GP Germany: Čudo na stupienkoch

Prvé preteky druhej polovice sezóny priniesli dobré jazdecké výkony, taktické chyby a prekvapivo obsadené pódium.
Vydané  Text: 

Komerčne, teda v prospech lepšej diváckej prehľadnosti, upravený kýptik starého dobrého Hockenheim-Ringu, na ktorom sa jazdí od roku 2002, si vlani dal pauzu v prospech Nürburgringu, tohto roku sa išla veľká cena Nemecka opäť tu. Trať s úzkymi pasážami, drsným asfaltom, rýchlou „Parabolikou“ s top-speedom vysoko cez 300 km/h a následným prudkým brzdením do „Spitzkehre“ na ani nie 80 km/h privítala troch jazdcov s navlas rovnakým skóre a jedného zaostávajúceho iba od dva bodíky. V súboji tímov bola situácia síce nie dramaticky, ale predsa len jednoznačná, s červeným čelom poľa účastníkov. V prvom kole sobotňajšej kvalifikácie to vyzeralo tak, že sa po pódiovej absencii z predošlej britskej GP výrazne namotivovalo Ferrari. V druhej časti sa však zablysli už aj strieborné šípy, prekvapením bolo (zase raz) nepostúpenie Nicka Heidfelda a jeho BMW do rozhodujúceho tretieho kola. V tom si tesne na poslednú chvíľu pole position uchmatol Lewis Hamilton, tretím miestom na štarte potešil šéfov tímu McLaren Heikki Kovalainen. Druhý Massa sa darmo obzeral, jeho tímový kolega Kimi Räikkönen nechal svoje Ferrari až na konci tretieho radu. U jazdcov BMW to na základe výsledkov kvalifikácie nevyzeralo tak, že by mali dobré východisko obhájiť si druhú pozíciu v hodnotení značiek: Kubica zaknihoval siedmy čas, spomínaného Hedifelda v druhej časti predbehol ešte krajan Timo Glock, a tak mu prischla nelichotivá štartovacia dvanástka. Veľká cena Nemecka – postavenie na štarte 20.7.2008**Hockenheim-Ring, Hockenheim, 4574 m**1.**Lewis Hamilton**1:15,6662.**Felipe Massa**1:15,8593.**Heiki Kovalainen**1:16,1434.**Jarno Trulli**1:16,1915.**Fernando Alonso**1:16,3856.**Kimi Räikkönen**1:16,3897.**Robert Kubica**1:16,5218.**Mark Webber**1:17,0149.**Sebastian Vettel**1:17,24410.**David Coulthard**1:17,50311.**Timo Glock**1:15,50812.**Nick Heidfeld**1:15,58113.**Nico Rosberg**1:15,63314.**Jenson Button**1:15,70115.**Sebastien Bourdais**1:15,85816.**Kazuki Nakajima**1:16,08317.**Nelson Piquet**1:16,18918.**Rubens Barichello**1:16,24619.**Adrian Sutil**1:16,65720.**Giancarlo Fisichella**1:16,963 Nedeľňajšie preteky spočiatku nevideli žiadnu veľkú drámu. Hamilton si medzi svoje meno a priezvisko rozhodne nemôže napísať „Mister Start“, tentokrát mu to ale vyšlo a nikým nerušený začal v dobrej pohode tvoriť náskok pred druhým Massom. Všetko podstatné ostalo po starom aj pri prvom kole zastávok v boxoch. Veľmi dobrý štart mal Robert Kubica, ktorého monopost BMW Sauber sa behom prvého kola ocitol až tesne za špičkou poľa. Podriemkavajúce hlavy televíznych divákov, slastne odkrvené po nedeľnom obede, sa zodvihli až 32 kôl pred koncom, kedy jednému z nešťastníkov tejto sezóny Timovi Glockovi, ktorý v tom čase bojoval so svojou Toyotou o bodík za ôsme miesto, zlyhalo zavesenie pravého zadného kolesa v rýchlej zákrute pred cieľom. Nasledovala divoká pirueta a prudký zadobočný náraz do betónovej bariéry. Timo našťastie vyliezol z monopostu sám, i keď so zjavne boliacim chrbtom. Na trať vyliezol safety car a motal sa po nej dosť dlho na to, aby sa veľká väčšina tímov rozhodla presunúť svoju druhú sériu pit-stopov na túto vhodnú chvíľu. Náskok, ktorý si Hamilton do tej chvíle vyjazdil, bol razom preč, navyše ho tím do boxov nezavolal. Lewis bol po znovuotvorení trate síce rýchly, stihol si však vytvoriť iba 15 sekúnd náskoku, ktoré pred druhou zastávkou nestačili a ocitol sa pred ním nielen Massa, ale aj Kovalainen a Piquet. V záverečných fázach mladý Brit potvrdil oprávnenosť chválospevov na jeho adresu, keď si čelnú pozíciu znovu vyboxoval, okrem iného drzo krásnym predbiehacím manévrom na Massu desať kôl pred koncom. Víťazstvo si teda už v druhej tohtoročnej veľkej cene za sebou vybojoval Lewis Hamilton. Za ním sa však v cieli zjavil niekto, koho tam nikto nečakal: junior Nelsinho Piquet. Starému lišiakovi Flaviovi Briatoremu a jeho stratégom v tíme Renault vyšla taktika na jedinú zastávku v boxoch, pre nový Hockenhmeim úplne netypická. Navyše, mladý Brazílčan sa očividne snažil a keďže pri ňom stáli zrejme aj všetci svätí, došiel do cieľa na šokujúcom druhom mieste, teda na prvom pódiu v tejto sezóne pre tím Renault. S obhajobou tejto priečky, treba povedať, zase až tak veľa práce nemal, pretože tretieho Massu v závere ešte trochu potrápil štvrtý Heidfeld, ktorému sa jeho typickou nenápadnou jazdou podarilo v priebehu pretekov vyštverať až o osem priečok hore. Veľká cena Nemecka – preteky 20.7.2008**Hockenheim-Ring, Hockenheim, 4574 m, 67 kôl = 306, 458 km**1.**Lewis Hamilton**McLaren-Mercedes1h31:20,8742.**Nelsinho Piquet**Renault+5,5863.**Felipe Massa**Ferrari+9,3394.**Nick Heidfeld**BMW Sauber+9,8255.**Heikki Kovalainen**McLaren-Mercedes+12,4116.**Kimi Räikkönen**Ferrari+14,4037.**Robert Kubica**BMW Sauber+22,6828.**Sebastian Vettel**STR-Ferrari+33,2999.**Jarno Trulli**Toyota+37,15810.**Nico Rosberg**Williams-Toyota+37,62511.**Fernando Alonso**Renault+38,612.**Sebastien Bourdais**STR-Ferrari+39,11113.**David Coulthard**Red Bull-Renault+54,97114.**Kazuki Nakajima**Williams-Toyota+59,09315.**Adrian Sutil**Force India-Ferrari+1:00,00316.**Giancarlo Fisichella**Force India-Ferrari+1:09,48817.**Jenson Button**Honda+1 koloDNF**Rubens Barrichello**Honda DNF**Mark Webber**Red Bull-Renault DNF**Timo Glock**Toyota Priebežné poradie MS F1**MS jazdcov**1.**Lewis Hamilton**582.**Felipe Massa**543.**Kimi Räikkönen**514.**Robert Kubica**485.**Nick Heidfeld**416.**Heikki Kovalainen**287.**Jarno Trulli**208.**Mark Webber**189.**Fernando Alonso**1310.**Rubens Barrichello**1111.**Nelsinho Piquet**1012.**Nico Rosberg**813.**Kazuki Nakajima**814.**David Coulthard**615.**Sebastian Vettel**616.**Timo Glock**517.**Jenson Button**318.**Sebastien Bourdais**219.**Giancarlo Fisichella**020.**Adrian Sutil**0**MS tímov**1.**Ferrari**1052.**BMW Sauber**893.**McLaren-Mercedes**864.**Toyota**255.**Red Bull-Renault**246.**Renault**237.**Williams-Toyota**168.**Honda**149.**STR-Ferrari**810.**Force India-Ferrari**0 Poradie na čele majstrovstiev sveta jazdcov sa teda po nemeckej veľkej cene trochu rozhodilo. Vedenia sa ujal Hamilton, ktorý na štyri body odskočil od Massu a na sedem od Räikkönena. Trochu dych stratil Kubica, ktorého po Silverstone delili od vedúcej trojice len dva body a teraz ich stráca na Hamiltona už 10. Ferrari s prehľadom vedie poradie tímov, druhé BMW prišlo o sedem bodov náskoku a už len tri ostávajú aby ho McLaren dostihol. Zvyšok sezóny prinesie viaceré klasické trate, napríklad superrýchlu Monzu, či meteorologicky záludné Spa Francorschamps, ale aj nový mestský okruh vo Valencii. Najbližšie čaká na stále ešte dosť zomknuté štartové pole maďarský Hungaroring, ktorý ani po modifikácii a predĺžení cieľovej rovinky neprestal potierať rozdiely medzi výkonnými a menej výkonnými rivalmi. Text: Ladislav Malák








