Pri akej teplote autobatéria zamrzne a ako ju rozmraziť? Tipy a triky, na čo si dať v zime pozor

Najjednoduchším spôsobom identifikácie problému je meranie napätia na svorkách, pretože zamrznutá batéria neposkytne energiu ani pre palubnú dosku.
archív
Autobatéria v aute pri správnej údržbe vydrží roky.

Prevencia a moderné technológie

Aby ste predišli týmto problémom, batéria vyžaduje pravidelnú údržbu, kontrolu hladiny elektrolytu a pravidelné dobíjanie. Pred zimou sa odporúča vykonať záťažový test a preveriť funkčnosť alternátora. Ak auto dlhšie stojí alebo jazdí len krátke trasy, je vhodné batériu dobiť externou nabíjačkou. V extrémnych mrazoch môže pomôcť aj tepelnoizolačný kryt.

 

Hoci úplne nemrznúce batérie neexistujú, technológie AGM a GEL sú voči chladu odolnejšie. AGM batérie s hustým elektrolytom zamŕzajú pri polovičnom nabití okolo -28 až -35 °C, zatiaľ čo gélové batérie majú tento prah posunutý až na -35 až -45 °C. Pre porovnanie, klasická olovená batéria alebo modernejšia EFB batéria pri polovičnom nabití zamrznú už pri teplotách okolo -25 až -30 °C.

Najčastejšie otázky

Nabíjanie zamrznutej batérie je zakázané kvôli tlaku ľadu na platne, čo môže viesť k prehriatiu a explózii. Taktiež sa neodporúča štartovať auto cez káble, pretože zamrznutý elektrolyt nevedie prúd správne a prudký impulz je nebezpečný. Po zamrznutí a následnom rozmrazení sa navyše mení distribúcia kyseliny v elektrolyte, preto je dôležité skontrolovať jeho hustotu hustomerom a v prípade potreby ju upraviť.

Základná kontrola pred zimou

  • Zahŕňa meranie napätia na svorkách a hustoty elektrolytu, ako aj vykonanie záťažového testu so špeciálnou vidličkou (lacná a zvyčajne dostupná v každom lepšom obchode s autodielmi).
  • Ak auto stálo v mrazivých teplotách dlhšie ako dva týždne, nabíjajte ho pomocou kvalitatívne lepšej nabíjačky.
  • Skontrolujte činnosť alternátora aspoň raz za dva roky. Slabé nabíjanie počas jazdy môže viesť k podbitiu batérie, čo môže viesť k jej zamrznutiu.
  • Odstráňte úniky prúdu. Ak sa batéria rýchlo vybíja, môže to byť spôsobené alarmom, rádiom alebo iným zariadením, ktoré vybíja batériu.
  • Ak je to možné, vyhýbajte sa krátkym jazdám v zime, najmä ak batéria nie je nová. Krátke jazdy neumožňujú batérii nabiť sa a počas štartovania stráca veľa kapacity.
  • V obzvlášť chladnom prostredí môžete na batériu použiť tepelnoizolačný kryt.

Toto je posledná strana článku
Strana 2 / 2

Čítajte ďalej





Autá a motorky ma polarizujú prakticky od ranného detstva. Sú pre mňa koníčkom a zároveň aj vášňou. A tomu som prispôsobil celý svoj život. V publicistickom svete pôsobím prakticky 10 rokov, a za ten čas som mal možnosť vyskúšať stovky nových alebo jazdených áut a motoriek. Vo svojich článkoch sa snažím priniesť aktuálne informácie, triezvy pohľad na svet, motoristom poradiť a zároveň prinášam aj kvalitnú výpovednú hodnotu.