Magazín

Takto sme brázdili ulice Bratislavy na policajnej Tatre 613! Maximálka vás prekvapí

Aké to je byť za volantom kedysi najdôležitejšieho auta v Československu?

Ak ste sedeli za volantom tejto krásavice, asi sa vám potili ruky. Boli ste totiž na čele kolóny, v ktorej sa viezol prezident. Vtedy to bol Gustáv Husák, no v kolóne sa mohol viezť aj Lubomír Štrougal, Ladislav Adamec či Marián Čalfa. Obrovské kalibre svojich čias. Najsilnejší a najvplyvnejší muži, ktorí boli v tých časoch neohrození. Viete si predstaviť, čo by sa s vami stalo, ak by ste na ceste za volantom tejto Tatry vyrobili „prúser“? Asi nie, no ja som si to hneď uvedomil, keď som vyrazil na krátku testovaciu jazdu. Auto nemalo posilňovač, preto sa pri parkovacích manévroch s volantom ťažšie manipulovalo a naopak, čím rýchlejšie išlo auto, tým ľahšie sa točilo volantom. A to je dosť náročné najmä na šoférske schopnosti, veď Tatra až do konca výroby nikdy neopustila koncepciu motora vzadu a pohonu zadných kolies, čo nie je práve najideálnejšie pre rozloženie hmotnosti.

Tatra 613 - verejná bezpečnosť

Majestátnosť na prvom mieste

Jazdné vlastnosti síce zachraňoval takmer trojmetrový rázvor osí kolies a takmer dvojmetrová šírka auta. Aj na dnešné pomery pôsobí „šesťstotrinástka“ majestátne, a tak aj zrýchľuje. Vzduchom chladený osemvalec plynulo ťahá od spodných otáčok a jeho prejav je suverénny. A pred desiatkami rokov musel byť o dosť suverénnejší, lebo sa na cestách premávali ľudia s motormi, ktoré mali tretinový objem a pätinový výkon. Ak ste v spätnom zrkadle zbadali túto žlto-bielu Tatru, vedeli ste, že sa asi blíži riaditeľ zemegule, veď Boh za komunizmu neexistoval alebo aspoň jeho existencia bola silno popieraná.

Prečítajte si aj:


Tatra 613 - verejná bezpečnosť

Mimochodom, vedeli ste, že práve policajná Tatra 613 uviedla do života takzvané červené majáky, väčšina policajných áut totiž mala iba modré, no kolóna s ústavnými činiteľmi mala aj červené. Znamenalo to absolútnu prednosť v jazde, takéto vozidlo mohol a dodnes môže policajt v prípade núdze použiť ako zbraň. Asi preto sa za volantom vodičovi potili ruky, veď mohlo ísť o život.

Tatra 613 - verejná bezpečnosť

Ako išlo Československo s dobou...

Poďme však na začiatok príbehu. Do Talianska, kde sa vo firme Carozzeria Vignale zvárali prvé karosérie. Dizajnérom tohto skvostu bol sám zakladateľ firmy Alfredo Vignale. Tatra sa prvý raz rozhodla zmeniť štýl karosérie a odkloniť sa od kvapkovitého tvaru. Nebol totiž moderný, automobilový svet bol inde a aj v Československu chceli ísť s dobou. Dobehnúť a ak sa dá, tak aj predbehnúť západ. Preto sa rozhodli pre taliansku karosáreň, ktorá obliekla modely Alfa Romeo, BMW či Ferrari alebo Rolls Royce.

Tatra 613 - verejná bezpečnosť

No ak sa pozriem na karosériu, nechýba jej majestát, no želal by som si trocha estetiky. Prečo? Dôvod je jednoduchý, karoséria je podmienená technológiami a technikou a motor vzadu nedáva dizajnérovi veľa možností, navyše limuzína musela byť priestranná. Možno preto sa vám z niektorých uhlov zdala línia bočných okien príliš vysoká. Nebol to zámer, bola to nutnosť – najvyšší predstavitelia museli mať priestor. Na hlavy, na ramená a niekedy aj na milenky. Tento priestor si užili aj policajti, hoci nálada za volantom nebola uvoľnená, ale skôr dusná, každý rozmýšľal, čo sa stane, ak...

Tatra 613 - verejná bezpečnosť
Peter Konečný si potrpí na detaily a jeho policajná Tatra 613 má všetko, čo má mať a samozrejme, nechýba ani dobová uniforma diaľničného policajta
Zdroj: Michal Čabai

Hlavne bezpečne

Odkladacia skrinka je plná dvoch vysielačiek, tretia bola medzi sedadlami. Posádku tvorili traja, jeden šoféroval, dvaja kontrolovali okolie a komunikovali aj s posledným vozidlom kolóny. Čudoval som sa, že v aute nie je veľa prídavných prístrojov, no písal sa rok 1974 a neexistovali telefóny, SOITRONY ani GPS. Cestu musel vodič poznať.

Tatra 613 - verejná bezpečnosť
Na palube samozréjme nechýbali vysielačky. Celkovo ich mala policajná Tatra 613 až tri
Zdroj: Michal Čabai

Presne to je dôvod, prečo má každý pasažier v aute dostatok priestoru, prečo je dizajn trocha zvláštny, možno povedať aj trocha barokový. Tatra 613 nádherne kombinuje klasické prvky s nastupujúcou modernou. Chrómované lišty obopínajú celú karosériu vrátane prednej aj zadnej kapoty a chróm nechýba ani na podbehoch či stĺpikoch karosérie. Tieto prvky mali aj policajné verzie, aj v službách štátu, luxus si tak mohli užiť aj službukonajúci policajti.

