Takto sme brázdili ulice Bratislavy na policajnej Tatre 613! Maximálka vás prekvapí

Pred štyridsiatimi rokmi bolo hodnotenie áut jednoduché. Ak to bolo veľké a malo to znak Tatry a na zadnej kapote číslice 613, bolo jasné, že ide o auto pre najvyšších ústavných činiteľov. Sadli sme si za volant policajnej Tatry 613 -1/-2 s prezývkou Chromka. Aké to asi bolo?

## Aké to je byť za volantom kedysi najdôležitejšieho auta v Československu?
Ak ste sedeli za volantom tejto krásavice, asi sa vám potili ruky. **Boli ste totiž na čele kolóny, v ktorej sa viezol prezident. Vtedy to bol Gustáv Husák,** no v kolóne sa mohol viezť aj Lubomír Štrougal, Ladislav Adamec či Marián Čalfa. Obrovské kalibre svojich čias. **Najsilnejší a najvplyvnejší muži, ktorí boli v tých časoch neohrození. Viete si predstaviť, čo by sa s vami stalo, ak by ste na ceste za volantom tejto Tatry vyrobili „prúser“?** Asi nie, no ja som si to hneď uvedomil, keď som vyrazil na krátku testovaciu jazdu. **Auto nemalo posilňovač,** preto sa pri parkovacích manévroch s volantom ťažšie manipulovalo a naopak, **čím rýchlejšie išlo auto, tým ľahšie sa točilo volantom. A to je dosť náročné najmä na šoférske schopnosti,** veď Tatra až do konca výroby nikdy neopustila koncepciu motora vzadu a pohonu zadných kolies, čo nie je práve najideálnejšie pre rozloženie hmotnosti.

## Majestátnosť na prvom mieste
Jazdné vlastnosti síce zachraňoval takmer trojmetrový rázvor osí kolies a takmer dvojmetrová šírka auta. **Aj na dnešné pomery pôsobí „šesťstotrinástka“ majestátne, a tak aj zrýchľuje.** Vzduchom chladený osemvalec plynulo ťahá od spodných otáčok a jeho prejav je suverénny. A pred desiatkami rokov musel byť o dosť suverénnejší, lebo sa na cestách premávali ľudia s motormi, ktoré mali tretinový objem a pätinový výkon. **Ak ste v spätnom zrkadle zbadali túto žlto-bielu Tatru, vedeli ste, že sa asi blíži riaditeľ zemegule,** veď Boh za komunizmu neexistoval alebo aspoň jeho existencia bola silno popieraná.

Veľká zmena na dopravnom inšpektoráte! Táto novinka vám ušetrí čas aj peniaze pri prihlasovaní alebo odhlasovaní auta:

echo adrotate_group(61);Začiatkom decembra vstúpila v platnosť novela zákona o cestnej premávke, ktorá umožní občanom využiť elektronické služby Národnej evidencie vozidiel. **Pri kúpe či odhlásení auta tak už nebudete musieť chodiť na dopravný inšpektorát, tabuľky s evidenčným číslom vodiča aj technický preukaz vám po novom doručí kuriér priamo domov.** echo adrotate_group(47); **Podľa novely zákona už dopravné... Prečítať celé

Mimochodom, vedeli ste, že práve policajná Tatra 613 uviedla do života takzvané červené majáky, väčšina policajných áut totiž mala iba modré, **no kolóna s ústavnými činiteľmi mala aj červené.** Znamenalo to absolútnu prednosť v jazde, takéto vozidlo mohol a dodnes môže policajt v prípade núdze použiť ako zbraň. Asi preto sa za volantom vodičovi potili ruky, veď mohlo ísť o život.

## Ako išlo Československo s dobou…
Poďme však na začiatok príbehu. Do Talianska, kde sa vo firme **Carozzeria Vignale zvárali prvé karosérie.** Dizajnérom tohto skvostu bol sám zakladateľ firmy Alfredo Vignale. Tatra sa prvý raz rozhodla zmeniť štýl karosérie a odkloniť sa od kvapkovitého tvaru. Nebol totiž moderný, automobilový svet bol inde **a aj v Československu chceli ísť s dobou.** Dobehnúť a ak sa dá, tak aj predbehnúť západ. **Preto sa rozhodli pre taliansku karosáreň, ktorá obliekla modely Alfa Romeo, BMW či Ferrari alebo Rolls Royce.**

No ak sa pozriem na karosériu, nechýba jej majestát, no želal by som si trocha estetiky. Prečo? Dôvod je jednoduchý, **karoséria je podmienená technológiami a technikou a motor vzadu nedáva dizajnérovi veľa možností, navyše limuzína musela byť priestranná.** Možno preto sa vám z niektorých uhlov zdala línia bočných okien príliš vysoká. Nebol to zámer, bola to nutnosť – **najvyšší predstavitelia museli mať priestor.** Na hlavy, na ramená a niekedy **aj na milenky.** Tento priestor si užili aj policajti, hoci nálada za volantom nebola uvoľnená, ale skôr dusná, **každý rozmýšľal, čo sa stane, ak…**

Peter Konečný si potrpí na detaily a jeho policajná Tatra 613 má všetko, čo má mať a samozrejme, nechýba ani dobová uniforma diaľničného policajta

