Porsche 911 Carrera 4: Legenda o vášni

Sadnúť za volant akéhokoľvek Porsche je ako splnený detský sen. Ten profesionálny sa dokonale naplnil počas jazdnej prezentácie v okolí Berlína, kde sme dostali do rúk najnovší prírastok v podobe modelov 911 Carrera 4 a Carrera 4S vo verziách kupé i kabriolet.
Vydané  Text: 

Vozidlá značky Porsche by sme pokojne mohli nazvať kultom. Je skoro úplne jedno, ktorý model šoférujete alebo vlastníte, vždy je postarané o dávku individualizmu a exkluzivity. Presne tieto pocity sme mali aj my počas prezentácie radu 911 Carrera 4 a Carrera 4S (interne označovaného ako 997 Carrera 4 a 4S), ktorý sme prvýkrát spoznali ešte v roku 2005. Pod vplyvom moderných trendov však prebehol rýchly facelift a obdaril tak aktuálny model o viacero technologických vylepšení. Mimochodom čísielko štyri za názvom znamená pohon všetkých kolies, ale k nemu sa vrátime neskôr. Rozdiely s predchodcom odhalí bystré oko hneď na prvý pohľad. Vpredu i vzadu sa nachádzajú LED diódy, pričom tie predné tvoria krátky pásik nachádzajúci sa pod klasickými okrúhlymi svetlami a zároveň slúžia ako denné svetlá. Štandardne dostanú všetky verzie bixenónové svetlomety, za príplatok ich môžete mať aj s natáčaním do zákruty. Bočná línia má tradičné poršácke sexi tvary, celé podarené dielko je zakončené výraznými koncovkami výfuku, pri ktorých platí nasledovná matematika: jeden pár pre model Carrera 4, dva páry pre Carrera 4S. Rozdielnosť označenia sa podpísala pod výkonové parametre vozidiel: „základný“ model bez písmenka es poháňa **šesťvalcový boxer s novinkou v podobe priameho vstrekovania benzínu** objemu 3,6 litra, ktorý dokáže vyvinúť maximálny výkon 254 kW (345 k). Silnejšia verzia dostala 283 kW (385 k), čiže o 22 kW (30 k) viac ako jej predchodkyňa. Pohonný reťazec ďalej pokračuje buď šesťstupňovým manuálom alebo sedemstupňovou dvojspojkovou robotizovanou prevodovkou označovanou ako **PDK** (Porsche Doppelkupplungsgetriebe), ktorá nahradila Tiptronic S a zároveň sa postarala o rýchlejšie preraďovanie rýchlostných stupňov či nižšiu spotrebu paliva. Vo vozidlách značky Porsche ide o novátorský prvok. Jeho efektivita je badateľná už na prvý pohľad, stačí si porovnať dosahované parametre aktuálnej verzie a predchodkyne. Carrera 4S vo verzii kupé vybavená prevodovkou PDK zvládne zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 4,5 sekundy a na každých sto kilometrov jazdy spapá 10,5 litra benzínu, čo znamená že šprint zvláda o 0,8 sekundy rýchlejšie a na 100 km spotrebuje o 1,4 litra benzínu menej ako Carrera 4S z roku 2005, ktorá spolupracovala s prevodovkou Tiptronic S. Ďalšou špecialitou je elektronicky riadený pohon všetkých štyroch kolies, ktorý výrobca označuje **PTM** (Porsche Traction Management, v súčasnosti ho používa aj 911 Turbo). Netreba zabúdať na fakt, že Porsche 911 Carrera 4 je v princípe zadnokolka. Predchádzajúci model z roku 2005 používal viskóznu viaclamelovú spojku, ktorá dokázala v závislosti od situácie na prednú nápravu preniesť 5 – 35 % krútiaceho momentu. Systém PTM síce pracuje tiež s viaclamelovou spojkou, je ale riadený elektromagneticky a v najnovšej verzii dokáže v extrémnych podmienkach preniesť na prednú nápravu až 100 % krútiaceho momentu, maximálne však 400 Nm (z dostupných 420 Nm pri modeli Carrera 4S). Poďme od čísiel konečne za volant tohto