GP Japan: Kde sa dvaja bijú … (pokračovanie)

Po nočnej premiére v Singapúre sa cirkus F1 presunul pod sopku Fuji. Boj o titul zostal nerozhodný, pretože na najvyšší stupienok opäť vystúpil outsider.
Vydané  Text: 
Minuloročný návrat do Fuji sa niesol v znamení lejaku a tak sa čakalo, aké bude počasie tento rok. Víkend síce nebol úplne suchý, počas aktivity na trati ale nepršalo. Kvalifikácia asi najviac sklamala Heidfelda, ktorý sa zasekol v prvej časti. Zázraky sa opäť nediali v Honde ani vo Williamse, obaja podali svoj štandardný výkon. Naopak pozitívne sa opäť ukázal Renault, ktorému záver sezóny 2008 vychádza vo veľkom štýle. Alonsove štvrté miesto nebola náhoda, pretože Piquet bol tesne pod top 10. Nesklamala ani Scuderia Toro Rosso, Vettel aj Bourdais boli súčasťou prvej desiatky. Pole position si vybojoval Hamilton pred Räikkönenom, Massa bol až piaty. Veľká cena Japonska – postavenie na štarte 11.10.2008**Fuji Speedway, Shizuoka, 4,563 km**1.**Lewis Hamilton**1:18,0711:17,4621:18,4042.**Kimi Räikkönen**1:18,1601:17,7331:18,6443.**Heikki Kovalainen**1:18,2201:17,3601:18,8214.**Fernando Alonso**1:18,2901:17,8711:18,8525.**Felipe Massa**1:18,1101:17,2871:18,8746.**Robert Kubica**1:18,6841:17,9311:18,9797.**Jarno Trulli**1:18,5011:17,5411:19,0268.**Timo Glock**1:17,9451:17,6701:19,1189.**Sebastian Vettel**1:18,5591:17,7141:19,63810.**Sebastien Bourdais**1:18,5931:18,1021:20,16711.**David Coulthard**1:18,3031:18,187-12.**Nelsinho Piquet**1:18,3001:18,274-13.**Mark Webber**1:18,3721:18,354-14.**Kazuki Nakajima**1:18,6401:18,594-15.**Nico Rosberg**1:18,7401:18,672-16.**Nick Heidfeld**1:18,835–17.**Rubens Barrichello**1:18,882–18.**Jenson Button**1:19,100–19.**Adrian Sutil**1:19,163–20.**Giancarlo Fisichella**1:19,910– V momente štartu to však bolo úplne jedno. Hamilton totiž zaspal a tak sa na prvom mieste ocitol Raikkönen a Brit sa tlačil vedľa svojho tímového kolegu. Fuji je známe extrémne dlhou cieľovou rovinkou, preto v nájazde do prvej zákruty treba poriadne brzdiť. Hamilton na vnútornej stope to mierne prestrelil a pud sebazáchovy vyhnal obe Ferrari mimo trate. Vo vedení sa tak ocitol Kubica pred Alonsom a Kovalainenom, favoriti sa pohybovali na hranici bodov. Za prvou zákrutou sa do bariéry odporúčal Coulthard, ktorému zlyhalo zavesenie. Nakajima sa mu vyhol len cez trávu, čo ho stálo predné krídlo. Situácia sa ale obišla bez safety caru. Vdruhom kole v šikane Hamilton vybrzdil Massu. Brazílčan však kontroval cez trávu a poslal McLaren do hodín. Brit musel čakať až na posledného, kým sa otočil do správneho smeru. Okamžite zamieril do boxov na výmenu pneumatík a dotankovanie, zastávka však bola relatívne krátka. Situácia sa relatívne upokojila, no viacero pilotov odstúpilo pre technické problémy. Vedľa trate alebo v boxoch ostali stáť Glock, Sutil, Kovalainen a Fisichella. Do pretekov opäť raz zasiahli komisári. Penalizáciu prejazd boxami dostal Massa za manéver na Hamiltona, čo bolo vcelku pochopiteľné. Zdvihnuté obočia a otázniky vyvolal ale druhý verdikt pre Hamiltona, ktorý pykal za svoje neskoré brzdenie v prvej zákrute druhý raz. Logika tohto postihu ostane asi navždy záhadou, pretože takéto situácie sa nezvyknú trestať. FIA by asi mala riešiť problém rasizmu a zaujatosti vo vlastných radoch a nie na tribúnach medzi fanúšikmi. Prvá séria zastávok v boxoch vyšla Alonsovi, ktorý vymenil Kubicu vo vedení. Nerozhodovala len práca mechanikov, ale predovšetkým Španielova rýchlosť a nasadenie. Renault bol oproti BMW rýchlejší o pol sekundy na kolo. Tretí sa držal Räikkönen, pre menšie body si išli obe autá Toro Rosso, Trulli a Piquet. Väčšina pilotov išla na dve zastávky v boxoch, pre jednu sa rozhodli Webber a Heidfeld dúfajúc v jeden či dva bodíky. Massa mal evidentne viac z hry než Hamilton. Brazílčan aktívne predbiehal a prepracoval sa až na ôsme