Magazín

Toto sú najnebezpečnejšie autá za posledných 10 rokov podľa Euro NCAP

Najnebezpečnejšie autá za posledných 10 rokov podľa Euro NCAP
Najnebezpečnejšie autá za posledných 10 rokov podľa Euro NCAP

Automobilky sa s potešením pochvália priaznivými výsledkami bezpečnostných testov. Lenže na opačnom konci hodnotenia sa niekto umiestniť musí a tieto pozície zvyčajne ostávajú nepovšimnuté.

Zdá sa vám prirovnanie k rakvám na kolesách príliš tvrdé? Príliš bulvárne? Je potrebné uvedomiť si, že tvrdá kritika automobiliek má zmysel, ak zákazníkom za tisíce eur predávajú autá s odfláknutou bezpečnosťou! V čase, keď počet áut na cestách každým rokom rastie, má nezávislé hodnotenie bezpečnosti automobilov nepopierateľný význam a jednoducho nie je možné akceptovať, že niektorá automobilka kvôli optimalizácii nákladov zanedbala bezpečnosť a životy dospelých pasažierov, detí, chodov, motorkárov a cyklistov.

Pripravili sme výber najmenej bezpečných áut za posledných 10 rokov, ako ich ohodnotili v Euro NCAP. Vyberali sme také vozidlá, ktoré získali tri a menej hviezdičiek, čo zodpovedá slabším výsledkom v hodnoteniach bezpečnosti vodiča a dospelého pasažiera, detského pasažiera, chodca a palubných asistenčných systémov.

NEVYNECHAJTE NAŠE VIDEÁ

Metodika hodnotenia sa takmer každý rok upravovala

Dôležité je pripomenúť, že súčasné nároky Euro NCAP na bezpečnosť nových vozidiel sú pomerne veľké, väčšie ako v minulosti. V prvej polovici dekády sa upravovala metodika každý rok. V roku 2015 sa začali používať realistickejšie figuríny WorldSID a sprísnila sa metodika hodnotenia čelného a bočného nárazu a tiež bezpečnosť chodcov. V roku 2016 sa upravovala metodika hodnotenia detských pasažierov, začali sa používať väčšie figuríny zodpovedajúce 6-ročným a 10-ročným deťom a maximálne hodnotenie môže vozidlo získať iba v prípade, že ponúka tri alebo viac pozícií sedenia pre deti. Lepšie hodnotenie tiež môžu autá získať v oblasti ochrany chodcov, ak vedia samočinne zastaviť. ESP sa od roku 2016 nehodnotí vôbec, pretože je povinnou a nevyhnutnou súčasťou nových automobilov a podrobnejšie sa nahliada aj na systém sledovania jazdných pruhov.

Na celkovom hodnotení sa tak vo významnej miere podieľa funkčnosť asistenčných systémov, ako udržiavanie vozidla v jazdnom pruhu, upozornenie na opustenie jazdného pruhu, včasné upozornenie na hroziacu čelnú zrážku, automatické brzdenie v prípade neodvratnej kolízie, automatická brzda v prípade hroziaceho zadného bočného nárazu a podobne. Teda ak nové auto v celkovom hodnotení EuroNCAP stratí jednu alebo dve hviezdičky, neznamená to, že sa pri čelnom náraze do prekážky pokrčí až k zadným sedadlám, dokonca môže vykazovať vysokú bezpečnosť jednotlivých pasažierov.

Významnú úlohu na tvorbe celkového hviezdičkového hodnotenia ďalej hraje aj to, v akej bezpečnostnej výbave bolo vozidlo testované. Od roku 2016 sa testujú v prvom rade autá v sériovej (štandardnej) výbave, ktorá je východisková a doplnkovo aj v doplnkovej bezpečnostnej výbave, v ktorej zvyčajne automobily dosahujú aj o hviezdičku viac, ak výsledky štandardnej výbavy neboli úplne priaznivé.

Najhoršie hodnotené autá za posledných desať rokov

Napriek tomu, že sa metodika hodnotenia Euro NCAP rokmi menila a samotná organizácia uvádza, že by sa tieto medziročné výsledky nemali priamo porovnávať, zoznam najslabších vozidiel je predsa len zoznamom najslabších vozidiel. A je potrebné uviesť, že metodika sa časom sprísňovala, takže keď pred šiestimi rokmi dostalo nejaké vozidlo dvojhviezdičkové hodnotenie, dnes by pravdepodobne nedostalo ani jednu.

Od roku 2010 sa ako najmenej bezpečné ukázali automobily značiek FIAT a Jeep. Náhoda? Slabšie výsledky dosahovali nielen malé vozidlá, ale aj off-roady a zdá sa, že nižšia nadobúdacia cena nemusí nutne znamenať slabšiu bezpečnosť.

Jednoznačným lídrom v zlých výsledkoch bezpečnostných testov sú FIAT Panda 2018 a FIAT Punto 2017, ktoré nezískali ani jedinú hviezdičku! To je doslova katastrofa. Veľmi zle obstál aj Jeep Wrangler 2018 s jedinou hviezdičkou a za nešťastné považujeme aj Ford Mustang 2017, Lancia Ypsilon 2015, Renault Trafic 2012, Jeep Compass 2012 a exotický Landwind CV9, pretože získali iba dve hviezdičky.

2019

Najmenej bezpečné autá podľa Euro NCAP 2019
Najmenej bezpečné autá podľa Euro NCAP 2019

2018

Najmenej bezpečné autá podľa Euro NCAP 2018
Najmenej bezpečné autá podľa Euro NCAP 2018

2017

Najmenej bezpečné autá podľa Euro NCAP 2017
Najmenej bezpečné autá podľa Euro NCAP 2017
Najmenej bezpečné autá podľa Euro NCAP 2017 (2)
Najmenej bezpečné autá podľa Euro NCAP 2017 (2)
Najmenej bezpečné autá podľa Euro NCAP 2017 (3)
Najmenej bezpečné autá podľa Euro NCAP 2017 (3)

2016

Najmenej bezpečné autá podľa Euro NCAP 2016 (2)
Najmenej bezpečné autá podľa Euro NCAP 2016 (2)

2015

Najmenej bezpečné autá podľa Euro NCAP 2015
Najmenej bezpečné autá podľa Euro NCAP 2015

2014

Najmenej bezpečné autá podľa Euro NCAP 2014
Najmenej bezpečné autá podľa Euro NCAP 2014

2013

Najmenej bezpečné autá podľa Euro NCAP 2013
Najmenej bezpečné autá podľa Euro NCAP 2013

2012

Najmenej bezpečné autá podľa Euro NCAP 2012
Najmenej bezpečné autá podľa Euro NCAP 2012

2011

Najmenej bezpečné autá podľa Euro NCAP 2011
Najmenej bezpečné autá podľa Euro NCAP 2011

2010

Najmenej bezpečné autá podľa Euro NCAP 2010
Najmenej bezpečné autá podľa Euro NCAP 2010