kultového dravca. Počas jazdnej prezentácie v okolí Berlína sme sa posadili najprv do verzie 911 Carrera 4S v prevedení kupé, ktorá bola vybavená prevodovkou PDK. Interiéru ťažko niečo vytknúť, kvalita spracovania, použité materiály i ergonómia sú na extra vysokej úrovni. Pozícia sedenia je výborná, kritiku si nezaslúžia ani sedadlá. Prvý rozbeh odhalil nádherný športovo-sýty zvuk motora typu boxer, ktorý sa ozýva samozrejme zozadu a nechýba mu tradičný dunivý barytón. Pri miernom zošliapnutí plynového pedála brali konštruktéri do úvahy aj ekologickú jazdu alebo, ak chcete, jazdu na spotrebu. Prevodovka PDK radila vyššie kvalty pomerne rýchlo a pri 75 km/h sme už mali zaradený najvyšší siedmy prevodový stupeň, pričom auto si len poľahky bublalo s minimálnymi nárokmi na palivo na hranici 8 litrov benzínu na 100 km. Model 911 Carrera 4S sa však rozhodne viac hodí na uzvaretý okruh (kam sme sa dostali neskôr) ako na úsporné motanie sa po meste a okrskách. V bežnej premávke je pre vodiča totiž príliš komplikované krotiť emócie a držať na uzde toľké stádo koní pod zadnou kapotou. Treba ešte zdôrazniť využitie takéhoto vozidla na každý deň. Aj napriek tomu, že je to rýdze športové auto, nevytrasie z posádky dušu a aj na hrboľatých cestách poskytuje dostatočný komfort. Na testovacom polygóne sme presedlali do verzie 911 Carrera 4 (tiež s prevodovkou PDK) vo verzii kabriolet a vyskúšali sme si hneď niekoľko jazdných modulov. Prvým z nich bola jazda po menšom okruhu so šmykľavejším povrchom, kde sme si preskúmali jazdné vlastnosti vozidla a aj jeho hranice pri vypnutej elektronickej pomôcke PSM (Porsche Stability Management – obdoba ESP). Pochvalu si hneď na prvý dojem zaslúžilo umiestnenie manuálneho radenia prevodových stupňov, ktoré sa nachádza na pravom i ľavom ramene volantu z prednej (+) a zadnej strany (-). Keď držíte volant oboma rukami a naplno si užívate športovú jazdu, nestrácate kontakt s riadením. Pred vjazdom do zákruty dokážete rýchlo podradiť, pričom sa cítite ako účastník závodov Porsche Supercup. Stále sme sa však nestotožnili s radením stupňov na radiacej páke. Vyšší stupeň zaradíte smerom nahor, nižší zas nadol. Naša logika hovorí, že by to malo byť presne naopak… Pri vypnutom PSM sa vozidlo správa pretáčavo, rozumnou alternatívou je zapnutie módu „Sport“ jednoduchým stlačením gombíka na stredovej konzole. Jeho aktiváciou automobil viac prituhne, zníži sa jeho svetlá výška o 20 mm a stabilizačný systém povolí vybočenie zadnej časti o 20 stupňov od pozdĺžnej osi vozidla. Režim Sport Plus je určený len pre **Launch Control**. V preklade ide o automatiku, ktorá má za úlohu odpichnúť auto zo štartovacej čiary za minimálny možný čas pri akýchkoľvek adhéznych podmienkach. V praxi to vyzerá nasledovne: po aktivácii módu Sport Plus vodič naplno stlačí brzdový pedál ľavou nohou. Pravou ide na plyn, pričom roztočí motor na približne 6000 otáčok za minútu. To, čo nasleduje za tým by sa dalo opísať slovami: radšej raz zažiť, ako stokrát počuť. Auto je na vodičovo prekvapenie katapultované neuveriteľným spôsobom, kopanec do sedadla je to ozaj riadny. V našom prípade sme s plným plynom pokračovali po asi dvojkilometrovej rovinke, na konci ktorej sa nachádzalo meracie zariadenie. To nám zmeralo rýchlosť okolo 260 km/h… Až pri tejto rýchlosti sme mali pocit, že naše Porsche začína