Čína ovládla autosalón? Tieto technológie menia svet, no európske automobilky majú obrovský problém

Autosalón IAA otvoril svoje brány tretí raz v Mníchove. Počet vystavovateľov výrazne narástol a keďže autosalón vyšiel aj za ľuďmi do ulíc, prilákal množstvo návštevníkov. A určite to nebolo len preto, že expozície v meste boli voľne prístupné.

Autosalón IAA píše svoju dlhú históriu. Najprv si vybudoval nepriestrelné renomé vo Frankfurte, kde narástol do gigantických rozmerov. Nejedna automobilka, najmä nemecké, zabrali pre svoje potreby celé výstavné haly a expozície dosahovali megalomanské rozmery vrátane dráh, po ktorých jazdili reálne autá. Potom však prišla korona, ktorá pochovala ženevský autosalón a už aj predtým viaceré automobilky vyhlásili, že na autosalóny už chodiť nebudú. Teraz sme však svedkami renesancie podujatí. Avšak mníchovský autosalón nemá s tým, čo sme poznali predtým, veľa spoločného.

Aj predtým bývali súčasťou autosalónov konferencie a dni vyhradené pre médiá. Lenže Mníchov k tomu pristúpil úplne inak. Odbornú časť vyčlenil do priestorov výstaviska. A keby sme sa vedeli rozmnožiť, prinášali by sme z konferencií a diskusií, ktoré sa tam konali, priebežne samostatné materiály. Pretože na nich diskutovali najdôležitejší hráči automobilového priemyslu súčasnosti. Nielen najvyšší šéfovia automobiliek, ale aj subdodávateľov, zákonodarcovia, zástupcovia konzultačných a analytických firiem, miest a regiónov, ktoré majú s vysokou intenzitou dopravy svoje skúsenosti a robia všetko pre to, aby jej neustály nárast zvládli tak, aby z toho neboli nevraživé pohľady naprieč mnohými spoločenskými skupinami.

A tak sa medzi diskutujúcimi, ale aj vystavujúcimi, objavili aj výrobcovia elektrických bicyklov, kolobežiek, trojkoliek a iných dopravných prostriedkov spadajúcich pod všeobjímajúce označenie mestská mikromobilita. Ale aj energetické spoločnosti, výrobcovia elektromotorov a ďalších komponentov. Ak by vám chýbali výrobcovia infraštruktúry, tak aj tí tam boli. Najmä s rýchlymi nabíjačkami na jednosmerný prúd. A už vôbec neprekvapilo, že sa pýšili aj menovitým výkonom 1 MW. Filozofovanie o tom či sú práve elektrické vozidlá to pravé, na čo máme používať takého enormné výkony elektrickej siete, si necháme na inokedy. Teraz sa venujem autám.

Autosalón IAA otvoril svoje brány tretí raz v Mníchove. Počet vystavovateľov výrazne narástol a keďže autosalón vyšiel aj za ľuďmi do ulíc, prilákal množstvo návštevníkov. A určite to nebolo len preto, že expozície v meste boli voľne prístupné.

Kto nestíha?

Keďže do Mníchova sa zleteli všetci podstatní automobiloví predstavitelia, bol priestor aj na rozhovory. Viacero z takýchto možností sme využili a prinášame vám ich vo vložených textoch. Napriek tomu je zopár myšlienok, ktoré si zaslúžia za zdôraznenie. Spod trojcípej hviezdy Mercedesu sme si toho vypočuli najviac, oba rozhovory s najvyššími predstaviteľmi stáli za to. Najviac z nich vyplynulo, že automobilový trh je pripravený spĺňať náročné požiadavky zákonodarcov. Lenže automobilový svet kríva na ďalšie dve nohy. Jednu z nich predstavuje infraštruktúra, druhú zákonné rámce.

Aby sme boli konkrétnejší. Automobilky už zvládli postaviť batérie a elektroniku tak, aby mohli nabíjať naozaj vysokými výkonmi. Lenže naozaj rýchlych nabíjačiek je málo. A chýbajú najmä na diaľničných ťahoch, alebo aspoň v ich blízkosti. Nehovoriac o tom, že všetci by uvítali, aby nabíjačky vedeli pracovať s čo najväčším počtom poskytovateľov. Čiže aby bolo úplne jedno, kto vám vydal nabíjaciu kartu. Či to bola automobilka v rámci svojho programu popredajných služieb, alebo energetická spoločnosť, ktorej platíte za elektrinu doma. Podstatné je, aby ste k nabíjačke prišli, nabili, pípli sa so svojou kartou a na záver vám jedného dňa prišla súhrnná faktúra za všetky vaše nabíjacie aktivity. Alebo, a to už zachádzame dosť ďaleko, aby ste za nabíjanie mohli zaplatiť svojou bankovou kartou rovnako ako za tankovanie. Áno, aj toto riešia automobilky na autosalóne. Pretože aj v ich ideálnom svete nabíja majiteľ elektromobilu doma, pomaly a zo siete a rýchle nabíjanie využíva na cestách, keď vie, že ide ďaleko a nemá istotu či v cieli cesty nájde nabíjačku.

No a ten právny rámec? Ak už niekoľko rokov čakáme na spustenie autonómnej jazdy, ktorú nám automobilky sľubovali, tak sa zdá, že už nie je ďaleko.

