Nové radary nie sú pre bezpečnosť na cestách, štát chce len zarobiť

Stacionárne radary zaplavia Slovensko. Aj na našom webe ste si mohli uplynulé dni prečítať, že obce dostali z rúk Ministerstva vnútra nové právomoci z oblasti objektívnej zodpovednosti a merania rýchlosti na cestách. Čo to bude mať za následok? No akurát to, že do kasičky, alebo šporkasky obcí príde oveľa viac peňazí...
Archív
pokuty za auto

V Austrálii majú rozum

Páči sa mi a časom som si aj ja osvojil názor dlhoročného riaditeľa policajného zboru v austrálskom Queenslande. Ten sa ešte pred dlhými rokmi na tému neoznačené stacionárne radary vyjadril: „V iných systémoch, ak niečo nefunguje, hľadajú nové riešenia. Namiesto toho sa na úseku bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky systém skrytého merania rýchlosti podporuje a presadzuje, a to tak, že neoznačených radarov stále pribúda. Je to nezmysel!“  Popredný policajný predstaviteľ doplnil, že toto skryté osadenie stacionárnych radarov je navyše v rozpore s normami komunity, v ktorej chceme všetci žiť, a ktorej základom je skutočná sloboda.

Merať budú aj mestskí policajti

Ja osobne vonkoncom nesúhlasím s tým, aby meranie rýchlosti mohla prostredníctvom hliadky vykonávať aj obecná polícia. Prečo? Lebo v mnohých im zverených oblastiach si nevedia urobiť poriadky ani teraz, vyhovárajú sa na všemožné aj nemožné dôvody a nakoniec tak či onak žiadajú alebo rovno odkazujú občana v núdzi, alebo oznamovateľa na pomoc zo strany Polície SR.

Nie je to po prvýkrát

Slovensko je doteraz jednou z mála krajín Európy, kde sme stacionárne radary na cestách nemali. Ja neobhajujem neprimerané rýchlosti, ale stav kvalitnej cestnej siete je hotové zúfalstvo. Sú to roky, čo sa s touto myšlienkou na Slovensku koketovalo, vždy to však padlo. Viaceré samosprávy už prejavili záujem nainštalovať na svojich uliciach nové radary, ktoré majú vodičov donútiť jazdiť predpisovo.

V niektorých krajinách dostane vodič informáciu o kontrole rýchlosti. Takúto značku majú napr. v Poľsku

Celkom zaujímavým prípadom je krajina, kde je stacionárnych radarov suverénne najviac v EÚ. Reč je o Taliansku. Počet rýchlostných kamier presahuje 11-tisíc. Ukázalo sa však, že niektorí z nich neboli v súlade s predpismi. Nie je to tak dávno, čo vyšiel najavo prípad v Kalábrii. Tamojší súd totiž zistil, že stacionárne prístroje na meranie rýchlosti nemali požadované schválenie a nespĺňali metrologické požiadavky zaručujúce spravodlivé meranie rýchlosti. V dôsledku verdiktu súdu sa museli stacionárne rýchlostné radary demontovať, a poškodení vodiči tak mohli žiadať o navrátenie neprávom uloženej pokuty. Odhaduje sa, že talianske samosprávy museli dovedna vrátiť približne jeden milión eur.

Toto je posledná strana článku
Strana 2 / 2

Čítajte ďalej





Autá a motorky ma polarizujú prakticky od ranného detstva. Sú pre mňa koníčkom a zároveň aj vášňou. A tomu som prispôsobil celý svoj život. V publicistickom svete pôsobím prakticky 10 rokov, a za ten čas som mal možnosť vyskúšať stovky nových alebo jazdených áut a motoriek. Vo svojich článkoch sa snažím priniesť aktuálne informácie, triezvy pohľad na svet, motoristom poradiť a zároveň prinášam aj kvalitnú výpovednú hodnotu.