miesto, kým Brit akoby hodil flintu do žita a myšlienkami uletel do Šanghaja. Pomerne skorá druhá zastávka ukázala, že McLaren opäť nie celkom rozumne pracoval so stratégiou. Hamiltonov deň bol definitívne pasé. Druhá séria zastávok v boxoch mohla ešte ovplyvniť stupňe víťazov. Všeobecne sa očakávalo, že výborne rozbehnutý Räikkönen predstihne Kubicu, no Ferrari bolo v boxoch opäť mimoriadne opatrné. Taliansky tím po fiasku z Valencie a Sinagupúru konečne zahodil semafór a vrátil prácu mužovi s „lízankou“. Celkovo si však talianski mechanici dávali viac pozor a nehnali sa. Fínsky pilot sa tak prekvapivo zaradil až za Poliaka. Alonso mohol byť pokojný. Poslednú fázu pretekov okorenil dravo idúci Massa, ktorý odignoroval Bourdaisa vychádzajúceho z boxov. Do prvej zákruty sa obaja nezmestili a Ferrari išlo do hodín. Brazílčan sa ale hneď dokázal zaradiť, krátko na to ale zamieril do boxov. Zastávka ho odsunula z bodovaných miest, na ôsme miesto strácal asi 13 sekúnd. Bodovať teda znamenalo v priebehu dvanástich kôl zrušiť tento rozdiel a predbehnúť Heidfelda a Webbera. S čerstvými pneumatikami sa to proti dvoj jednozastávkovým aj podarilo, aj keď Austrálčan mu to rozhodne neuľahčil. Vpredu sa ešte bojovalo o druhé miesto za jednoznačným Alonsom. Kubica išiel veľmi premyslenú líniu a hoci mal menej stabilný monopost, Räikkönena udržal. Súboj mohol ešte okoreniť Piquet, no ten ako sa priblížil, tak sa zasa vzdialil a skončil štvrtý pred Trullim, Bourdaisom a Vettelom. Komisári ale po pretekoch rozhodli o dodatočnej penalizácii prejazd boxami pre Bourdaisa, čo znamená +25 sekúnd a posun Francúza na desiate miesto. Vettel tak skončil šiesty, Massa siedmy a Webber ôsmy. Veľká cena Japonska – preteky 12.10.2008**Fuji Speedway, Shizuoka, 4,563 km, 67 kôl = 305,416 km**1.**Fernando Alonso**Renault1:30:21,8922.**Robert Kubica**BMW Sauber+ 5,2 s.3.**Kimi Räikkönen**Ferrari+ 6,4 s.4.**Nelsinho Piquet**Renault+ 20,5 s.5.**Jarno Trulli**Toyota+ 23,7 s.6.**Sebastian Vettel**STR-Ferrari+ 39,2 s.7.**Felipe Massa**Ferrari+ 46,1 s.8.**Mark Webber**Red Bull-Renault+ 50,8 s.9.**Nick Heidfeld**BMW Sauber+ 54,1 s.10.**Sebastien Bourdais\***STR-Ferrari+ 59,0 s.11.**Nico Rosberg**Williams-Toyota+ 62,0 s.12.**Lewis Hamilton**McLaren-Mercedes+ 78,9 s.13.**Rubens Barrichello**Honda+ 1 kolo14.**Jenson Button**Honda+ 1 kolo15.**Kazuki Nakajima**Williams-Toyota+ 1 koloDNF **Giancarlo Fisichella**Force India-FerrariprevodovkaDNF **Heikki Kovalainen**McLaren-MercedesmotorDNF **Adrian Sutil**Force India-FerraridefektDNF **Timo Glock**Toyotanásledky kolízieDNF **David Coulthard**Red Bull-Renaultnehoda \* penalizácia 25 s. za kolíziu Najrýchlejšie kolo: Felipe Massa, Ferrari, 1:18.426 Situácia v šampionáte sa opäť zdramatizovala, do teoretickej hry sa vrátil aj Kubica. Dvoma víťazstvami výrazne poskočil dopredu Alonso, ktorý smeruje do najlepšej päťky. Medzi konštruktérmi vďaka nule McLarenu opäť vedie Ferrari, BMW je na dostrel. Toyota sa pri súčasnej forme Renaultu môže rozlúčiť so štvrtým miestom. Priebežné poradie MS F1**MS jazdcov**1.**Lewis Hamilton** 842.**Felipe Massa** 793.**Robert Kubica** 724.**Kimi Räikkönen** 635.**Nick Heidfeld** 566.**Heikki Kovalainen** 517.**Fernando Alonso** 488.**Sebastian Vettel** 309.**Jarno Trulli** 3010.**Mark Webber** 2111.**Timo Glock** 2012.**Nelsinho Piquet** 1813.**Nico Rosberg** 1714.**Rubens Barrichello** 1115.**Kazuki Nakajima** 916.**David Coulthard** 817.**Sebastien Bourdais** 418.**Jenson Button** 319.**Giancarlo Fisichella** 020.**Takuma Sato** 021.**Anthony Davidson** 022.**Adrian Sutil** 0**MS tímov**1.**Ferrari** 1422.**McLaren-Mercedes** 1353.**BMW Sauber**1284.**Renault** 665.**Toyota** 506.**STR-Ferrari** 347.**Red Bull-Renault** 298.**Williams-Toyota** 269.**Honda** 1410.**Force India-Ferrari** 011.**Super Aguri-Honda** 0 Text: Martin Ruisl








