Mercedes-Benz vykonáva nárazové skúšky už 60 rokov. Za desaťročia sa crash testy neuveriteľne zlepšili

Značka Mercedes-Benz začala s vlastnými nárazovými skúškami automobilov 10. septembra 1959 a dnes z vlastnej iniciatívy vykonáva viac testov, než výrobcovi určujú zákony.
Vydané  Text: 

**V skvelom článku od spoločnosti Mercedes-Benz sa dočítate**: * **koľko áut každý rok Mercedes „rozbije“ pri testoch**; * **ako prebiehali crash testy v minulosti**; * **ktorý bol prvý Mercedes otestovaný v crash teste**; * **ako sa robia nárazové skúšky dnes**; * **ako sa v nárazových testoch využije röntgen a virtuálna realita**; *Všetky fotografie v článku: Mercedes-Benz* **Už 60 rokov to v Mercedes-Benz naozaj búcha**: 10. septembra 1959 sa uskutočnila prvá nárazová skúška v histórii tejto značky. Skúšobné vozidlo čelne vráža do pevnej prekážky. Pre výskum v oblasti bezpečnosti sa tým začína nová éra. Pretože od tohto momentu možno presnejšie skúmať správanie vozidiel a cestujúcich pri nehodách na základe skúšobných vozidiel a skúšobných figurín. V súčasnosti sa v technologickom stredisku pre bezpečnosť vozidiel (TFS) v Sindelfingene každý rok uskutoční približne 900 nárazových skúšok a asi 1 700 skúšok pomocou kĺzavej plošiny. Doteraz bolo pri týchto skúškach preverených spolu viac ako 14 000 vozidiel. Mercedes-Benz navrhuje všetky konštrukčné rady so zreteľom na reálnu situáciu počas nehody. Pri nárazovej skúške sa teda zohľadňuje približne 40 rôznych situácií, ktoré môžu nastať pri nehode. A má to zmysel, pretože modely výrobcu v nezávislých testoch bezpečnosti EuroNCAP dosahujú plné päťhviezdičkové hodnotenie. A v roku 2018 bola Trieda A najlepšie vozidlo, ktoré organizácia Euro NCAP v tento rok testovala, a bola vyznamenaná ako líder v segmente malých rodinných vozidiel. ### Viac nárazových skúšok ako predpisuje zákon Pri nehodových skúškach ide automobilka Mercedes-Benz nad rámec zákonom predpísaných počtov a nákladov: najnovšie simulačné metódy pritom pomáhajú vývojárskemu procesu. Na to, aby úplne nové vozidlo bolo pripravené na použitie v rukách zákazníkov, môže byť potrebných až 15 000 realistických nárazových simulácií a približne 150 nárazových pokusov s vozidlami. Okrem nárazových konfigurácií, ktoré sú predpísané pre celosvetové schválenie vozidla, sa vykonávajú aj hodnotiace testy a mimoriadne náročné interné nárazové skúšky. Príkladom takejto skúšky je test, pri ktorom sa vozidlo prevráti na strechu a ktorý spoločnosť vykonáva dodatočne. ### Nárazové skúšky v minulosti: priekopník bezpečnosti Mercedes-Benz určuje štandardy už 60 rokov Pred 60 rokmi nastali hneď dva hviezdne okamihy bezpečnosti vozidiel od značky Mercedes-Benz: 11. augusta 1959 táto značka predstavila nové vozidlá vyššej triedy konštrukčného radu W 111. Ako prvé sériové vozidlá na svete boli vybavené bezpečnostnou karosériou s tvarovo pevným priestorom pre cestujúcich a deformačnými zónami v prednej a zadnej časti. 10. septembra 1959 začala automobilka Mercedes-Benz so systematickými nárazovými skúškami, ktoré sa stali neoddeliteľnou súčasťou vývoja vozidiel. Výskum bezpečnosti tak vstúpil do novej éry.
