Magazín

Motory Ford 1.5 EcoBoost: Trojvalec, ktorý sa osvedčil

Stačí si prečítať novinárske testy modelov s týmto motorom a tiež používateľské skúsenosti jednotlivých majiteľov. Každý je z motora priam nadšený. Čo stojí za úspechom tejto pohonnej jednotky?

Trojvalce nie sú vec trendu

Nedajte na všeobecný názor, že trojvalcové motory sú výstrelkom doby a čoskoro sa po nich zľahne zem. Veď história trojvalcových spaľovacích motorov siaha až do 30. rokov 20. storočia! Vtedy boli ešte dvojdobé a za nasledujúcich vyše 70 rokov prešli významnou evolúciou. Dvojdobé cykly boli prekonané, neskôr prišli na rad preplňovania a rôzne funkcie, ktoré sa podieľajú na zvyšovaní efektivity, znižovaní spotreby a emisií.

Jedným z tých najpôsobivejších je 1.5 EcoBoost od Fordu, ktorý nachádza svoje miesto pod kapotami pomerne širokého spektra modelov áut - od hatchbackov po esúvečka. Ako je to možné? Univerzálnosť motora spočíva v jeho odolnosti a konfigurovateľnosti.

Podstatnou informáciou pre každého potencionálneho zákazníka Fordu je, že 1.5 EcoBoost síce vychádza z toho litrového, ale prináša tiež významné inovácie.

Ford Focus Active (test 2019, foto: striz)

Univerzálny benzínový motor

Širokospektrálne využitie preplňovaného benzínového EcoBoostu z neho robí obľúbenú pohonnú jednotku aj na Slovensku.

Možno sa pýtate, prečo by ste mali kupovať motor so zdvihovým objemom valcov pol druha litra, keď v ponuke je častokrát aj lacnejší litrový EcoBoost. Odpoveď ale nie je o tom, že pol litra navyše nachádza význam v lepšej výkonovej charakteristike motora a vyššej kultivovanosti. Ford nenafúkal tri valce o dovedna pol litra, ale vytvoril úplne nový motor, v ktorom použil hliník namiesto konvenčných kovov.

Z pohľadu bežného vodiča je v uvedenom porovnaní 1.0 EcoBoost a 1.5 EcoBoost významným rozdielom práve vyššie zmienená kultivovanosť. Moderné litrové trojvalce sú dobré motory pripravené na každodenné použitie, ale chvíľami trpia výraznejšími vibráciami a s tým spojenými neželanými zvukovými prejavmi. Najmä v rozsahu otáčok pod 2 000 ot/.min. sa mnohé trápia s rozbehom vozidla. To ale nie je prípad agregátu 1.5 EcoBoost, ktorý dosahuje maximálny krútiaci moment 240 Nm už pri 1 600 ot./min. a okrem toho ponúka pomerne slušný nástup sily aj v spektre veľmi nízkych otáčok.

Ford Focus Active (test 2019, foto: striz)
Motor 1.5 EcoBoost nachádzame napríklad aj po kapotou nedávno nami otestovaného Fordu Focus Active

Alternatíva k naftovému štvorvalcu?

1.5 EcoBoost je v súčasnosti dostupný v modeloch Fiesta ST a Focus, od roku 2020 príde do novej Kugy.

Pre zaujímavosť, nový Ford Focus si môžete zadovážiť s motormi EcoBoost aj TDCi EcoBlue, ale hoci má vznetový TDCi EcoBlue zdvihový objem až dva litre a štyri valce, jeden a pol litrový benzínový EcoBoost s tromi valcami ho v maximálnom výkone poráža až o 23,5 kW (133,8 kW). A tých 32 koní nie je zanedbateľný rozdiel.

Tieto údaje platia pre výbavy ST Line a Active, ale rovnaký EcoBoost, lenže s odlišným vyladením, môžete získať aj s maximálnym výkonom 110,6 kW. Tých 23,2 kW rozdielu je flexibilita v nastavení motora, ktorá je prijateľná z komerčného hľadiska a spoľahlivosti.

V praxi však môže byť 1.5 EcoBoost vyladený tak, aby dosahoval ešte vyššie výkony, o čom nás presviedčajú profesionálni čiptuneri, ktorí sú schopní správnym konfigurovaním zvýšiť maximálny výkon až o 27 percent a maximálny krútiaci moment o 25 percent.

Veda v zákulisí

Zvyšovanie efektivity motora, s tým spojené znižovanie spotreby a redukcia emisií, sa dosahuje pomerne rozsiahlou zbierkou technologických opatrení.

Základom je dvojité vstrekovanie paliva a preplňovanie. Svoj podiel na zvyšovaní efektivity nesie aj technológia vypínania valca, teda trojvalec môže byť v prevádzke aj s iba dvomi valcami. Samozrejme, táto funkcia je k dispozícii iba v prípade, že motor pracuje pri minimálnej záťaži. To sa deje počas plynulej jazdy stabilnou rýchlosťou.

To však neznamená, že sa vtedy jeden neaktívny valec nepohybuje a opotrebováva inak ako ostatné dva. Aby bolo zachované vyváženie motora, piest sa vždy pohybuje, ale do valca sa nedistribuuje zápalná zmes a neprebieha zážih. Dizajn kladky vačkových hriadeľov pritom zabezpečuje redukciu hluku a trenia. V agregátoch 1.5 EcoBoost je stred kľukového hriadeľa posunutý vzhľadom k osi pohybu piestov o 10 mm, motory majú celohlínikové vyhotovenie, výfukové zvody sú integrované do hliníkového bloku.

Aby sme zistili viac o technológiách, ktoré stoja za zvyšovaním odolnosti motora, nižšími emisiami a redukovaním apetítu po benzíne, zamierime priamo do Fordu spýtať sa špecialistu. Na naše otázky odpovedal Ing. Peter Vegh, technický školiteľ FORD.

Aké sú najpodstatnejšie technologické prvky motora 1.5 EcoBoost?

Deaktivácia jedného valca pri nízkom požadovanom výkone motora, vývojári vyvažovali hriadeľ v spodnej časti bloku motora, ďalej kombinácia vysokotlakého priameho a viacbodového vstrekovacieho systému paliva a úprava výfukových plynov katalyzátorom a GPF na dosiahnutie nových emisných požiadaviek.

Aký význam má celohliníkové vyhotovenie v porovnaní s konvenčnými materiálmi používanými v motoroch, napríklad v 1.0 EcoBooste?

Celohliníkové vyhotovenie motora hlavne znižuje hmotnosť, ktorou je zaťažená predná náprava, navyše lepšie odvádza teplo zo spaľovacích priestorov,

Do akej miery môže technológia deaktivácie valca priaznivo vplývať na spotrebu a emisie?

V prípade motora 1.0 EcoBoost v porovnaní s predchádzajúcou generáciou motora 1,0 EcoBoost klesla približne o desať percent a teda aj emisie CO2 budú na tom veľmi podobne. Takže motor s deaktiváciou valca podstatne znižuje emisie CO2 a spotrebu paliva.

Môže mať deaktivácia valca vplyv na dlhodobú výdrž motora?

Z pohľadu dlhodobej životnosti nemá deaktivácia valca žiaden vplyv na motor.

Aká je budúcnosť agregátu 1.5 EcoBoost? Nájdeme ho aj v hybridoch?

V roku 2020 bude 1.5 EcoBoost v Európe uvedený v novej Kuge tretej generácie. O jeho možnej implementácii do hybridných systémov sa uvažuje, no táto informácie ešte nie je oficiálne potvrdená.