Magazín

Dopravná nehoda je obrovský nápor na psychiku. Toto sú najčastejšie posttraumatické stavy a spôsoby, ako sa ich zbaviť

Autor príspevku je psychológ.

Či už je človek svedkom alebo priamym účastníkom dopravnej nehody, zanechá to v ňom nezmazateľnú stopu, ktorú si po zvyšok života nesie so sebou. Autonehody, pri ktorých príde niekto o život alebo dôjde k vážnemu zraneniu, ktoré môže natrvalo zmeniť život človeka, sú však súčasťou našich životov a musíme sa preto naučiť s nimi čo najlepšie vysporiadať.

Príklad zo života: Muž išiel autom rovnako ako každý deň domov z práce a netušil, že sa stane niečo, čo zásadne zmení celý jeho ďalší život. Keď vchádzal do križovatky, bol oslepený svetlami druhého auta, ktoré išlo navyše príliš rýchlo. Nasledovala nehoda, v dôsledku ktorej bol niekoľko mesiacov pripútaný na lôžko, čo bolo náročné nielen preňho, ale aj pre celú jeho rodinu. Náročná situácia si vyžadovala náklady na nevyhnutnú zdravotnú starostlivosť a aj napriek špeciálnej liečbe a rehabilitáciám dodnes nedokáže chodiť bez podpory. Dokonca aj po šiestich rokoch od nehody cíti bolesť, ktorá mu pripomína, čo sa v daný deň stalo - nielen fyzickú bolesť, ale aj psychickú. Neustále bojuje s pocitmi viny voči svojej rodine, hoci incident nebola jeho chyba. Síce môže opäť jazdiť, jeho žena má však obrovské obavy zakaždým, keď si sadá manžel za volant.

Podobných prípadov každý deň pribúda a tak je veľmi dôležité vedieť sa s psychickými následkami autonehody vyrovnať. Ľudia, ktorí zažili autonehodu, sú po nehode často v šoku, cítia fyzický diskomfort a môže sa u nich aj dlho po nehode prejavovať posttraumatický stres či depresia. Netreba zabúdať ani na okolie a ľudí, ktorých sa nehoda týka a nepriamo, norovnako im zmenila život. Najdôležitejšie je necítiť sa v danej situácii sám.

Autonehoda, posttraumatický šok

Najčastejšie stavy a pocity, ktoré sa vyskytujú aj dlho po nehode

  • zmätenosť;
  • pocit nadmernej záťaže pri každodenných činnostiach;
  • strach, úzkosť alebo fóbia zo šoférovania;
  • depresívne pocity;
  • nočné mory;
  • nespavosť;
  • neustále vybavovanie si spomienok na nehodu kedykoľvek počas dňa;
  • pocity bezmocnosti;
  • výčitky a pocity viny.

Ako vnútorne zvládnuť pocity po autonehode

Najlepším spôsobom, ako začať proces zvládania svojich negatívnych pocitov, je porozprávať sa s blízkymi. Interakcia s kamarátmi a rodinou vám pomôže nebyť v situácii sám a dostať zo seba svoje pocity von. Najťažšie je začať, ale postupne zistíte, že zdieľanie svojej skúsenosti s inými naozaj pomáha.

Ďalším krokom by malo byť odpustenie. Odpustiť osobe, ktorá vás do tejto situácie dostala alebo sebe samému, je pre mentálne zvládnutie situácie nevyhnutné. Nie je možné odpustiť hneď, ale postupne, s plynúcim časom a prijatím toho, čo sa stalo, to bude jednoduchšie.

Ak bola chyba na vašej strane, prijmite plnú zodpovednosť a ospravedlňte sa. Nevyhovárajte sa a neklamte, inak vás budú trápiť výčitky, ktorých sa nezbavíte.

Zostaňte aktívny, aby ste lepšie zvládali svoje emócie. Závisí to, samozrejme, od zdravotného stavu po nehode, ale fyzická aktivita produkuje hormóny šťastia, ktoré vám môžu pomôcť poraziť stres, zlepšiť vašu kondíciu a rýchlejšie sa zotaviť po nehode.

V prípade vážnejších poranení je potrebné konzultovať fyzickú aktivitu s lekárom, ale bez pohybu to nepôjde. Aj keď je šport alebo cvičenie to posledné, na čo myslíte, prekonajte sa a urobte to pre seba aj pre svojich blízkych.

Autonehoda, posttraumatický šok
Utápať sa vo výčitkách je to najhoršie, čo môžete po nehode spraviť. Je nevyhnutné zmieriť sa s udalosťou, prípadne prijať zodpovednosť za to, čo ste spravili. Určite však na toto vyrovnávanie sa budete potrebovať priateľa, rodinu alebo odborníka.

Čo najskôr sa vráťte k bežnému životu. Práca, voľnočasové aktivity a váš bežný životný štýl vám pomôžu znovu získať pokoj. Môže to znieť jednoduchšie ako reálne to urobiť. Vybudovanie každodennej rutiny, ktorá zahŕňa aktivity, ktoré vás tešia, vám pomôže začať život po nehode.

Porazte pocity strachu a bezmocnosti. Získajte silnejší pocit kontroly pri šoférovaní kondičnými jazdami alebo krátkymi jazdami po známych trasách s človekom, ktorému dôverujete a postupne si trasy predlžujte.

Nebojte sa odbornej pomoci. Či už ide o psychologickú, finančnú, zdravotnú alebo právnu pomoc. Vždy je niekto, na koho sa môžete obrátiť a kto vám často aj bezplatne pomôže hľadať riešenia v zdanlivo neriešiteľnej situácii. Nebuďte pasívni a nepodliehajte situácii, ale snažte sa urobiť čo najviac, aby ste jej dôsledky zmiernili.