Nová norma Euro 7 ruší všetky výhody elektromobilov. Aj diesel môže byť po novom „čistejší“ ako elektrina

Nová norma Euro 7 od roku 2026 zruší niektoré výhody elektromobilov. Prečo stratia bezemisný status a nebude automaticky čistejšie ako ich spaľovacie náprotivky.

Norma Euro 7 už nebude zohľadňovať iba pohon

Na prvé počutie to znie ako provokácia – ako by elektrické vozidlo mohlo byť z hľadiska pevných častíc „špinavšie“ než auto so spaľovacím motorom? V skutočnosti však moderné dieselové motory spĺňajúce normu Euro 6d používajú pokročilé systémy (filtre pevných častíc, vstrekovanie AdBlue, katalyzátory SCR), ktoré znižujú emisie na mimoriadne nízku úroveň. Ak postavíme vedľa seba 1,2-tonové kompaktné dieselové auto a 2,5-tonové elektrické SUV, rozdiel môže byť zreteľný. Pri naftiaku je hlavným zdrojom emisií prakticky len zvyškový oder pneumatík, zatiaľ čo pri elektrickom SUV pribudnú aj omnoho vyššie častice z bŕzd.

To však teraz neznamená, že norma Euro 7 chce vyslovene obhajovať spaľovacie motory. Cieľom je skôr odstrániť mýtus, že stačí vymeniť pohon a problém emisií je tým vyriešený. Nové predpisy sa po prvýkrát pozerajú na vozidlo ako na celok a zohľadňujú všetky zdroje znečistenia, nielen tie, ktoré vychádzajú z výfuku.

Nová norma Euro 7 od roku 2026 zruší niektoré výhody elektromobilov. Prečo stratia bezemisný status a nebude automaticky čistejšie ako ich spaľovacie náprotivky.

Automobilky budú musieť na nové regulácie reagovať. Výroba elektromobilov sa bude musieť zamerať nielen na batérie a dojazd, ale aj na nové technické riešenia – bezprašné brzdy, pokročilé brzdové kotúče, materiály s nižším oderom, pneumatiky s inovovanými zmesami. Motoristi sa tak ocitnú v úplne novej situácii. Aj keď jazdia na elektromobile, budú sa musieť zaoberať tým, koľko emisií zanecháva ich auto počas brzdenia či obyčajného kontaktu pneumatík s asfaltom.

Norma Euro 7 teda neznamená len prísnejšie pravidlá. Predstavuje aj nový typ transparentnosti a konečne priznáva, že každé auto zanecháva stopu. Otázkou už nebude, či je lepší spaľovací alebo elektrický motor, ale celkový dopad vozidla na životné prostredie. Časy, keď sme elektromobily považovali za absolútne bezemisné, sa týmto končia. Sme zvedaví, ako sa nové pravidlá premietnu do celkovej ceny vozidla.

Toto je posledná strana článku
Strana 2 / 2

Čítajte ďalej





Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!