troška viac plávať a vyžaduje si citlivé zásahy. Ináč automobil na ceste výborne sedí a jeho hranice sú skutočne veľmi ďaleko. Mimochodom, Launch Control skutočne dokáže skresať nejaké tie stotiny pri šprinte z nuly na 100 km/h (napríklad Carrera 4S s prevodovkou PDK vybavená systémom Launch Control zrýchli z nuly na sto za 4,3 sekundy, t.j. o dve stotiny sekundy rýchlejšie ako model bez tohto sytému). Ďalšou našou zastávkou bola vodou zalievaná plocha, na ktorej sme si vyskúšali správanie vozidla pri slalome. So zapnutou elektronikou to celkom šlo, menším problémom bol režim Sport a väčším vypnutie systému PSM, pri ktorom všetky korekcie smeru boli len a len na vodičovi. Čerešničkou na torte bol väčší testovací okruh, pri ktorom sme si jazdu užívali plnými dúškami. Subjektívny pocit z dynamiky je vo vozidle takéhoto druhu ohromujúci, už po krátkom čase sa stanete závislý na ťahu a akustike motora. Treba ešte zdôrazniť, že všetko sa dialo pod dohľadom profesionálnych inštruktorov. Úplne na záver sme si rozobrali systém PCM (Porsche Comunication Management), ktorý integruje navigáciu, audiosystém, hlasové ovládanie či funkcie telefónu. Hlavnou novinkou je prehľadný a farebne vydarený 6,5 palcový dotykový LCD displej. Dojem na nás spravil zvuk z príplatkových reproduktorov (13 kusov pre kupé, 12 kusov pre kabriolet) od špecialistov firmy Bose. Priplatiť si môžete aj za zásobník na šesť CD či DVD diskov. PCM dokáže prehrať hudbu komprimovanú vo formátoch MP3, AAC a WMA, pričom nechýba USB konektor. Pre tých lenivejších pripravilo Porsche aj vylepšené hlasové ovládanie. Text: Peter Michalec Foto: Porsche Technické údaje **Typ motora** Carrera 4Carrera 4SCarrera 4 CabrioletCarrera 4S Cabriolet**Motor/počet valcov** H/6H/6H/6H/6**Zdvihový objem**cm33614380036143800**Max. výkon**kW/k pri ot/min254/345 pri 6500283/385 pri 6500254/345 pri 6500283/385 pri 6500**Max. krútiaci moment**Nm pri ot/min390 pri 4400420 pri 4400390 pri 4400420 pri 4400**Dĺžka x šírka x výška**mm4435 x 1852 x 1310/1300\* **Rázvor**mm2350**Batožinový priestor**l105**Zrýchlenie 0-100 km/h**s5,0 (4,8)/4,6\*\*4,7 (4,5)/4,3\*\*5,2 (5,0)/4,8\*\*4,9 (4,7)/4,5\*\***Maximálna rýchlosť**km/h284 (282)297 (295)284 (282)297 (295)**Kombinovaná spotreba**l/100 km10,6 (10,1)11,0 (10,5)10,8 (10,3)11,2 (10,7)**Emisie CO2**g/km249 (237)259 (247)254 (242)263 (251) údaje v zátvorkách platia pre sedemstupňovú robotizovanú prevodovku PDK \* platí pre model 4S \*\* s funkciou Launch Control








Pokračujte na ďalší príspevok »



Aktualizované

Nie je to žart: Boris Kollár bude prevádzkovať a sám šoférovať taxík, už čaká na licenciu. Témy rozhovoru so zákazníkom si určí sám

  • Znie to skoro ako vtip, lenže ním nie je. Bývalý predseda Národnej rady Slovenskej republiky rozširuje svoje podnikanie o taxislužbu.

     Či už zákazníka zaujíma politika, transplantácia vlasov alebo rodičovské povinnosti, aj tieto témy môžu byť počas jazdy v taxíku prebraté.  
  • SERVIS

    Komfort vďaka odhlučneniu auta: Pozrite sa, ako vyzerá proces dodatočného odhlučnenia Škody Kodiaq

  • Nepríjemné zvuky počas jazdy? Takto si odhlučníte auto aj po rokoch!

     Dodatočné odhlučnenie auta výrazne zníži hluk, zvýši komfort pri cestovaní a chráni interiér aj pred tepelnými stratami. Koľko to stojí a ako ovplyvní odhlučnenie spotrebu a jazdné vlastnosti?