Pokračujte na ďalší príspevok »



Servis

Štatistika porúch ADAC 2024: Ktoré jazdené autá sú najviac a najmenej spoľahlivé? Majú elektromobily menej porúch?

  • Ktorý jednoduchý komponent najčastejšie paralyzuje autá? Štatistika porúch od ADAC je analýza zahŕňajúca 156 modelových radov vozidiel.

     Nová štatistika poruchovosti ADAC ukazuje nielen to, ktoré autá sa v roku 2023 kazili najčastejšie, ale aj to, či sú skutočne elektromobily spoľahlivejšie. 
  • Rozhovor

    Milovník áut Craig Ramsay o autách, šoférovaní a hokeji: Ako si užil vlajkovú loď Škoda Superb?

  • Craig Ramsay, tréner našej hokejovej reprezentácie, mal ako jeden z prvých na Slovensku možnosť na týždeň otestovať úplne nový model Škoda Superb.

     V exkluzívnom rozhovore pre Škoda Storyboard prezradil, ako sa mu jazdilo, akým je šoférom, čo pre neho znamená svet áut a čo vlastne poháňa prvého muža našej hokejovej reprezentácie? Samozrejme, podelil sa aj o to, ako vidí šance na prípadný úspech jeho zverencov na blížiacich sa hokejových majstrovstvách sveta.