 

Počas mníchovského autosalónu poskytla automobilka Mercedes-Benz návštevníkom na testovanie niekoľko svojich modelov s rôznymi úrovňami autonómnej jazdy. Využili sme túto príležitosť, o čom sa dočítate trochu ďalej, no a výsledok bol jasný. V mestách vie model CLA s úrovňou autonómnej jazdy Level L2++ jazdiť veľmi spoľahlivo len s pomocou elektronických asistentov a vodič síce len dozerá, aby bolo všetko v poriadku, no stále má najvyššiu zodpovednosť na svojich pleciach. Čiže žiadne správy, sledovanie sociálnych sietí, filmov, ani čítanie novín. A prečo ho už nemáme na cestách? Lebo to neumožňujú legislatívne rámce v Európskej únii a v jednotlivých jej členských štátoch. V Číne a v USA to už nejakú chvíľu problém nie je.

Autosalón IAA otvoril svoje brány tretí raz v Mníchove. Počet vystavovateľov výrazne narástol a keďže autosalón vyšiel aj za ľuďmi do ulíc, prilákal množstvo návštevníkov. A určite to nebolo len preto, že expozície v meste boli voľne prístupné.

Ideme za ľuďmi

Takže ak sme doteraz spomínali, že časť autosalónu sa odohrávala na výstavisku a zameriavala sa najmä na odbornú verejnosť, tak časť pre bežných milovníkov automobilov a všetkého, čo sa hýbe, si rozložila svoje šiatre v centre Mníchova. S bezplatným vstupom, no pod dôslednou bezpečnostnou kontrolou. Na bulvároch, námestiach, nádvoriach. Niektoré expozície boli jednoduchšie a zamerali sa na predstavenie samotných áut, iné mali myšlienku v podobe okien do budúcnosti (Kia), alebo samostatných kociek, pričom každá odhalila jeden model (Renault). Porsche poňalo svoju expozíciu ako kolotočovú atrakciu vrátane kolotoča s koníkmi a Cupra, či Mercedes očarili architektonicky prepracovanými konštrukciami, ktoré vzbudili pozornosť bez ohľadu na to, čo sa v nich nachádzalo. A že aj v nich vystavené autá patrili k tomu najlepšiemu, čo Mníchov ponúkol!

Oproti ostatným doterajším autosalónom priniesol Mníchov obrovský posun vo vzájomnom pôsobení medzi autami a ľuďmi. Organizátori informovali, že na testovanie bolo pripravených dovedna 250 vozidiel rôznych značiek. Od Mercedesu, cez viacero čínskych značiek, až po tureckú automobilku Togg, ktorá práve na mníchovskom autosalóne vstúpila na nemecký trh. Či to jednotlivé značky robili preto, aby sa podľa Komenského hesla, že čo nebolo v zmysloch, nebude ani v pamäti, dostali potenciálnym zákazníkom pod kožu, alebo si takto zbierali dáta potrebné na výskum, vývoj a ďalšiu komunikáciu so zákazníkmi, nechajme na inú debatu. Návštevníci si mohli otestovať aj rôzne ďalšie druhy dopravných prostriedkov, najmä bicyklov a kolobežiek. Na to slúžil okruh cez mestský park s názvom Anglické záhrady.

Súperenie, alebo spolupráca?

Ak sme v nadpise spomínali vzájomný protiklad Číny a zvyšku sveta, tak sme mysleli najmä na počet vystavovateľov. Čínski výrobcovia automobilov, no najmä batérií, elektromotorov, elektroniky a softvéru, priniesli expozície, ktoré ukazovali, že ich vývoj napreduje míľovými krokmi. Najmä na výstavisku dominovali v technológiách. Zvyšok sveta ich vyvažoval, no až vtedy, keď sa zrátali všetci ostatní vystavovatelia dokopy.

Autosalón IAA otvoril svoje brány tretí raz v Mníchove. Počet vystavovateľov výrazne narástol a keďže autosalón vyšiel aj za ľuďmi do ulíc, prilákal množstvo návštevníkov. A určite to nebolo len preto, že expozície v meste boli voľne prístupné.

Dá sa však na to pozrieť aj inou optikou. Na pozadí všetkých politických rozbrojov vždy beží biznis. Bez ohľadu na odvetvie mu vždy pomáhalo hľadanie vzájomnej spolupráce. A tak dnes máme čínske batérie v mnohých európskych elektromobiloch. Ak by ste rozobrali akékoľvek vozidlo, nájdete tam komponenty od mnohých európskych, aj ázijských dodávateľov. Naozaj má ešte dnes zmysel stavať medzi ľuďmi umelé hrádze, nech sa nazvú akokoľvek? Nebude prínosom radšej hľadanie spolupráce, ktorá prospeje všetkým zúčastneným bez ohľadu na to, či ide o predstaviteľov priemyslu, tvorcov legislatívnych rámcov, alebo užívateľov? Lebo keď funguje biznis, ťažia z toho všetci.

Mníchovský autosalón opäť ukázal, že keď sa nájde spoločná platforma, dokážu sa navzájom počúvať ľudia z rôznych táborov. Môže byť jednou z takýchto platforiem mobilita? Ukazuje sa, že áno. Len sa na ňu treba pozerať so zámerom hľadať prieniky a prepojenia, nie vyčlenenia, segregáciu a zámerne vytvárané barikády. Kiež by sa tento mníchovský pocit rozšíril do celej spoločnosti, ktorá má k mobilite čo povedať. A následne aj ďalej.





Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.