CESTOPIS: Laponské tance so škodovkami

Išli by ste sa vo februári pozrieť za Santa Klausom? Aj vám sa to zdá skoro? A čo keby si vás vyžiadal? A pridal k tomu možnosť tancovať v škodovkách s pohonom 4 × 4 na ľade? To už začína dávať zmysel. Od toho je už iba krôčik k realizácii. Na severný polárny kruh sme sa vydali bez dlhšieho rozmýšľania.
Vydané  Text: 
Dôvod, prečo si Škoda na prezentáciu svojich modelov s pohonom 4 × 4 zvolila Laponsko, konkrétne jeho časť na severe Fínska, je celkom jasný. Sneh a ľad tam, okrem chladenia rozhorúčených tiel zo sauny, využívajú aj na jazdenie. A nie hocijaké. Vo Fínsku je viacero okruhov, na ktorých automobilový priemysel testuje svoje produkty. Nie sú to len automobilky, ale aj výrobcovia pneumatík, príslušenstva či výrobcovia svetiel. Veď keď slnko zatiahne oponu polárnej noci, je tam tma ako v rohu.
Fínska legislatíva predpisuje, že každý vodič dostane preukaz až po absolvovaní výcviku jazdy na snehu a ľade. Pri rýchlosti nasadenia slovenských cestárov by sa niečo také určite zišlo aj u nás. Naša cesta viedla do Rovaniemi. Mesto na severnom polárnom kruhu preslávil predovšetkým Santa Klaus alebo ak chcete Dedo Mráz, ktorý tu má svoju oficiálnu adresu. Zároveň tu na zamrznutých močiaroch vedia pripraviť zaujímavé skúšobné trate. Pri rozľahlosti Fínska ich môžu nakresliť ako potrebujú. Následne ich vyfrézujú do snehu, upravia ľad a hor sa jazdiť!
**Šmyky až do bezvedomia** Program dňa v kráľovstve jazdenia na snehu a ľade bol jasný. Vystriedať čo možno najviac modelov Škoda s pohonom 4 × 4 na snehu a ľade a preveriť, ako sa autá vyrovnajú s týmto nehostinným povrchom. V týchto podmienkach je dovolený aj technologický doping. Majú ho na svedomí hroty v pneumatikách. Bez nich by sa autá podľa inštruktorov, medzi ktorými nechýbali fínski rely jazdci, sotva pohli.
My sme sa pohli napriek mrazu, ktorý klesal pod -14 stupňov. Čakali nás štyri sekcie a bonus. Prvá sekcia mala v sebe azda najviac adrenalínu. So Superbom a Octaviou vyraziť na trať a snažiť sa vystrúhať čo najkrajší kontrolovaný šmyk. Jednoducho driftovať, čo to dá. Pomáhali k tomu ostré zákruty a hladký ľad. A keby to nevyšlo? V zálohe bolo pripravené auto s hákom a lanom. Takže vypnúť elektroniku, ostro stočiť volant, pridať a už len hľadať rovnováhu medzi pridávaním a zatáčaním. Ak ste to nikdy nerobili, odporúčame. Zájdite do školy šmyku alebo si nájdite veľkú zasneženú plochu a skúšajte. Potom vás šmyk neprekvapí v premávke a budete vedieť, ako sa s ním vyrovnať.
Druhá skúška znamenala ešte väčšiu výzvu pre jemnú prácu rúk a nôh doplnenú o správne informácie z bokov. Vyraziť na kruhovú dráhu, priviesť auto do šmyku a udržať ho v ňom čo najdlhšie. Pri správnej koordinácii to vyšlo na štyri okruhy, počas ktorých sme sa z vozidla pozerali bočným oknom. Ak máte v krvi aspoň toľko benzínu ako my, chápete, že toto je zábava na celý deň. To, čo na tomto cvičnom kruhu dokázali Škody Kodiaq a Karoq, by ste nečakali. Presvedčili sme sa, že na ich ovládateľnosť sa môžete spoľahnúť za každých okolností a pohon 4 × 4 vám podá pomocnú ruku. A keď to preženiete, v pozadí stále drieme anjel strážny elektronických systémov. **Jemná motorika** O tom sme sa presvedčili aj pri výlete do zasneženej krajiny. Vyfrézovaná cesta v snehu viedla cez les, v ktorom číhali prekážky v podobe terénnych zlomov, kríženia náprav (na nich sa škodovky húpali na dvoch kolesách do kríža) či strmých svahov. V týchto podmienkach sme si uvedomili, že pohon 4 × 4 má Kodiaq aj Karoq zvládnutý tak, aby vás dostal azda všade, kam vedú cesty a aj dosť ďaleko od nich. Ako sa hovorí, jeho schopnosti sa končia tam, kde by ste s iným autom už dávno nešli.
A že má pohon všetkých kolies svoje výhody, sme sa presvedčili aj pri štarte z miesta. Auto s pohonom predných kolies ho vyhralo iba vtedy, keď štvorkolke skapal motor. Dôkazové video nájdete na našom Facebooku. Chýba už len bonus. Ním bola jazda v Octavii kombi RS. Za jej volantom sedel Hans-Joachim Stuck, legendárny nemecký pretekár, víťaz všetkého možného, aj 24 hodín Le Mans. To, ako ovláda balans auta vo vysokých rýchlostiach na snehu a ľade, bolo neuveriteľné. Pokiaľ by však nemala Škoda naozaj dobrý podvozok a pohon 4 × 4, mal by viac práce aj on. Takto to vyzeralo, akoby s nami uháňal bielou krajinou len tak mimochodom. Ale aj to treba vedieť.
Tak ako Škody dokázali presvedčiť jeho, že si môže dovoliť ísť rýchlo, presvedčili aj nás, že pohon 4 × 4 má svoje opodstatnenie. Zvyšuje bezpečnosť, zlepšuje jazdné vlastnosti a dodáva pocit istoty. Zvlášť v režime Snow (Sneh), ktorý všemožne pomáha udržať auto vo zvolenom smere a zabraňuje jeho vybočeniu. A to na dnešných, čoraz plnších a náročnejších cestách, mnohí potrebujeme.




Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.




Pokračujte na ďalší príspevok »