Daewoo Tico: Mini pre chudobnejšiu časť Európy (vrátane Slovenska)
Prerobené Suzuki malo trojvalec už v 1991, maximálny výkon dosahoval 48 koní a ak máte odvahu, môžete ním jazdiť aj ako s off-roadom.
Vydané Text: ERIK STRÍŽ
Trojvalec s karburátorom
O trojvalcových motoroch sa občas hovorí, že sú nezmyslom posledných rokov a výsledkom nátlaku ekológov na automobilky. Radový trojvalcový motor (R3) však píše svoju históriu desaťročia dozadu: už od roku 1938, kedy ho nemecká automobilka DKW použila v modeli F8. Až v 21. storočí sa po skombinovaní s preplňovaním stali trojvalce natoľko silné, aby mohli byť súčasťou automobilov bez toho, aby sa na ne ľudia pozerali s nedôverou. Dnešné trojvalce dosahujú dobré výkonové charakteristiky a vyrovnávajú sa atmosférickým motorom so štyrmi valcami a objemami 1,6 až 2,0 litra.Trojvalec S-TEC v Daewoo Tico z roku 1991 však ani zďaleka nebol tým motorom, ktoré dnes nachádzame v Škodovkách, Audinách či v Seatoch. Automobil bol prestavaným Suziki Alto, objem valcov motora s karburátorom dosahoval 796 kubických centimetrov a s maximálnym výkonom 48 koní sa dnes o nejakej radosti z jazdy hovoriť nedá. Neskôr bol tento motor pod hlavičkou novej normy Euro 2 vybavený priamym vstrekovaním.
Továreň na Oltcity a Ticá
Tico sa na iných trhoch (Latinská Amerika) volalo aj Fino a bolo predchodcom známejšieho Matizu. Hranatý dizajn bol pre 90. roky 20. storočia typický, automobil sa vyrábal v Rumunsku v rovnakej továrni, v ktorej sa predtým vyrábal aj neslávne slávny Oltcit (Automobile Craiova S.A.) a tiež v Poľsku.Tico bolo najpopulárnejšie vo východoeurópskych krajinách, okrem Slovenska aj v Čechách, Chorvátsku, Slovinsku, Poľsku, Macedónii, Bulharsku a v Rumunsku.
Jazdené kusy sa dnes predávajú na internetových bazároch za veľmi nízke ceny okolo 750 eur. Za tieto peniaze dostanete neveľký počet koní, dymiaci motor, malý interiér s veľmi jednoduchým vzhľadom. Rozmery Tica sú obdivuhodne malé: 3340×1400×1394 mm, hmotnosť dosahovala 680 kilogramov.
Zaujímavosťou je, že na prístrojovke nebol otáčkomer, iba tachometer, ukazovateľ stavu palivovej nádrže a teploty motora. Video nižšie však dokazuje, že ak nemáte zábrany a obavy o vlastnú bezpečnosť, Tico môže byť aj zábavným vozidlom:
Značku pochovali Američania
Automobilka Daewoo Motors z Južnej Kórey dnes nefunguje, formálne ukončila samostatnú činnosť v roku 2002. Založená bola v roku 1937 ešte ako National Motors a v priebehu desaťročí prešla viacerými zmenami názvu, okrem iných aj GM Korea. Na našich cestách dodnes jazdia okrem Tica aj modely Kalos, Matiz, Lanos, Nexia a Nubira.Keď automobilku prevzalo General Motors, bol to začiatok konca značky ako takej – v roku 2011 sa z nej definitívne stal Chevrolet. Chevrolet existoval aj dovtedy ako typicky americký brand, premenovanie juhokórejskej značky však bolo podmienené dlhé roky trvajúcou úzkou spoluprácou na výrobe áut (až jedna štvrtina prichádza z Kórey), názov Daewoo bol v posledných rokoch zachovaný iba pre juhokórejský trh.
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
Elektrické úžitkové vozidlá
Je to tu, Geely oficiálne prichádza na Slovensko ako Farizon!
AutoWallis Group sa pre slovenský trh stáva importérom čínskych elektrických úžitkových vozidiel značky Farizon patriaci pod skupinu Geely.
Servis
Môžete si umyť motorový priestor svojpomocne? Na čo si dať pozor?
Keď otvoríte kapotu a vidíte tie nánosy špiny v motorovom priestore, prvá myšlienka je jednoducho to poriadne umyť. Je to však bezpečné?
Prinášame niekoľko tipov, ako umyť motorový priestor bezpečne.Servis elektromobilov
Majitelia elektromobilov sa sťažujú: Výrazný prepad zostatkovej hodnoty a zničené pneumatiky
K zlepšeniu situácie nepridáva ani to, že sa politici plánujú v nasledujúcich rokoch zamerať na emisie z bŕzd a pneumatík.
Pneumatiky elektrických áut sa opotrebovávajú rýchlejšie.V parlamente je návrh ako znížiť ceny benzínu a nafty. Ide o odpoveď na aktuálnu situáciu na trhu
Pohonné hmoty (PHM) na Slovensku tankujeme najdrahšie v porovnaní s okolitými krajinami. Týka sa to najmä benzínu, ktorého cena je aktuálne nad 1,7 €/l.
SaS navrhuje zníženie cien za benzín o takmer 20 centov za jeden liter. Čo na to predstavitelia vlády?Dostupný aj v nafte
Nový Citroën Berlingo stojí menej ako 20-tisíc: ceny, výbavy a podrobnosti o slovenskej ponuke
Nový Citroën Berlingo sa už dá objednávať aj na Slovensku, začína na cene menej ako 20-tisíc eur.
AKTUALITA
Nová Dacia Spring: ponuka a ceny na Slovensku
Nový dizajn a funkcie v pomere cena/výkon, ktorý na našom trhu nemá konkurenciu.
Cena modelu začína na 16 900 €KONCEPT
Nové auto od Škody vás zrejme šokuje. Gran Turismo nadväzuje na model 1100 OHC Spider z roku 1957!
Čisto elektrické jednomiestne vozidlo si budete môcť vyskúšať aj vy. Je navrhnuté pre pretekársky simulátor Gran Turismo 7 na konzolách PlayStation.
Nový model
Nové MG3: Malé auto s automatickou prevodovkou a zvlášť nízkou spotrebou
Už o niekoľko týždňov sa začne predávať MG3, ktoré ponúkne nízku spotrebu, automat a 7-ročnú záruku.
Nebezpečne vyzbrojený konkurent pre malé autá mieri k nám, koľko bude stáť?TEST FIAT 600e (RED): Elektrický Talian s dobrou myšlienkou. Je lepší ako 500e?
FIAT 600 predstavuje návrat ikony minulého storočia. Legendárny model zažil vzkriesenie po 55 rokoch, ktoré mu pod kapotu prinieslo elektromotor.
Vo výbave (RED) disponuje viacerými zaujímavými dizajnovými riešeniami. Zásadnú zmenou oproti pôvodnému modelu cítiť hlavne vo výraznom náraste rozmerov.Spravodajstvo
Slovenskí hasiči už jazdia na 41 nových esúvečkách Kia Sportage. Koľko stál každý kus?
Vozidlá Kia Sportage s pohonom 4×4 vo výbave Gold dostali špeciálne polepy a ďalšie príslušenstvo.