Od manuálnej práce k umelej inteligencii: Ako BMW radu 3 vybudovalo globálne impérium

Model BMW radu 3, vyrábaný na štyroch kontinentoch, je už 50 rokov jedným z najdôležitejších produktov v medzinárodnej výrobnej sieti spoločnosti BMW Group.

Model BMW radu 3 vzniká v hlavnom závode v Mníchove už od roku 1975. Spoločnosť BMW Group sa v tomto závode už od začiatku zameriavala na flexibilnú výrobu, ktorú umožnili moderné technológie, ako sú systémy nadzemných dopravníkov a voľne programovateľné zváracie stroje. V roku 1982 vznikla v Mníchove pre druhú generáciu BMW radu 3 plne automatizovaná karosáreň. Vďaka použitiu priemyselných robotov dosiahla automatizácia tejto technológie mieru viac ako 90 percent. Kapacitu výrazne zvýšili aj flexibilné systémy práce na zmeny a upravené modely pracovného času. Neustála modernizácia, od technológií práškového lakovania, až po počítačom riadenú výrobu motorov, zabezpečila, že závod sa vždy udržiaval na špičkovej úrovni. Dnes využíva množstvo systémov digitalizácie a kvality podporovaných umelou inteligenciou. BMW radu 3 tak neustále predstavuje hlavnú hnaciu silu technologického rozvoja výroby spoločnosti BMW Group.

Model BMW radu 3, vyrábaný na štyroch kontinentoch, je už 50 rokov jedným z najdôležitejších produktov v medzinárodnej výrobnej sieti spoločnosti BMW Group.

BMW radu 3 ako hnací motor rastu a medzinárodného pôsobenia

Rast objemu výroby v závodoch ovplyvnil aj model BMW radu 3. V roku 1980 sa výroba radu 3 rozšírila z hlavného závodu v Mníchove do závodu Dingolfing a v roku 1986 aj do závodu Regensburg. BMW radu 3 tiež vytvorilo impulz, aby automobilka BMW rozšírila svoju výrobu aj do zahraničia. V 80. rokoch 20. storočia vznikli ďalšie výrobné linky v zahraničných závodoch vrátane miest ako Rosslyn v Južnej Afrike (od roku 1984) a Spartanburg v Spojených štátoch (od roku 1994). Tieto kapacity umožnili lokálne dodávky pre dané trhy a položili základy pre globálne rozloženie výroby, čo v súčasnosti tvorí kľúčový prvok výrobnej siete spoločnosti BMW Group.

Model BMW radu 3, vyrábaný na štyroch kontinentoch, je už 50 rokov jedným z najdôležitejších produktov v medzinárodnej výrobnej sieti spoločnosti BMW Group.

BMW radu 3 – model pre nov é závody

Od otvorenia závodu v Regensburgu slúži model BMW radu 3 ako základ pre všetky nové závody automobilky BMW s výnimkou závodu v Debrecíne. Závody v Spartanburgu, Lipsku a San Luis Potosí, ako aj spoločný podnik BBA v Číne, všetky pôvodne spúšťali výrobu s modelom BMW radu 3. V priebehu desaťročí sa v takmer všetkých závodoch spoločnosti BMW Group s maximálnou flexibilitou vyrábali rôzne deriváty radu 3 – od sedanov a kabrioletov, až po verzie Touring a M. Z tej istej montážnej linky schádzajú viaceré deriváty a rôzne technológie pohonu – vozidlá so spaľovacími motormi, plug-in hybridy, ako aj modely s plne elektrickým pohonom.

Model BMW radu 3, vyrábaný na štyroch kontinentoch, je už 50 rokov jedným z najdôležitejších produktov v medzinárodnej výrobnej sieti spoločnosti BMW Group.

Dnes sa siedma generácia modelu BMW radu 3 vyrába v závodoch v mestách Mníchov, Šen-jang (Čína), San Luis Potosí (Mexiko) a vo vlastných regionálnych závodoch spoločnosti v mestách Chennai (India), Rayong (Thajsko) a Araquari (Brazília), ako aj v partnerských závodoch v ďalších krajinách.

Model BMW radu 3, vyrábaný na štyroch kontinentoch, je už 50 rokov jedným z najdôležitejších produktov v medzinárodnej výrobnej sieti spoločnosti BMW Group.

Súbežne s tým prebiehajú aj prípravy na ôsmu generáciu úspešného modelového radu. V druhej polovici roka 2026 sa v mníchovskom závode rozbehne výroba plne elektrickej verzie BMW radu 3 ako ďalšie vozidlo s označením NEUE KLASSE, následne sa spustí výroba v Číne a v Mexiku. Plánuje sa aj návrat výroby modelu BMW radu 3 do závodu Dingolfing.

Sedem generácií modelu BMW radu 3 v celej výrobnej sieti (kompletn é závody)

Modely Závody Obdobie
1. generácia BMW radu 3
Sedan

Mníchov, Dingolfing

 

1975 — 1983

2. generácia BMW radu 3

Sedan, Cabrio, Touring, M3 (Coupé a Cabrio)

Mníchov, Dingolfing, Regensburg,

Rosslyn (Južná Afrika)

 

1982 — 1994

3. generácia BMW radu 3

Sedan, Coupé, Cabrio, Touring, Compact, M3 (Sedan, Coupé, Cabrio)

Mníchov, Dingolfing, Regensburg, Spartanburg (USA), Rosslyn (Južná Afrika) 1990 — 2000

4. generácia BMW radu 3

Sedan, Coupé, Cabrio, Touring, Compact, M3 (Coupé, Cabrio)

Mníchov, Dingolfing, Regensburg, Rosslyn (Južná Afrika) 1997 — 2006

5. generácia BMW radu 3

Sedan, Coupé, Cabrio, Touring, M3 (Sedan, Coupé, Cabrio)

Mníchov, Regensburg, Rosslyn (Južná Afrika), Dadong (Čína), Lipsko 2004 — 2013

6. generácia BMW radu 3

Sedan, Touring, Gran Turismo, M3 (Sedan)

Verzie Sedan, Touring a Gran Turismo pokračovali ako BMW radu 3, zatiaľ čo Cabrio, Coupé a novinka Gran Coupé prvý raz vytvorili samostatnú rodinu: BMW radu 4.

Mníchov, Dingolfing, Regensburg, Rosslyn (Južná Afrika), Tiexi (Čína) 2011 — 2021

7. generácia BMW radu 3

Sedan, Touring, M3 (Sedan, Touring), i3 (plne elektrický model, iba v Číne)

Mníchov, Tiexi (Čína), San Luis Potosí (Mexiko) od 2018

 





Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!