GP Europe: Tristo cez mesto

Veľká cena Európy sa tento rok presťahovala na nový mestský okruh vo Valencii. Každý od tejto atraktívnej trate čakal zaujímavé preteky s množstvom akcie a nie sólo jazdu Felipeho Massu.
Vydané  Text: 

Okruh vo Valencii navrhol podobne ako väčšinu nových okruhov architekt Hermann Tilke. Napriek tomu, že sa jazdí okolo prístavu v meste, okruh je tvorený prevažne dlhými rovinkami a tiahlymi zákrutami, ktoré ústia do viacerých pomalých vláseniek a šikán. Tie by mali ponúkať možnosti na predbiehanie, hlavne keď piloti brzdia z rýchlostí okolo 300 km/h. Zaujímavosťou sú aj viaceré únikové zóny, takže okruh sa nezdá byť až taký nebezpečný ako napríklad Monako. Klenotom je prejazd cez most, ktorý bol z konštrukčného hľadiska mimoriadne náročný na realizáciu. Monposty s veľmi nízkou svetlou výškou by mohli mať pri prechode cez dilatačné špáry problém. Prvý tréning na novej trati priniesol prekvapenie v podobe monopostov Toro Rosso. Bourdais aj Vettel predvádzali dobré výkony počas celého víkendu a kvalifikovali sa v top 10. O víťazstvo sa ale mal pobiť predsa len niekto iný. Pole position si uchmatol Massa tesne pred Hamiltonom, tretí Kubica naznačil návrat formy BMW. Naopak sklamaním boli kvalifikačné výkony Toyoty a Renaultu. Veľká cena Európy – postavenie na štarte 23.8.2008**Valencia Street Circuit, Valencia, 5,419 km**1.**Felipe Massa**1:38,1761:37,8591:38,989 2.**Lewis Hamilton**1:38,4641:37,9541:39,199 3.**Robert Kubica**1:38,3471:38,0501:39,392 4.**Kimi Räikkönen**1:38,7031:38,2291:39,488 5.**Heikki Kovalainen**1:38,6561:38,1201:39,937 6.**Sebastian Vettel**1:38,1411:37,8421:40.1427.**Jarno Trulli**1:37,9481:37,9281:40,309 8.**Nick Heidfeld**1:38,7381:37,8591:40,631 9.**Nico Rosberg**1:38,5951:38,3361:40,721 10.**Sebastien Bourdais**1:38,6221:38,4171:40,750 11.**Kazuki Nakajima**1:38,6671:38,428-12.**Fernando Alonso**1:38,2681:38,435-13.**Timo Glock**1:38,5321:38,499-14.**Mark Webber**1:38,5591:38,515-15.**Nelsinho Piquet**1:38,7871:38,744-16.**Jenson Button**1:38,880–17.**David Coulthard**1:39,235–18.**Giancarlo Fisichella**1:39,268–19.**Rubens Barrichello**1:39,811–20.**Adrian Sutil**1:39,943– Štart prebehol neočakávane pokojne. Massa vyrazil bez väčších problémov, jemne prispatý Hamilton musel držať za chrbtom Kubicu. Španieli mohli po prvom kole vypínať televízory, pretože Nakajima vletel Alonsovi do zadnej časti auta a poškodil mu krídlo aj zavesenie. Na vine bol však Bourdais, ktorý v súboji s Glockom nie celkom zvládol nájazd do jednej šikany a ostatní museli prudko brzdiť. Na dlhé minúty to bolo jediné vzrušenie počas slnečného popoludnia. Massa sa postupne vzďaľoval Hamiltonovi, ten mal dostatočný odstup od Kubicu, za ním bez náznaku zmeny poradia krúžili Kovalainen, Räikkönen a Vettel. Nič nepriniesla ani prvá séria zastávok v boxoch. Ferrari akoby vycítilo trápnu nudu na okruhu a tak sa počas druhej série zastávok v boxoch diali veci. Najprv tím pochybil pri vypustení Massu na trať. Rozbehnutý Brazílčan mal čo robiť, aby sa jeho monopost dôverne nezoznámil so Sutilovým Force India. Prirodzene to neušlo pozornosti traťových komisárov, no našťastie pre Massu z toho nebola penalizácia počas pretekov. Tím si však musí pripraviť 10 000 dolárov do kasičky FIA. Sutil štyri kolá po incidente nezvládol jednu zákrutu a stal sa tak jedinou reálnou obeťou okruhu. Druhú, podstatne väčšiu drámu spáchal Räikkönen. Fín bol pri výjazde z boxov premotivovaný, pretože chcel predbehnúť Kovalainena, ktorého mechanici McLarenu odbavovali v rovnakom čase. Pri výjazde však nerešpektoval signalizáciu a zobral so sebou aj tankovaciu hadicu a dvoch mechanikov. Tento manéver sa pravdepodobne podpísal pod prehriatie motora, ktoré vyvrcholilo o tri kolá hustým oblakom bieleho dymu priamo pred zrakmi tímu na cieľovej rovinke. Massove suverénne víťazstvo a reparát za Budapesť to však nijako neohrozilo. Z bodovaných pozícii zaujal ešte Glock, ktorý ako jeden z mála išiel na jednu zastávku v boxoch a na dokázal v priebehu pretekov získať šesť miest. Po dlhom čase sa radovali aj vo Williamse, Rosbergov bod je však slabým odvarom bývalých úspechov tímu. Veľká cena Európy – preteky 24.8.2008**Valencia Street Circuit, Valencia, 5,419 km, 57 kôl = 308,883 km**1.**Felipe Massa**Ferrari 1:35:32,3392.**Lewis Hamilton**McLaren-Mercedes + 5,6 s. 3.**Robert Kubica**BMW Sauber + 37,3 s. 4.**Heikki Kovalainen**McLaren-Mercedes + 39,7 s. 5.**Jarno Trulli**Toyota + 50,6 s. 6.**Sebastian Vettel**STR-Ferrari + 52,6 s. 7.**Timo Glock**Toyota + 67,9 s. 8.**Nico Rosberg**Williams-Toyota + 71,4 s. 9.**Nick Heidfeld**BMW Sauber + 82,1 s. 10.**Sebastien Bourdais**STR-Ferrari + 89,7 s. 11.**Nelsinho Piquet**Renault + 92,7 s. 12.**Mark Webber**Red Bull-Renault + 1 kolo 13.**Jenson Button**Honda + 1 kolo 14.**Giancarlo Fisichella**Force India-Ferrari + 1 kolo 15.**Kazuki Nakajima**Williams-Toyota + 1 kolo 16.**Rubens Barrichello**Honda + 1 kolo 17.**David Coulthard**Red Bull-Renault + 1 kolo DNF**Kimi Räikkönen**Ferrari motorDNF**Adrian Sutil**Force India-Ferrari nehodaDNF**Fernando Alonso**Renault nehoda Najrýchlejšie kolo: Felipe Massa, Ferrari, 1:38.708 S bojom o titul sa pomaly lúči aj Räikkönen, pri jeho súčasnej forme obhajoba prestáva byť reálna. Naopak na tretie miesto si opäť brúsi zuby Kubica. Pravda veľa závisí od formy jeho tímu BMW, ktorá je v ostatných pretekoch kolísavá. Náskok Ferrari v pohári konštruktérov sa pomaly stenčuje, rozhodovať môže každý bod. Tretie BMW je relatívne v suchu, pretože balík prenasledovateľov na čele s Toyotou je veľmi ďaleko. Priebežné poradie MS F1**MS jazdcov**1.**Lewis Hamilton** 702.**Felipe Massa** 643.**Kimi Räikkönen** 574.**Robert Kubica** 555.**Heikki Kovalainen** 436.**Nick Heidfeld** 417.**Jarno Trulli** 268.**Fernando Alonso** 189.**Mark Webber** 1810.**Timo Glock** 1511.**Nelsinho Piquet** 1312.**Rubens Barrichello** 1113.**Nico Rosberg** 914.**Sebastian Vettel** 915.**Kazuki Nakajima** 816.**David Coulthard** 617.**Jenson Button** 318.**Sebastien Bourdais** 219.**Giancarlo Fisichella** 020.**Takuma Sato** 021.**Anthony Davidson** 022.**Adrian Sutil** 0**MS tímov**1.**Ferrari** 1212.**McLaren-Mercedes** 1133.**BMW Sauber**964.**Toyota** 415.**Renault** 316.**Red Bull-Renault** 247.**Williams-Toyota** 178.**Honda** 149.**STR-Ferrari** 1110.**Force India-Ferrari** 011.**Super Aguri-Honda** 0 Text: Martin Ruisl








