Magazín

Škoda Fabia oslavuje 20 rokov! Bola revolučná, ale aj extrémne drahá.

Nástupca Felicie mal byť natoľko odlišný, že sa automobilka rozhodla opustiť historický názov a prišla s úplne novým označením Fabia. Vedeniu sa údajne zapáčilo meno manželky byzantského cisára Hérakleiosa z konca šiesteho storočia. Oficiálna premiéra tohto revolučného modelu bola naplánovaná na 14. septembra 1999 pri príležitosti frankfurtského autosalónu, kde nová Fabia zožala veľký úspech.

Škoda Fabia Combi II: Litre a milimetre

A niet sa čomu čudovať. V tých časoch jazdili po našich cestách staré 120-ky alebo Felicie. Úspešnejší vzbudzovali na križovatke rešpekt s Daewoo Lanos či Volkswagenom Polo. A pri priamom porovnaní spomínaných áut s novou Fabiou je azda každému úplne jasné, prečo okolo nového mladoboleslavského modelu vznikol obrovský ošiaľ. Fabia priniesla do triedy mestských hatchbackov mäkčené plasty, moderný dizajn a nadpriemerne dobré spracovanie. Pomerne robustná bola aj samotná karoséria, vďaka ktorej si Fabia z nárazových testov odniesla (na tú dobu) veľmi slušné 4 hviezdičky. A dovolíme si napísať, že za jazdné vlastnosti sa auto nemusí hanbiť ani dnes.

Škoda Fabia 1.9 SDI vs. Renault Thalia 1.4i: Otázka priorít

Mnohí dodnes považujú prvú generáciu Fabie za tú najkvalitnejšiu. Objektívne môžeme napísať, že žiadna z nasledujúcich generácií už nedokázala spôsobiť podobný „wow“ efekt a automobilka časom začala šetriť aj na materiáloch v interiéri. Dnes už mäkčené plasty v tejto triede len tak ľahko nenájdete. Spočiatku sa auto nevyhlo ani technickým problémom, ktoré súviseli najmä s novými pohonnými jednotkami HTP. Softvérovú aktualizáciu nutne potrebovala aj štvorvalcová 1,4-ka, ktorá zápasila s nešťastným nastavením riadiacej jednotky. Rovnako by sme mohli spomenúť praskajúce žiarovky alebo odchádzajúce tyčky stabilizátorov. Väčšinu majiteľov však najviac trápila malá výkonová rezerva základných motorov.

Cenník Fabia 1

Nové technológie a kvalitné spracovanie si vypýtali aj svoju daň v podobe vysokých obstarávacích cien. Prvý rok výroby bola Fabia dostupná vo výbave Classic s motorom 1.4 MPI od 319 900 Sk, lacnejšia verzia s cenou pod 300 000 Sk prišla až neskôr s označením Fabia Junior. V prepočte ste tak za základnú Fabiu dali zhruba 10 000 eur, avšak kúpna sila bola v roku 2000 neporovnateľne nižšia ako dnes. Priemerný mesačný plat sa totiž pohyboval na úrovni 11 430 Sk (379,41 €).

Pozrite si dobový článok z predstavenia novinky a cenník modelov značky Škoda z roku 2000.

Test Fabia 1