Tatra 613 - verejná bezpečnosť
Namiesto stredovej konzoly má policajná Tatra 613 rôzne spínače
Zdroj: Michal Čabai

Jednoducho unikát

Šanca, že uvidíte takúto policajnú Tatrovku, je dnes už minimálna. Dôvod je jednoduchý, kariéra policajnej Tatry 613 bola dlhá. Kým na čele prezidentskej kolóny ju neskôr nahradili modernejšie verzie, staršie kusy dosluhovali v diaľničnej polícii a ich služba sa končila väčšinou zošrotovaním vozidla. Nostalgia ani súcit so starým železom tu neexistovali. Preto je vozidlo Petra Konečného unikátom. Druhý kus neexistuje. Nie je to originálne policajné vozidlo, no je to originálna replika, to jest všetko je v interiéri tak, ako bolo. Okrem toho všetky policajné verzie boli prestavané z bežných verzií. Takže je to originál. Vrátane vysielačiek, ovládania sirén a majákov, dvoch obrovských antén, STOP svetiel vpredu aj vzadu či dobovej policajnej uniformy s čapicou, aké si pamätajú najmä naši otcovia. Pýtam sa pre istotu aj na tmavozelené poťahy, ktoré sú tiež originálne.

A čo komfort?

Vzadu sedíte na pohovke odpruženej klasickými pružinami, takže mám pokušenie povedať, že komfortom prekonáva dnešné autá. Vydržíte na nich sedieť celý deň, nebudete unavení a to ani v prípade, že riadite zemeguľu. Neviem, či sa tak cíti aj Peter Konečný, no môžem potvrdiť, kde sme sa s Tatrou 613 objavili, tam sme zožali obrovskú dávku záujmu s okamžite vytiahnutými fotoaparátmi.

Tatra 613 - verejná bezpečnosť
Výklopné okienko vynikajúco prevetrá interiér aj v lete, ovláda sa páčkou
Zdroj: Michal Čabai

Výnimočnosť Tatry zaujme aj dnes, táto navyše odolala času tak, ako máloktoré iné auto. Peter Konečný si môže tento luxus užívať každý deň. Na žiadosť okolia púšťa aj majáky a aj trocha sirény. Jej zvuk je oveľa intenzívnejší a treba povedať, že aj nepríjemnejší ako tie dnešné. Mladí okoloidúci chlapci sa až zľakli. Raz darmo, policajnej kolóne museli uhýbať všetci: chodci, cyklisti, motorkári aj vodiči. Pamätajte na červený maják a absolútnu prednosť v jazde.

Tatra 613 - verejná bezpečnosť

Kedysi nepríjemné, dnes príjemné nostalgické a obdivované. Všade a všetkými, veď fotoaparáty pred hradom tasili Japonci aj Nemci, ženy či chlapi.

Tatra 613 - verejná bezpečnosť
Óda na retro v podobe klasických kruhových prístrojov a nenechajte sa pomýliť , teplomer nemeria teplotu chladiacej kvapaliny ale teplotu motora
Zdroj: Michal Čabai

Choreografia

bola vopred určená, pravidlá jazdy v kolóne platia dodnes, najčastejším prostriedkom na zastavovanie premávky boli motorky, niekoľko z nich sa zachovalo dodnes a pravidelne ich môžete stretnúť na rôznych veteránskych zrazoch. V rámci rozhovoru s pánom Konečným sa dozvedám o počte áut v jeho zbierke a nadobúdam dojem, že malú prezidentskú retro kolónu by vedel poskladať aj dnes. V jeho zbierke sa totiž nachádza aj jedna Tatra s predĺženým rázvorom, teda taká, v akej sa skutočne vozil aj prezident či predseda vlády. Je totiž nadšenec automobilky Tatra a v zbierke ich má niekoľko kusov. Modely 603, 613 a aj jedna Tatra 57. Slušná zbierka, len čo je pravda. Pomaly sa lúčime, dotankujeme, opäť nasleduje pár záberov do mobilu na majestátne auto a odchod. Chvíľka nostalgie sa končí, vraciam sa do moderného sveta na elektrickej kolobežke, nad ktorou by zrejme niektorí komunistickí pohlavári krútili hlavou a zrejme by v nej videli zlobu kapitalistického sveta.

Tatra 613 - verejná bezpečnosť
TESLA AZD 510 je zariadenie, ktorým sa ovláda spustenie majákov a sirény
Zdroj: Michal Čabai

Sledujte aj naše videá:

Rád skúšam nové veci a neznášam jednoliatý spôsob života. Práve vďaka tomu som sa dostal aj k písaniu článkov. V novinárskej branži sa pohybujem od roku 2015, začínal som ako kameraman a redaktor v košickej regionálnej televízií Naša (ktorá sa neskôr preorientovala na Košice:Dnes). 90% svojho času venujem video-tvorbe a fotografii, no popritom sa rád uvoľním aj pri ďalších kreatívnych prácach.