Nový trik mení naftové autá. Slováci krútia hlavami, čo lejú do motorov. Horšie ako AdBlue
Viete si predstaviť, že by ste do nádrže na palivo naliali vodu? Nový prístup, ktorý mení naftové autá, túto myšlienku sčasti kopíruje, no funguje na omnoho zložitejšom princípe. Niektorí motoristi reagujú na prvé počutie zhrozením a vyjadrujú strach, že novinka môže byť ešte horšia ako kvapalina AdBlue. Teraz však dajme obavy na chvíľu bokom.
Technológia pod názvom WiDE (Water-in-Diesel Emulsion, teda emulzia vody v nafte) totiž nemá primárne namierené medzi osobné autá, ale skôr môže ísť o príležitosť pre ťažké vozidlá.
Aj keď by sme si odmysleli cestnú dopravu, naftové motory zostávajú pre mnohé odvetvia nenahraditeľné, či už ide o poľnohospodárstvo, stavebné stroje alebo lode. Problémom však zostávajú emisie, a to najmä oxidy dusíka a jemné prachové častice, ktoré významne zhoršujú kvalitu ovzdušia. Kým elektrifikácia ťažkých vozidiel postupuje len pomaly, vedci vymysleli prekvapivo jednoduché, až podozrivé riešenie. Vraj treba do nafty pridať malé množstvo vody.

Zdroj: Energies, 2025
Podľa novej analýzy publikovanej v odbornom časopise Carbon Research, ktorá zhŕňa výsledky viacerých experimentov, môže WiDe znížiť oxidy dusíka až o 67 % a emisie pevných častíc až o 68 %. A to najlepšie? Nebola by potrebná úprava existujúcich spaľovacích motorov.
Ako môže voda v palive zlepšiť spaľovanie?
WiDE funguje na jednoduchom princípe. Mení naftové autá tým, že do paliva sa primieša približne 5 až 20 % vody a malé množstvo špeciálneho tenzidu, ktorý zabezpečí, že sa obe kvapaliny spoja do stabilnej emulzie. Pri tenzide sú dôležité najmä faktory ako jeho množstvo (zvyčajne 0,5 až 5 %) a spôsob miešania (napríklad homogenizáciou či ultrazvukom). Ak je zmes nestabilná, môže sa začať deliť a strácať účinnosť, čo by mohlo spôsobiť problémy v palivovom systéme. Ak sa však zvolí vhodný postup, niektoré takto vyrobené zmesy vydržia podľa výskumov „pohromade“ bez rozdelenia až dva mesiace.
Nový prístup zabezpečuje v motore vozidla dve zásadné úlohy. V prvom rade znižuje teplotu horenia. Nižšia teplota znamená menej vytvorených oxidov dusíka, ktoré vznikajú práve pri vysokých teplotách.
WiDe zároveň mení naftové autá tak, že v ich motoroch vytvára mikrovýbuchy. Drobné kvapôčky vody sa po vstreknutí do horúceho priestoru rýchlo zmenia na paru. Presnejšie povedané, doslova „explodujú“. Tento efekt rozptyľuje palivo na oveľa jemnejšie časti, čo vedie k úplnejšiemu spaľovaniu a menšej produkcii sadzí a prachu.
Bežnou nevýhodou úprav spaľovania v nafte je, že zníženie emisií oxidov dusíka často vedie k zvýšeniu množstva sadzí. Pri emulzii s vodou sa však v mnohých testoch podarilo dosiahnuť zlepšenie oboch parametrov naraz.
Mení naftové autá, no má aj obmedzenia
Lepšie premiešanie paliva so vzduchom má ešte jeden efekt. Môže zvýšiť termický účinník motora až o približne 12 %. Odborníci sa však zatiaľ nezhodli, či by nový prístup s vodou mohol znížiť spotrebu paliva. Pri niektorých testoch skutočne klesla, v rámci iných experimentov naopak mierne stúpla. Zároveň platí, že pri veľmi vysokom podiele vody sa môžu objaviť aj neželané problémy ako napríklad tvrdší chod motora či nestabilný priebeh spaľovania.
Dieselové motory dnes využívajú najmä rozličné technológie, ktoré znižujú ich ekologickú škodlivosť. Ide napríklad o známy DPF filter, ktorý mení naftové autá zachytávaním pevných častíc, EGR ventil znižujúci oxidy dusíka či takzvané SCR systémy so vstrekovaním močoviny (AdBlue). Emulzia WiDE sa od nich líši v jednom zásadnom bode. Ovplyvňuje priamo proces spaľovania a nie spracovanie výfukových plynov. To vytvára možnosť nasadiť ju aj v starších motoroch.

Aj AdBlue mení naftové autá a eliminuje časť emisií, no existuje skupina vodičov, ktorá by ho najradšej ignorovala
Nevýhodou je, že pri niektorých zmesiach môže mierne stúpnuť tvorba oxidu uhoľnatého (CO), respektíve nespálených uhľovodíkov. V praxi preto bude WiDE skôr riešením, ktoré môže dopĺňať existujúce systémy, zrejme ich však nenahradí.
Aj keď pridávanie vody do paliva v rámci emulzie mení naftové autá, táto praktická cesta padne vhod pri znižovaní emisií niektorých motorov. Ide predovšetkým o tie, ktoré nemajú rovnocennú alternatívu a zostanú v prevádzke ešte dlhé roky, navždy odkázané na naftu.
Pred masovým nasadením však vedci upozorňujú na potrebu ďalších testov, a to najmä dlhodobých skúšok zameraných na koróziu, usadeniny a opotrebovanie komponentov motora. Ak sa podarí tieto otázky vyriešiť, hlavne v prípade úžitkových vozidiel môže ísť o jednu z najjednoduchších a cenovo najdostupnejších metód, ako zlepšiť ekologickú stopu existujúcich dieselových motorov.
Zdroj: chip.de












