
Na diaľnici v blízkosti Pekingu bola v roku 2010 dopravná zápcha, ktorá trvala až neuveriteľný týždeň! Niektoré zdroje dokonca uvádzajú, že to bolo až 9 či 12 dní. Zápcha sa tiahla pozdĺž 97 kilometrov a využili to samozrejme aj obchodníci, ktorí na tomto úseku predávali jedlo a nápoje s 10-krát vyššou cenou ako bežne. Príčinou tejto megazápchy boli nákladiaky prevážajúce uhlie do Pekingu.
Podľa Guinnessovej knihy rekordov bola najdlhšia zápcha v roku 1980 na ceste spájajúcej Lyon s Parížom. Táto v histórii najdlhšia dopravná zápcha merala až 175 km. Dôvodom bolo nepriaznivé februárové počasie so zlou viditeľnosťou a obrovský počet áut na tejto trase.
Prečítajte si aj:
Prvý svetelný semafor bol ručne ovládaný a osvetlený plynom. Do prevádzky bol spustený v roku 1868 pred budovou parlamentu vo Westminstri v Spojenom kráľovstve.
Európsky patentový úrad má na zozname viac ako 5000 patentov týkajúcich sa dopravných semaforov. Jedným z vynálezov je aj semafor aktivovaný trúbením vodiča, ktorý vynašiel Charles Adler Jr.
Podľa štatistík stoja dopravné zápchy Európu 1% HDP ročne.
Prečítajte si aj:
Výdavky na prepravu tovarov a služieb stoja každú domácnosť v priemere 13,2% rozpočtu celej domácnosti.
Doprava je zodpovedná za 25% emisií skleníkových plynov v Európe. Cestná doprava tvorí až 71% z tohto počtu.
Mestá, ktoré sú na tom s dopravnými zápchami v Európe najhoršie sú Londýn, Kolín, Amsterdam a Brusel s viac ako 50 hodinami ročne strávenými v dopravnej zápche. Ešte horšie sú na tom Utrecht, Manchester a Paríž so 70 hodinami strávenými v zápche ročne. Ktovie, či skúmali aj Bratislavu…
Nie je žiadnym prekvapením, že autá sú najpopulárnejším spôsobom dopravy v Európe, s podielom 72% celkových kilometrov na pasažiera. Ide však o najmenej efektívny dopravný prostriedok či už z hľadiska ceny, rýchlosti alebo počtu pasažierov. V Spojenom kráľovstve má až 60% všetkých áut iba jedného pasažiera - vodiča.
Prečítajte si aj:
Priemerný motor moderného auta vypúšťa až 28-krát menej kysličníka uhoľnatého ako pred 20 rokmi. Priemerné auto dnes spotrebuje o 15% menej paliva na 100 km ako pred 10 rokmi.
Európa má viac ako 4,5 milióna kilometrov dláždených ciest, 212 500 km železničných tratí a 41 000 km splavných vnútrozemských vodných ciest.
Nákladná doprava by do roku 2050 mala vzrásť o 80% v porovnaní s rokom 2005, zatiaľ čo osobná doprava by mala stúpnuť o 51%.