Škoda Fabia oslavuje 20 rokov! Bola revolučná, ale aj extrémne drahá.

**Nástupca Felicie mal byť natoľko odlišný, že sa automobilka rozhodla opustiť historický názov a prišla s úplne novým označením Fabia.** Vedeniu sa údajne zapáčilo meno manželky byzantského cisára Hérakleiosa z konca šiesteho storočia. Oficiálna **premiéra tohto revolučného modelu bola naplánovaná na 14. septembra 1999 pri príležitosti frankfurtského autosalónu,** kde nová Fabia zožala veľký úspech. A niet sa čomu čudovať…. Prečítať celé
Vydané  Text: 
**Nástupca Felicie mal byť natoľko odlišný, že sa automobilka rozhodla opustiť historický názov a prišla s úplne novým označením Fabia.** Vedeniu sa údajne zapáčilo meno manželky byzantského cisára Hérakleiosa z konca šiesteho storočia. Oficiálna **premiéra tohto revolučného modelu bola naplánovaná na 14. septembra 1999 pri príležitosti frankfurtského autosalónu,** kde nová Fabia zožala veľký úspech.
A niet sa čomu čudovať. V tých časoch jazdili po našich cestách staré 120-ky alebo Felicie. Úspešnejší vzbudzovali na križovatke rešpekt s Daewoo Lanos či Volkswagenom Polo. A pri priamom porovnaní spomínaných áut s novou Fabiou je azda každému úplne jasné, prečo okolo nového mladoboleslavského modelu vznikol obrovský ošiaľ. **Fabia priniesla do triedy mestských hatchbackov mäkčené plasty, moderný dizajn a nadpriemerne dobré spracovanie.** Pomerne robustná bola aj samotná karoséria, vďaka ktorej si **Fabia z nárazových testov odniesla (na tú dobu) veľmi slušné 4 hviezdičky.** A dovolíme si napísať, že za jazdné vlastnosti sa auto nemusí hanbiť ani dnes.
Mnohí dodnes považujú prvú generáciu Fabie za tú najkvalitnejšiu. Objektívne môžeme napísať, že žiadna z nasledujúcich generácií už nedokázala spôsobiť podobný „wow“ efekt a automobilka časom začala šetriť aj na materiáloch v interiéri. **Dnes už mäkčené plasty v tejto triede len tak ľahko nenájdete.** Spočiatku sa auto nevyhlo ani technickým problémom, ktoré súviseli najmä s novými pohonnými jednotkami HTP. Softvérovú aktualizáciu nutne potrebovala aj štvorvalcová 1,4-ka, ktorá zápasila s nešťastným nastavením riadiacej jednotky. **Rovnako by sme mohli spomenúť praskajúce žiarovky alebo odchádzajúce tyčky stabilizátorov.** Väčšinu majiteľov však najviac trápila malá výkonová rezerva základných motorov.
**Nové technológie a kvalitné spracovanie si vypýtali aj svoju daň v podobe vysokých obstarávacích cien.** Prvý rok výroby bola Fabia dostupná vo výbave Classic s motorom 1.4 MPI od 319 900 Sk, lacnejšia verzia s cenou pod 300 000 Sk prišla až neskôr s označením Fabia Junior. V prepočte ste tak za základnú Fabiu dali zhruba 10 000 eur, avšak kúpna sila bola v roku 2000 neporovnateľne nižšia ako dnes. **Priemerný mesačný plat sa totiž pohyboval na úrovni 11 430 Sk (379,41 €).** Pozrite si dobový článok z predstavenia novinky a cenník modelov značky Škoda z roku 2000.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »



Vyberáme najlepšiu verziu

Poradca pri kúpe Mitsubishi ASX a COLT: Chameleón a mestská zbraň

  • Mestské Mitsubishi Colt ponúka krásny dizajn, päťročnú záruku a môžete si ho vybrať aj s hybridným pohonom. Lenže mali by ste? Povieme vám, ktorá výbava a motorizácia je pre vás!

     Máloktorý crossover v tejto triede ponúkne také široké rozpätie výbav a pohonov, ktoré zahŕňajú klasiku, mild-hybrid, hybrid, aj plug-in hybrid, ako práve ASX!