Renault oslavuje 120 rokov! Pozrite si najzaujímavejšie modely:

Renault oslavuje tento rok 120. výročie, čo znamená, že Renault patrí medzi najstaršie automobilky sveta. A celé dobrodružstvo sa začalo ako malý rodinný start-up, ktorý svetu ponúkol nesmierne veľa zaujímavých modelov. V histórii automobilky nebola núdza o dramatické momenty, veď spoločnosť prežila obe svetové vojny.
Vydané  Text: 

História spoločnosti Renault sa začala, ako inak, v garáži. **Na samom začiatku tohto príbehu stál technický nadšenec Louis Renault.** Zrejme netušil, že sa stane jedným z najväčších priemyselníkov 20. storočia. Už ako mladý bol Louis posadnutý strojmi a technológiami. Mal aj šťastie, jeho bohatá rodina podporovala vášeň mladého inžiniera a poskytla mu prostriedky na založenie vlastnej dielne. **V roku 1898 postavil svoje prvé auto a upravil jednovalcový motor s výkonom 0,75 koňa. Renault Voiturette (z francúzskeho voiturette – malý automobil) bol prvý vyrobený automobil značky Renault.** Dvadsaťjedenročný Louis bol zanietený mladý inžinier, ktorý predtým, ako sa rozhodol rozšíriť svoj podnik, navrhol a postavil niekoľko prototypov. Vycítil obchodný potenciál nového odvetvia priemyslu a spojil sa so svojimi dvoma staršími bratmi Marcelom a Fernandom. Tí mali skúsenosti z práce v spoločnosti ich otca. **Dňa 25. februára 1899 vznikla spoločnosť Les Frères Renault (Bratia Renault).** Prvá továreň Renault bola založená v malom mestečku Billancourt, ktorá tvorí medzičasom časť Paríža. Vyrábala dvojmiestne vozidlá s jednovalcovým motorom De Dion-Bouton a s prevodovkou, ktorú skonštruoval Louis Renault.
V roku 1900 sa Renault začal dramaticky meniť. V roku 1903 začala spoločnosť Renault vyrábať vlastné motory, dovtedy ich nakupovala od firmy De Dion-Bouton. **Bratia sa preorientovali na výrobu väčších a drahších automobilov so zatvorenou kabínou.** Už v roku 1906 sa v uliciach Paríža premávalo viac ako 250 luxusných vozidiel Renault poháňaných moderným dvojvalcovým motorom s **vtedy fascinujúcou maximálnou rýchlosťou – až 35 km/h.** Aj rok 1905 môžeme v histórii Renaultu označiť za prelomový. Spoločnosť Société des Automobiles de Place kúpila viacero vozidiel Renault AG1. Bol to prvý flotilový predaj, autá slúžili ako taxíky. **Prvé taxíky typu Landaulet získali prezývku „Browning“ pre jeho tmavohnedej farbu a výrazne odlišný dizajn.** Tento model sa stal slávnym aj počas prvej svetovej vojny, keď francúzska armáda prevzala flotilu 600 parížskych taxíkov na prepravu 5 000 vojakov z Paríža do prvej bitky na Marne začiatkom septembra 1914. Tieto taxíky boli čoskoro premenované na Le Taxi de la Marne (Marnský taxík). Misiu parížskych taxíkov od Renaultu si uctili Parížania po víťazstve a postavili Marnskému taxíku pamätník na parížskom predmestí Levallois Perret.