Pri prvej nárazovej skúške vo výrobnom závode Mercedes-Benz v Sindelfingene skúšobné vozidlo čelne vráža do pevnej prekážky. Bol to dôležitý technický míľnik, pretože od tohto momentu možno realistickejšie skúmať správanie vozidiel a cestujúcich pri nehodách na základe skúšobných vozidiel a skúšobných figurín. Nové nárazové skúšky, ktoré vymyslel inžinier vtedajšej automobilky Daimler-Benz Béla Barényi, dokazujú, že bezpečnostná karoséria v praxi funguje: odbúrava značnú časť pohybovej energie, ktorá sa uvoľňuje pri nehode. V súhre s bezpečnostnými pásmi dokáže ochrániť cestujúcich pred vážnymi zraneniami. Z presvedčivej koncepcie sa stáva štandard v danom odvetví. Automobilka Mercedes-Benz v nasledujúcich desaťročiach určovala čoraz viac takýchto medzinárodných štandardov, čím natrvalo zlepšila bezpečnosť vozidla v prospech všetkých účastníkov cestnej premávky. Kým počas prvých rokov sa konalo iba niekoľko skúšok, nárazová skúška sa od 60. rokov 20. storočia v stále rastúcej miere etablovala ako spoľahlivý nástroj na optimalizáciu a skúšanie bezpečnosti automobilov. ### Nárazové skúšky dnes: rozmanité možnosti v technologickom stredisku pre bezpečnosť vozidiel (TFS)
V novembri 2016 automobilka Mercedes-Benz v podobe technologického strediska pre bezpečnosť vozidiel (TFS) otvorila najmodernejšie stredisko nárazových skúšok na svete. Táto flexibilná koncepcia nárazovej dráhy umožňuje nielen klasické nárazové skúšky, ale vytvára aj predpoklady na úplne nové konfigurácie skúšok: nárazy vozidlo-vozidlo (Car2Car) pri všetkých uhloch, posudzovanie systému PRE-SAFE®, automatizované jazdné manévre s následnou zrážkou, nárazové skúšky s nákladnými vozidlami. Technologické stredisko pre bezpečnosť vozidiel ponúka dostatok priestoru na budúce požiadavky, najdlhšia nárazová dráha tak meria viac ako 200 m. Celkovo je k dispozícii päť blokov bariér, do ktorých vozidlo pri nárazovej skúške naráža. Jedna bariéra je flexibilne pojazdná v priestore a ďalšia je zasa otáčateľná okolo zvislej osi. Tieto dva bloky bariér sú predkonfigurované na efektívnu prevádzku s inou bariérou v každej zo štyroch strán. Spolu s mobilným systémom priečok umožňuje zariadenie súčasnú a nezávislú prevádzku až štyroch nárazových dráh. ### Nárazové skúšky zajtrajška: ešte presnejšie a efektívnejšie s röntgenovou zobrazovacou technikou a digitálnymi metódami
Mercedes-Benz spolupracuje s Fraunhoferovým inštitútom pre vysokorýchlostnú dynamiku pri Ernst-Machovom inštitúte (EMI) na dynamických nárazových skúškach s využitím röntgenovej technológie. Pomocou obrazového záznamového postupu môžu odborníci na nárazy v budúcnosti počas nárazovej skúšky sledovať a analyzovať proces deformácie konštrukčných dielov aj zvnútra. Týmto spôsobom sa príčiny určitého správania konštrukčného dielu určia rýchlejšie. Údaje z röntgenovej nárazovej skúšky je možné spájať s počítačovo podporovanými simulačnými modelmi, čím vznikajú vysokodynamické trojrozmerné simulácie. Aj už beztak vysoká kvalita simulácie sa dá ešte zlepšiť pomocou vysokorýchlostných röntgenových snímok. Detailne sa pracuje na novodobej skúške na kolískovom skúšobnom zariadení: v spolupráci s organizáciou TÜV Süd v Prahe (Česká republika) prebiehajú práce na aplikácii simulujúcej bočný náraz. Tento systém by v úvodnej fáze vývoja mal simulovať bočný náraz bez prítomnosti kompletného vozidla. Pri tejto skúške možno okrem dverí v úvodnej fáze zlepšiť napríklad aj technické vybavenie, geometriu obkladových dielov a materiál. Mercedes-Benz zároveň presadzuje digitalizáciu aj v nárazových skúškach: príprava nárazu môže prebiehať ešte efektívnejšie vďaka rozšírenej realite (AR)[3]a virtuálnej realite (VR)[4]. K možným oblastiam použitia digitálnych technológií patrí vytvorenie katalógu meracích bodov pre vymeriavanie vozidiel vo virtuálnom priestore a umiestnenie až 150 meracích bodov na vozidle pomocou dátových okuliarov AR.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.