavanie vozidla v jazdnom pruhu, upozornenie na opustenie jazdného pruhu, včasné upozornenie na hroziacu čelnú zrážku, automatické brzdenie v prípade neodvratnej kolízie, automatická brzda v prípade hroziaceho zadného bočného nárazu a podobne. Teda ak nové auto v celkovom hodnotení EuroNCAP stratí jednu alebo dve hviezdičky, neznamená to, že sa pri čelnom náraze do prekážky pokrčí až k zadným sedadlám, dokonca môže vykazovať vysokú bezpečnosť jednotlivých pasažierov. Významnú úlohu na tvorbe celkového hviezdičkového hodnotenia ďalej hraje aj to, v akej bezpečnostnej výbave bolo vozidlo testované. Od roku 2016 sa testujú v prvom rade autá v sériovej (štandardnej) výbave, ktorá je východisková a doplnkovo aj v doplnkovej bezpečnostnej výbave, v ktorej zvyčajne automobily dosahujú aj o hviezdičku viac, ak výsledky štandardnej výbavy neboli úplne priaznivé. ### Najhoršie hodnotené autá za posledných desať rokov Napriek tomu, že sa metodika hodnotenia Euro NCAP rokmi menila a samotná organizácia uvádza, že by sa tieto medziročné výsledky nemali priamo porovnávať, zoznam najslabších vozidiel je predsa len zoznamom najslabších vozidiel. A je potrebné uviesť, že metodika sa časom sprísňovala, takže keď pred šiestimi rokmi dostalo nejaké vozidlo dvojhviezdičkové hodnotenie, dnes by pravdepodobne nedostalo ani jednu. Od roku 2010 sa ako najmenej bezpečné ukázali automobily značiek FIAT a Jeep. Náhoda? Slabšie výsledky dosahovali nielen malé vozidlá, ale aj off-roady a zdá sa, že nižšia nadobúdacia cena nemusí nutne znamenať slabšiu bezpečnosť. Jednoznačným lídrom v zlých výsledkoch bezpečnostných testov sú **FIAT Panda 2018** a **FIAT Punto 2017**, ktoré **nezískali ani jedinú hviezdičku!** To je doslova katastrofa. Veľmi zle obstál aj **Jeep Wrangler 2018** s jedinou hviezdičkou a za nešťastné považujeme aj Ford Mustang 2017, Lancia Ypsilon 2015, Renault Trafic 2012, Jeep Compass 2012 a exotický Landwind CV9, pretože získali iba dve hviezdičky. ### 2019
### 2018
### 2017
### 2016
### 2015
### 2014
### 2013
### 2012
### 2011
### 2010




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.