Pokračujte na ďalší príspevok »



Redakčný špeciál

Finále testu AUDI Q8 SUV: Skvelé auto, čo dodať. Sumarizujeme dôvody, prečo by ste si ho mali kúpiť aj vy

  • Audi Q8 SUV je síce športové auto, ale aj rodinné. Je to SUV, ale s estetikou kupé a bezrámovými oknami ulahodí aj oku estéta. No a technologická vyspelosť, to je triumf, ktorý má Audi pripravený pre každého zákazníka bez ohľadu na stupeň výbavy.

     Pozrite sa s nami na tri časti seriálu o Audi Q8 SUV.  
  • Autopriemysel

    Mali by sa dotácie na autá zrušiť, aby sa vyhovelo lízingovkám? Automobilky im už zaručujú odkup, pretože ceny áut klesli

  • Nízke ceny automobilov všetkým nevyhovujú. Výrobcovia ich majú vykupovať späť, aby nezdeformovali vlastný trh, čím sa dostávajú do nebezpečného kolotoča rizík.

     Lízingové spoločnosti požadujú od výrobcov elektromobilov uistenie, že budú spätne odkupovať vozidlá. Bránia sa tak pred rizikami na trhu s ojazdenými autami. 
  • Spravodajstvo

    Polícia ponúka prácu aj tento rok. Koľko zarobí poriadkový a dopravný policajt či IT expert?

  • Aktuálna ponuka práce v Policajnom zbore je pomerne pestrá, náborová kampaň pokračuje aj v tomto roku.

     Byť policajtom nie je práca pre každého, vyžaduje viac ako iba fyzickú zdatnosť.  Na svoje prídu aj IT špecialisti, hoci ponúkané mzdy možno považovať za nedostatočne konkurencieschopné.