Pokračujte na ďalší príspevok »



Autopriemysel

Mali by sa dotácie na autá zrušiť, aby sa vyhovelo lízingovkám? Automobilky im už zaručujú odkup, pretože ceny áut klesli

  • Nízke ceny automobilov všetkým nevyhovujú. Výrobcovia ich majú vykupovať späť, aby nezdeformovali vlastný trh, čím sa dostávajú do nebezpečného kolotoča rizík.

     Lízingové spoločnosti požadujú od výrobcov elektromobilov uistenie, že budú spätne odkupovať vozidlá. Bránia sa tak pred rizikami na trhu s ojazdenými autami. 
  • Spravodajstvo

    Polícia ponúka prácu aj tento rok. Koľko zarobí poriadkový a dopravný policajt či IT expert?

  • Aktuálna ponuka práce v Policajnom zbore je pomerne pestrá, náborová kampaň pokračuje aj v tomto roku.

     Byť policajtom nie je práca pre každého, vyžaduje viac ako iba fyzickú zdatnosť.  Na svoje prídu aj IT špecialisti, hoci ponúkané mzdy možno považovať za nedostatočne konkurencieschopné.
  • Autosalón v Ženeve 2024 naživo

    Všetko o novej Dacii Spring: Najlacnejší elektromobil prešiel výraznými zmenami. Pre firmy má skvelú funkciu navyše

  • Očakávame, že nová Dacia Spring bude aj naďalej veľmi atraktívna pre nákupcov firemných vozových parkov. Zostáva najlacnejším elektromobilom na európskom trhu.

     Prvýkrát ponúka obojsmerné nabíjanie V2L. To môže byť zaujímavé pre firmy, ktoré potrebujú mať počas prepravy tovarov napájanú chladničku alebo iné elektrické spotrebiče. Autorom našich fotografií je Rudolf Banecký.