Tri kľukové hriadele, 36 piestov a žiadna hlava? Šialený Napier Deltic by dnes určite neprešiel STK
Nie je žiadnym tajomstvom, že dnešné motory musia šetriť každý gram CO₂ a každý decibel hluku, no v 50. rokoch sa konštruktéri nebáli snívať vo veľkom. A jedným z ich najodvážnejších výtvorov bol motor Napier Deltic. Osemnásť valcov, tridsaťšesť piestov, tri kľukové hriadele a tvar trojuholníka – to všetko spojené do jediného, fascinujúceho mechanizmu, ktorý zmenil svet dieselových pohonov.
Príbeh motora Napier Deltic sa začal v čase, keď svet v úvodzovkách horel. Počas druhej svetovej vojny britská admiralita zistila, že benzínové motory používané v torpédových člnoch sú nielen neefektívne, ale aj extrémne nebezpečné. Stačila iskra a z plavidla sa stala ohnivá guľa. Riešením mala byť naftová jednotka – bezpečnejšia, robustnejšia a ideálne aj výkonnejšia.
A tu prichádza na scénu spoločnosť Napier & Son, britský výrobca motorov, ktorý už v 30. rokoch experimentoval s nemeckými licenčnými riešeniami Junkers. Práve tie sa stali základom pre to, čo neskôr vošlo do histórie ako motor Napier Deltic – prvý sériovo vyrábaný trojuholníkový dieselový motor bez hlavy valcov.
Tri kľukové hriadele, 36 piestov a žiadne ventily
Zatiaľ čo väčšina motorov má jeden kľukový hriadeľ, motor Napier Deltic mal hneď tri. Každý z nich niesol dvanásť piestov, pričom dvojice piestov sa v jednom valci pohybovali oproti sebe. Kompresia sa teda vytvárala priamo medzi nimi – nie smerom k hlave s ventilmi, pretože tu jednoducho žiadne ventily neboli.
Výfukové aj sacie otvory boli umiestnené priamo v stenách valcov, čo pripomínalo dvojtaktný princíp. Výsledkom bolo, že motor dýchal s neuveriteľnou ľahkosťou a vyvíjal výkon, ktorý ďaleko prekonával väčšinu bežných lodných či vlakových motorov svojej éry. Každý valec mal dvojicu piestov – spolu teda 36. A keď sa dali všetky do pohybu, výsledkom bol nielen ohromujúci výkon, ale aj nezameniteľný zvuk, ktorý fanúšikovia dodnes opisujú ako „mechanický orchester“.
Na prvý pohľad to vyzeralo ako technická absurdita – tri kľukové hriadele prepojené zložitým systémom ozubených kolies a hriadeľov, ktoré museli byť dokonale zosynchronizované. Každé pochybenie vo fázovaní znamenalo katastrofu. Aj preto vývoj motora Napier Deltic trval celé roky.
Britskí inžinieri sa však nevzdali. Po jednovalcovom prototype nasledoval trojvalcový skúšobný blok, ktorý dokázal, že koncept funguje. A v roku 1950 sa zrodil hotový 18-valec s objemom neuveriteľných 88,3 litra. Motor meral 3,4 metra na dĺžku, 1,8 metra na šírku a vážil cez tri tony. Napriek tomu dokázal poháňať vojenské člny a lokomotívy s obdivuhodnou spoľahlivosťou.
Mazanie aj chladenie muselo byť vyriešené netradične, a to kombináciou olejového a vodného okruhu, ktorý chránil motor pred prehrievaním. A hoci to znie komplikovane, Deltic vydržal bežať až 5 000 hodín bez potreby generálnej opravy, čo je výkon, aký by mu závidel aj moderný motor TDI.
Napier Deltic poháňal celé Britské impérium
Motor Napier Deltic sa napokon uplatnil tam, kde sa od neho očakávalo najviac. Britské vojenské námorníctvo ho používalo v rýchlych torpédových člnoch, ktoré boli vďaka nemu ľahšie a omnoho bezpečnejšie než ich benzínoví predchodcovia. Neskôr sa tento trojuholníkový zázrak dostal aj na železnicu. Legendárne lokomotívy triedy Deltic, ktoré jazdili medzi Londýnom a Edinburghom, sa stali symbolom britskej železničnej modernizácie 50. a 60. rokov. Ich zvuk, hlboké dunenie sprevádzané piskotom turbodúchadiel, sa stal ikonickým rovnako ako šelest Rolls-Roycu.
Hoci motor Napier Deltic patril medzi najzložitejšie mechanické zariadenia svojej éry, fungoval s neuveriteľnou presnosťou. Každý piest musel pracovať v dokonalej harmónii s ostatnými, čo vyžadovalo precíznu údržbu a dokonalú synchronizáciu hriadeľov. Niektorí mechanici žartovali, že ak Deltic raz pochopíte, už nikdy nebudete rovnaký človek – a niečo na tom zrejme bude. Aj po desaťročiach fascinujú ľudí jeho výkresy, kde sa jednotlivé piesty pretínajú v takmer umeleckých trajektóriách.
Postupne však motor Napier Deltic začal narážať na limity svojej konštrukcie. Bol drahý na výrobu, zložitý na servis a neefektívny v porovnaní s novšími dieselmi. Napriek tomu sa držal v službe celé desaťročia. Posledná lokomotíva poháňaná Delticom vyrazila na trať v januári 1982, keď stroj z King’s Cross do Edinburghu ukončil éru, ktorá definovala britskú železnicu. Našťastie, niekoľko pôvodných kusov prežilo – a vďaka nadácii Napier Power Heritage Trust sa jeden z nich stále udržiava v prevádzke. Keď ho zapnú, celý hangár sa roztrasie a fanúšikovia si môžu opäť vypočuť ten „živý“ zvuk mechanickej histórie.
Napier dokonca vytvoril aj menšiu, deväťvalcovú verziu s názvom Baby Deltic, ktorá bola kompaktnejšia, ľahšia a výkonnejšia. Táto verzia potvrdila, že koncepcia bola životaschopná aj mimo armádnych projektov. Aj keď by si dnes len málokto trúfol postaviť motor s 36 piestami, myšlienka extrémnej kompaktnosti a účinnosti inšpirovala generácie konštruktérov – od leteckých motorov až po moderné viacvalcové diesely. Motor Napier Deltic sa stal dôkazom, že v čase, keď neexistovali počítače, simulácie ani 3D tlač, dokázali inžinieri vytvoriť niečo, čo pôsobí nadčasovo aj dnes.
Dnes by ho zabilo jedno ECO tlačidlo
Možno je dobre, že Deltic vznikol v ére, keď sa ešte nerozmýšľalo nad emisnými normami, filtrami pevných častíc ani obmedzeniami výkonu. V dnešnom svete by motor s objemom 88 litrov a zvukom tanku neprešiel ani predbežným schvaľovaním. Ale aj to je dôvod, prečo motor Napier Deltic zostáva legendou – symbolom doby, keď inžinieri stavali stroje pre výkon, nie pre Excelové tabuľky.
Chcete dôkaz, že staré veci vydržia? Toyota stále do áut montuje motor z roku 1990

Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!