Magazín

Ako začal Laurin podnikať s Klementom a čo predchádzalo založeniu značky Škoda?

Kníhkupec Klement

Václav Klement (16. októbra 1868 – 13. augusta 1938) mal ťažké detstvo, pretože mu skoro zomrela matka a starala sa o neho macocha - respektíve, skôr nestarala. Hoci Václavovi učenie išlo dobre, v štrnástich rokoch musel začať pracovať ako učeň v kníhkupectve. Popri práci sa mu podarilo vyštudovať meštianskú školu, čo v tej dobe ešte nebola samozrejmosť.

Práci kníhkupca sa venoval aj po škole, čo ho priviedlo do Mladej Boleslavi. Keď jeho zamestnávateľ zomrel, rozhodol sa kníhkupectvo odkúpiť a viesť ho sám. Okrem kníh ho však vždy zaujímali aj bicykle, ktoré popri práci predával a sám bol aj vášnivým cyklistom.

Pokazený bicykel zmenil jeho budúcnosť

K nápadu založiť si vlastnú dielňu na opravu bicyklov prišiel po tom, čo si kúpil bicykel od nemeckej firmy Germania, avšak tá mu ho odmietla opraviť, keď sa pokazil. Dôvod bol ten, že neovládal nemčinu. Neskôr vo svojej dielni bicykle nielen opravoval, ale aj vyrábal.

Vďaka bicyklom sa zoznámil aj s Václavom Laurinom (27. septembra 1865 – 4. decembra 1930), ktorý pracoval ako strojný zámočník. Václav Laurin bol manuálne veľmi zručný a technicky nadaný, bol v tom čase spoločníkom majiteľa dielne na nastavovanie bicyklov.

Laurin Klementovi navrhol, aby si založili vlastnú dielňu na opravu bicyklov, ktorá by poskytovala aj komplexné servisné služby.

Laurin & Klement

Dielňa dostala názov Laurin & Klement a sídlila v Mladej Boleslavi v časti nazvanej U sedmi zlodejů . Pracovalo v nej päť zamestnancov a orientovali sa na opravu a výrobu bicyklov značky Slavia. Ako rok založenia spoločnosti Laurin & Klement sa uvádza 1895.

Po technickej stránke viedol dielňu Laurin, zatiaľ čo Klement sa sústreďoval na komerčné aktivity.

V priebehu niekoľkých týždňov už zamestnávali deväť ľudí a kúpili si dokonca parný stroj, avšak zháňanie nových zákazníkov si vyžadovalo inovatívny prístup. K novým bicyklom začali ponúkať dvojročnú záruku a v roku 1896 prišiel Klement s revolučnou myšlienkou predávať bicykle na splátky bez navýšenia.

Okrem piatich typov bicyklov vyrábali aj dva druhy tandemov a dva modely detských bicyklov.

Motocykel značky Laurin & Klement z prelomu 19. a 20. storočia (foto: Združenie zberateľov historických vozidiel SR - ZZHV SR)


Prelom prišiel v roku 1899, kedy uviedli do výroby svoju prvú motocykletu, teda bicykel s pomocným motorom za predným kolesom a v tom istom roku uviedli aj prvý ozajstný moderný motocykel Laurin & Klement Typ 1.

V tej dobe síce veľký záujem o motocykle nebol, ale v roku 1900 podpísali Laurin a Klement zmluvu na 150 motocyklov s londýnskou firmou Hawetson, čo určilo ich ďalšie smerovanie.

Václav Klement a Václav Laurin
Voituretta Laurin Klement Typ A

Začiatok výroby automobilov

Rozmáhajúca sa dielňa s rastúcim počtom zamestnancov umožnila zamerať sa aj na výrobu automobilov a tak v roku 1905 predstavili svoj prvý automobil Voituretta Laurin Klement Typ A s dvojvalcovým motorom s objemom 1 105 cm³ a trojstupňovou prevodovkou.

Automobil stál iba 3 600 korún, vďaka čomu si získal okamžitú priazeň zákazníkov. Vznikla tak akciová spoločnosť Laurin & Klement, ktorá bola továrňou na výrobu automobilov. Do pozície generálneho riaditeľa zasadol Klement a Laurin sa stal technickým riaditeľom.

Keďže domáci trh nebol príliš veľký, spoločnosť exportovala vozidlá najmä do Rakúska a Ruska.

V čase vojny sa ako väčšina výrobných firiem musela aj spoločnosť Laurin & Klement preorientovať na výrobu munície a zbraní pre armádu a po vojne zase bojovala s novým geopolitickým usporiadaním, čo obchodu vôbec neprospievalo. K postupnému úpadku firmy prispel aj požiar, ktorý zničil veľkú časť technológií.

V priebehu rokov sa pod značkou Laurin & Klement vyrobilo dovedna 21 modelov automobilov.

Aj to viedlo napokon k spojeniu automobilky Laurin & Klement so strojárenským koncernom Škodove závody v Plzni v roku 1925. Spočiatku sa spoločná firma volala Laurin & Klement - Škoda, čoskoro sa však názov ustálil iba ako Škoda.

Pre Laurina a Klementa to znamenalo ukončenie výroby motocyklov a stratu významnejších právomocí a zodpovedností. V posledných rokoch života bol Laurin technickým riaditeľom automobilky Škoda Auto.

Pomenovanie Laurin & Klement dnes nesú najluxusnejšie výbavy niektorých automobilov značky Škoda.