Na začiatku prvej svetovej vojny zamestnávali továrne Renault viac ako 4 000 zamestnancov a továrne zaberali 14 akrov pôdy. Vojnová situácia zmenila aj portfólio produktov. **Renault podporoval francúzsku armádu a výroba sa sústredila na ťažkú vojenskú techniku, ako sú kamióny a delostrelectvo, ako aj tanky.** Najznámejší model bol Renault FT-17, navrhnutý najtalentovanejším konštruktérom spoločnosti Rodolphom Ernst-Metzmaierom a samotným Louisom Renaultom, patril medzi najmodernejšie tanky svojej éry. Používala ich dokonca aj československá armáda. **Po ukončení prvej svetovej vojny sa Renault vrátil k výrobe automobilov.** Renault investoval do nových technológií, z ktorých väčšina predbehla svoju dobu, no nie všetky dosiahli aj komerčný úspech. Našťastie v tomto období žal Renault úspechy na rôznych motoristických športových podujatiach. A nielen tam, v roku 1923 prešla cez Saharskú púšť francúzska expedícia s využitím šesťkolového prototypu Renault. To bolo prvý raz, čo expedíciu naprieč púšťou absolvoval automobil. Technologický pokrok pokračoval, model Renault Juva 4 (Juvaquatre) prišiel v roku 1935 s nezávislým zavesením kolies a trojstupňovou manuálnou prevodovkou so synchronizovaným druhým a tretím prevodom.
Takmer ihneď po 40. výročí založení spoločnosti vypukla druhá svetová vojna. Po drvivej porážke francúzskej armády a nemeckej okupácie bol Louis Renault konfrontovaný s voľbou medzi stratou všetkého, čo postavil, a spolupráce s Nemcami. Nechcel totiž, aby Nemci odvliekli kompletné vybavenie fabriky vrátane zamestnancov Renaultu za hranice Francúzska. **Keď vojenskí predstavitelia a predstavitelia spoločnosti Daimler-Benz dorazili k bráne svojej továrne v Billancourt, aby posúdili vybavenie fabriky na odvoz do Nemecka, pristúpil na spoluprácu a súhlasil s výrobou pre Wehrmacht.** Jeho voľba spolupracovať s nepriateľom znamenala, že sa stal nepopulárnym medzi členmi francúzskeho odboja. Po oslobodení Francúzska bol spoluzakladateľ spoločnosti **Renault obvinený z priemyselnej spolupráce s Nemcami, uväznený a v tom čase bol už vážne chorý.** Odmietol všetky obvinenia a tvrdil, že jeho cieľom bolo udržať vo Francúzsku výrobnú základňu, dôležité materiály a vybavenie pred nacistami a zachrániť pracovníkov pred deportáciou. Predtým, ako dostal šancu očistiť svoje meno, Louis Renault zahynul v roku 1944 za neistých okolností, keď čakal na súd v roku 1944. Jeho spoločnosť bola zaistená a znárodnená dočasnou vládou Francúzska.
Prvého januára 1945, štyri mesiace po smrti Louisa Renaulta, prišlo nariadenie dočasnej vlády pod vedením generála Charlesa de Gaulla, ktoré vyhlásilo zrušenie Société Anonyme des Usines Renault a jeho znárodnenie. Vznikla nová spoločnosť Régie Nationale des Usines Renault (RNUR). **O dva roky neskôr debutoval nový prototyp Renault 4CV na autosalóne v Paríži.** Vzhľadom na nízku cenu sa tento model stal veľmi populárnym – do roku 1961 sa predalo viac ako 1 milión automobilov. Popri slávnom Citroëne 2CV sa aj Renault 4CV stal francúzskym občanom.
