Vraj brala prácu mužom. Dorothée Pullinger vyrábala autá pre ženy s veľkým úspechom

Príbeh ženy, ktorá vyrobila auto pre ženy | Ženy v automobilovom priemysle, obzvlášť v oblasti výroby, sú raritou dodnes. Dorothée Pullinger sa však dokázala vo výrobe áut presadiť ešte v minulom storočí.
Vydané  Text: 

### Žena sa nepovažuje za osobu Príbeh prvého automobilu vyrobeného ženami s ohľadom na ženské potreby sa začal na juhovýchode Škótska a v súčasnosti sa s ním môžete oboznámiť v Glasgowskom Riverside Museum. V roku 2012 bola Dorothée Pullinger uvedená do Škótskej inžinierskej siene slávy za jej významný prínos do sveta automobilizmu v dobe, kedy bola výroba áut výhradnou doménou mužov. Dorothée Pullinger sa narodila v roku 1894 vo Francúzsku, ešte počas detstva sa však presťahovala jej rodina do Spojeného kráľovstva. Odmalička obdivovala prácu jej otca, ktorý bol automobilovým dizajnérom a túžila ísť v jeho šľapajách. Už ako 16-ročná začala pracovať ako kreslička vo firme, kde bol zamestnaný aj jej otec. Počas jej mladosti prevládali v spoločnosti typické stereotypy o ženskej roli v domácnosti za sporákom a pri robení domácich prác. Ona však nasledovala veci, ktorým verila a tým bola jej túžba robiť prácu ako jej otec. Ani jej otec však nebol jej záujmom o autá nadšený a trvalo dlho, kým sa jej podarilo presvedčiť ho, že je to pre ňu to pravé. V tej dobe bol záujem žien o autá raritou, čo bolo aj dôvodom odmietnutia jej žiadosti o štúdium na Inštitúte automobilového inžinierstva. Odmietli ju so slovami, že **osoba v ich ponímaní znamená muž**, nie žena.
### Vždy pracovala viac ako muži, najmä počas vojny V čase prvej svetovej vojny pracovala na výrobe munície, kde bola v kolektíve žien vyrábajúcich bomby pre prvú líniu. Vďaka jej cieľavedomosti bola na vedúcej pozícii a bola zodpovedná za 7 000 pracovníčok. Po vojne bola konečne akceptovaná automobilovým inštitútom ako jeho prvá ženská členka a získala aj ocenenie za jej prácu počas vojny. ### Zmenila celé zameranie fabriky Po návrate do Škótska sa stala manažérkou Galloway Motors, dcérskej spoločnosti Arrol-Johnston. Pôvodne sa továreň zaoberala výrobou leteckých súčiastok, ale vďaka Dorothéeinmu presviedčaniu sa z nej stala továreň na výrobu áut, v ktorej zamestnala mnoho žien z okolia. Galloway Motors sa pod jej vedením stala neobyčajnou spoločnosťou napríklad tým, že si v svojom logu osvojila farby bojovníčok za volebné právo, na streche budovy sa nachádzali dva tenisové kurty pre zamestnancov a v areáli bola tiež strojárska škola. Štúdium žien trvalo iba 3 roky, zatiaľ čo muži museli študovať 5 rokov. Dorothée verila, že ženy sa dokážu učiť rýchlejšie.
### Model Galloway Revolučným automobilom z dielne Galloway Motors bol model Galloway inšpirovaný dizajnmi Pullingerovej otca a modelom Fiat 501. Jednalo sa o auto vyrobené pre ženy s ohľadom na ich pohlavie. **Galloway bol prispôsobený priemernej ženskej výške**, keďže autá pre mužov ženám často nevyhovovali a takmer na nič nedosiahli.
Auto zohľadňovalo aj dámske oblečenie, keďže ženy v tej dobe nosili väčšinou dlhé sukne alebo šaty a nastupovanie do auta im spôsobovalo nepríjemnosti. Galloway bol tiež ľahší a menší ako iné autá v tej dobe. Niektoré modely mali páku umiestnenú v strede, motor bol údajne spoľahlivejší, sedadlá boli vysoké, bol pridaný úložný priestor, palubná doska bola znížená a volant bol menší. Išlo tiež o jedno z prvých áut, v ktorých sa nachádzalo predné zrkadlo. V roku 1924 vyhrala Dorothée s Gallowayom ocenenie na Scottish Six Day Trials, kde sa predstavovali nové automobily verejnosti. Po šiestich rokoch sa výroba tohto modelu ukončila. Dokopy bolo vyrobených** 4 000 vozidiel modelu Galloway**, z ktorých iba jeden je dostupný verejnosti na výstave v Riverside Museum v Glasgowe. Tento rok, teda sto rokov po tom, čo sa Dorothée Pullingerová stala členkou Woman’s Engineering Society, o nej múzeum vytvorilo výstavu. ### Muži žiarlili na schopnejšiu ženu Po niekoľkých rokoch na pozícii obchodného zástupcu v Arrol-Johnstone bola natoľko znechutená neustálymi narážkami na to, že berie mužom ich prácu, že sa rozhodla z automobilového priemyslu odísť. Založila si spoločnosť, ktorá sa venovala čisteniu prádla, teda typickej ženskej činnosti. Zomrela v roku 1986 vo veku 92 rokov. Aj napriek jej neskoršiemu sklamaniu sa Dorothée Pullinger stala vzorom nezávislosti pre mnoho žien a dokázala, že ženy sú rovnako schopné ako muži a vedia sa presadiť aj v čisto mužskom svete, pokiaľ si idú za svojím snom.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.