Magazín

NÁDHERA! Mazda otvorila prvé múzeum v Európe.

Kto z motoristov nepočul nikdy o Mazde 323 či 626, alebo o legendárnej a aj kultovej Mazde MX-5? Aj v našich končinách to boli legendy a aj dnes patria ich aktuálne generácie medzi mimoriadne obľúbené modely. Konečne si však fanmúšikovia značky môžu užiť pohľad aj na ostatné klenoty Mazdy vrátane modelov, ktoré u nás nepoznáme.

Múzeum Mazda Germany

Za vznikom múzea stojí Walter Frey, lokálny díler Mazdy, ktorý otvoril svoju pobočku už v roku 1978, pričom ich prvý obchod s autami si otvorili v roku 1971 neďaleku Augsburgu v Gersthofene. A voľba na Mazdu nepadla náhodou, Walter bol fascinovaný Wankelovým motorom, ktorý Mazda ako prvá použila v sériovom auta Mazda Cosmo. Práve preto je centrálnym exponátom tento model. A práve táto láska k technickej unikátnosti modelu stála na začiatku vzniku tohto najväčšieho súkromného múzea Mazdy v Európe. Našťastie synovia Joachim a Markus sú rovnako pozitívne postihnutí láskou k autám, a preto sa po boku optca rovnako starajú o túto zbierku.

Múzeum Mazda Germany

Samotná zbierka automobilov vznikala viac ako tridsať rokov. Exponát Mazdy Cosmo objavil Walter v New Jersey v roku 1980. Odvtedy sa zbierka rozrástla na viac ako 120 kusov. V zbierka sa nachádzajú absolútne všetky modely uvedené na trh od roku 1930! Takže otvorenie múzea bolo iba otázkou času. Podmienkou vytvorenae múzea bola prirodzene aj adekvátne veľká budova. Voľba na priestory tohto múzea preto padla práve na bývalé električkové depo. S pomocou miestneho starostu obce Senkelbach. Kombinácia historického šarmu budovy a množstva unikátnych automobilov vytvára tú najsprávnejšiu kombináciu pre múzeum. Napokon spomínané depo postavili už v roku 1897. Samozrejmosťou bola rekonštrukcia budovy a následné umiestnenie exponátov.

Múzeum Mazda Germany

Stála výstava má vzhľadom na rozmery múzea iba päťdesiat automobilov, expozíciu však neustále obnovujú, aby sa návštevníci vracali do múzea a stále tam objavili niečo nové. Nájdete tam hot hatche, japonské miniautomobily kei cars aj hot rod na báze pick-upov a, samozrejme, niekoľko nádherných kupé. Ťažiskom výstavy však aj tak ostávajú modely s Wankelovým motorom. Medzi uníkátne modely patrí už toľkokrát spomínané Cosmo či prvá RX-7 zo sedemdesiatych rokov. Jednoducho Walterova láska k wankelom nepustí. Múzeum Mazdy podporil aj nemecký importér.

Majo Bóna
Ako auto-moto novinár pracujem presne dvadsať rokov a za tento čas som odjazdil prakticky všetky kategórie vrátane Peugeotu BB1, ktorý vo mne zanechal trvalé... spomienky. Maximálnou rýchlosťou, ktorou som išiel sa nechválim, lebo 314 km/h nestojí za reč. Milujem autá, ktoré majú charakter, preto som fanúšikom a aj vlastním hrdzavú poľskú fiatku :) Ak ste zvedaví na moje názory, môžete si prečítať moje články, prípadne pozrieť videá na apextv.sk