V roku 1958 spoločnosť Renault otvorila nový závod na výrobu automobilových motorov v mestečku Cleone v Normandii. V tomto období sa Renaultu mimoriadne darilo. Predstavili niekoľko úspešných modelov automobilov. **Úsporný Renault 4, automobil s pohonom predných kolies, získal veľký komerčný úspech, viac ako 8 miliónov automobilov bolo vyrobených v rokoch 1961 až 1992.** Renault 16, veľký rodinný hatchback s motorom s objemom 1,5 litra, bol uvedený do prevádzky v roku 1965. Konštrukcia tohto modelu bola inovatívna. Pohon predných kolies, pozdĺžne namontovaný motor za prevodovkou, odpruženie torznými tyčami. **Renault v podstate založil kategóriu rodinných hatchbackov, ako ho poznáme dnes.** V roku 1971 podpísali tri hlavné automobilky – Renault, Peugeot a Volvo trojstrannú dohodu, založili spoločný podnik na výrobu motorov. Bolo to prvé rozsiahle priemyselné partnerstvo. Sedemdesiate roky boli pre spoločnosť extrémne úspešné. Renault podpísal dohodu s ďalším francúzskym výrobcom – automobilkou Peugeot. Postavili nové továrne v severnom Francúzsku. **Modely Renault 5 a Renault 12 sa stali dve najpredávanejšie francúzske autá na svete. Na konci desaťročia sa Renault pokúsil o vstup na severoamerický trh.**
V roku 1977 spoločnosť vstúpila do F1. Predstavili turbo motor F1 vo svojom prvom vozidle Renault RS01. **Od svojho debutu sa francúzsky výrobca zo sveta F1 nevzdialil a podieľal sa na konštrukcii monopostov aj ako dodávateľ motorov. Prvé víťazstvo dosiahol Renault v roku 1980.** Model Renault 9 sa vyrábal v Severnej Amerike pod názvom Alliance od roku 1982. Bol zvolený za Európske auto roka 1982. **Auto sa objavilo v roku 1985 „A View to A Kill“ ako služobné vozidlo Jamesa Bonda.** V roku 1984 francúzska spoločnosť prezentovala svoj najnovší model s úplne novým typom karosérie – Renault Espace. Prvýkrát bol predstavený na autosalóne v Bruseli a považuje sa za prvý moderný minivan. Model sa ukázal ako mimoriadne úspešný, čo znamenalo, že Renault prvýkrát vo svojej histórii zvýšil produkciu až na 2 milióny vozidiel ročne. Renault bol takisto zasiahnutý krízou v osemdesiatych rokoch. **Spoločnosť dokázala túto krízu prekonať a predstavila model Renault 19 v roku 1988.**
Naopak, rok 1991 bol špičkovým rokom pre spoločnosť. Renault Clio bol hneď po svojom spustení vyhlásený za Európske auto roka a bol v deväťdesiatych rokoch jedným z najpredávanejších európskych automobilov. Podobne aj model Renault Ligne bol v kategórii nákladných automobilov vyhlásený za auto roka. Renault FR1 sa stal autobusom roka a generálny riaditeľ spoločnosti Raymond Lévy získal titul Prezident roka. V tom istom roku bol predstavený prototyp **Renault Scénic – kompaktné viacúčelové vozidlo (MPV), ktoré podobne ako model Espace založilo kategóriu a obchodne bolo mimoriadne úspešné.**
Ďalší bestseller Renault Twingo debutoval na autosalóne v Paríži v septembri v roku 1992. Jeho neobvyklé meno bolo kombináciou slov Twist, Swing a Tango. **Nový mestský automobil Renaultu získal okamžitú popularitu, na autosalóne si ho hneď objednalo až 2 240 návštevníkov. Rok 1994 znamenal príchod Renaultu Laguna na trh.** Toto vozidlo sa vyrábal Renault od roku 1994 do roku 2001. Ponúkalo kombináciu rodinného sedanu s praktickým liftbackom. Druhá generácia Renaultu Laguna bola prvým európskym vozidlom, ktoré využívalo namiesto klasického kľúča elektronickú kartu.
V roku 1999 nadobudol Renault 99-percentný podiel v rumunskej spoločnosti Dacia, rovnako ako 36,8-percentný podiel v spoločnosti Nissan. O niečo neskôr, v roku 2008, získal Renault rozhodujúci podiel v ruskej spoločnosti AvtoVAZ. **Zaujímavosťou je, že aj v súčasnosti je skupina Renault naďalej štátnou spoločnosťou.**








Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.