## Hlavne bezpečne
Odkladacia skrinka je plná dvoch vysielačiek, tretia bola medzi sedadlami. **Posádku tvorili traja, jeden šoféroval, dvaja kontrolovali okolie a komunikovali aj s posledným vozidlom kolóny. Čudoval som sa, že v aute nie je veľa prídavných prístrojov, no písal sa rok 1974 a neexistovali telefóny, SOITRONY ani GPS. Cestu musel vodič poznať.**

Na palube samozréjme nechýbali vysielačky. Celkovo ich mala policajná Tatra 613 až tri

Presne to je dôvod, prečo má každý pasažier v aute dostatok priestoru, prečo je dizajn trocha zvláštny, možno povedať aj trocha barokový. **Tatra 613 nádherne kombinuje klasické prvky s nastupujúcou modernou. Chrómované lišty obopínajú celú karosériu vrátane prednej aj zadnej kapoty a chróm nechýba ani na podbehoch či stĺpikoch karosérie.** Tieto prvky mali aj policajné verzie, aj v službách štátu, luxus si tak mohli užiť aj službukonajúci policajti.

Namiesto stredovej konzoly má policajná Tatra 613 rôzne spínače

## Jednoducho unikát
Šanca, že uvidíte takúto policajnú Tatrovku, je dnes už minimálna. **Dôvod je jednoduchý,** kariéra policajnej Tatry 613 bola dlhá. Kým na čele prezidentskej kolóny ju neskôr nahradili modernejšie verzie, staršie kusy dosluhovali v diaľničnej polícii a **ich služba sa končila väčšinou zošrotovaním vozidla.** Nostalgia ani súcit so starým železom tu neexistovali. Preto je vozidlo Petra Konečného unikátom. Druhý kus neexistuje. Nie je to originálne policajné vozidlo, no **je to originálna replika, to jest všetko je v interiéri tak, ako bolo.** Okrem toho všetky policajné verzie boli prestavané z bežných verzií. Takže je to originál. Vrátane vysielačiek, ovládania sirén a majákov, dvoch obrovských antén, STOP svetiel vpredu aj vzadu či dobovej policajnej uniformy s čapicou, aké si pamätajú najmä naši otcovia. Pýtam sa pre istotu aj na tmavozelené poťahy, ktoré sú tiež originálne.

## A čo komfort?
**Vzadu sedíte na pohovke odpruženej klasickými pružinami, takže mám pokušenie povedať, že komfortom prekonáva dnešné autá.** Vydržíte na nich sedieť celý deň, nebudete unavení a to ani v prípade, že riadite zemeguľu. **Neviem, či sa tak cíti aj Peter Konečný, no môžem potvrdiť, kde sme sa s Tatrou 613 objavili, tam sme zožali obrovskú dávku záujmu s okamžite vytiahnutými fotoaparátmi.**

Výklopné okienko vynikajúco prevetrá interiér aj v lete, ovláda sa páčkou

Výnimočnosť Tatry zaujme aj dnes, táto navyše **odolala času tak, ako máloktoré iné auto.** Peter Konečný si môže tento luxus užívať každý deň. Na žiadosť okolia **púšťa aj majáky a aj trocha sirény. Jej zvuk je oveľa intenzívnejší a treba povedať, že aj nepríjemnejší ako tie dnešné.** Mladí okoloidúci chlapci sa až zľakli. Raz darmo, **policajnej kolóne museli uhýbať všetci: chodci, cyklisti, motorkári aj vodiči. Pamätajte na červený maják a absolútnu prednosť v jazde.**

Kedysi nepríjemné, dnes **príjemné nostalgické a obdivované.** Všade a všetkými, veď **fotoaparáty pred hradom tasili Japonci aj Nemci, ženy či chlapi.**

Óda na retro v podobe klasických kruhových prístrojov a nenechajte sa pomýliť , teplomer nemeria teplotu chladiacej kvapaliny ale teplotu motora

## Choreografia
**bola vopred určená,** pravidlá jazdy v kolóne platia dodnes, najčastejším prostriedkom na zastavovanie premávky boli motorky, niekoľko z nich sa zachovalo dodnes a pravidelne ich môžete stretnúť na rôznych veteránskych zrazoch. **V rámci rozhovoru s pánom Konečným sa dozvedám o počte áut v jeho zbierke a nadobúdam dojem, že malú prezidentskú retro kolónu by vedel poskladať aj dnes.** V jeho zbierke sa totiž nachádza aj jedna Tatra s predĺženým rázvorom, teda taká, v akej sa skutočne vozil aj prezident či predseda vlády. **Je totiž nadšenec automobilky Tatra a v zbierke ich má niekoľko kusov.** Modely 603, 613 a aj jedna Tatra 57. Slušná zbierka, len čo je pravda. Pomaly sa lúčime, dotankujeme, opäť nasleduje pár záberov do mobilu na majestátne auto a odchod. **Chvíľka nostalgie sa končí, vraciam sa do moderného sveta na elektrickej kolobežke, nad ktorou by zrejme niektorí komunistickí pohlavári krútili hlavou a zrejme by v nej videli zlobu kapitalistického sveta.**

TESLA AZD 510 je zariadenie, ktorým sa ovláda spustenie majákov a sirény

#### Sledujte aj naše videá: