Slovensko zrýchľuje vlaky na 160 km/h, zmodernizujú tieto trate
Z Bruselu dostaneme ako krajina vyše 141 miliónov eur na modernizáciu dopravy. Štát zrýchľuje vlaky, no stále to ide pomalšie ako v ostatných krajinách.
Vydané Text: Alex
Viac európskych peňazí na vlaky pre SR
Slovensko dosiahlo úspech v oblasti dopravy. Štát oznámil, že do budúcna zrýchľuje vlaky na 160 km/h na dôležitej trati. V rámci aktuálnej výzvy Nástroja pre prepájanie Európy (takzvaný CEF) sa nám podarilo získať viac než 141 miliónov eur z európskych grantov na modernizáciu železničnej infraštruktúry. Ide o jednu z historicky najvyšších alokácií pre Slovensko v rámci tohto mechanizmu. Informuje o tom ministerstvo dopravy.
Slovenské projekty sa presadili v silnej konkurencii 27 členských štátov EÚ a získali takmer 8 % z celkovej kohéznej obálky CEF. Podpora smeruje do strategických železničných projektov, ktoré prispejú k zvýšeniu bezpečnosti, rýchlosti, interoperabilite a ekologickosti železničnej dopravy.
„Získali sme takmer osem percent z celej kohéznej alokácie, čo je dôkaz, že Slovensko sa už nielen uchádza o európske zdroje, ale ich aj úspešne získava a premieňa na kvalitné dopravné projekty,“ povedal minister dopravy Jozef Ráž.
„Je skvelou správou, že Železnice Slovenskej republiky budú môcť práve vďaka financiám z CEF pokračovať plynule modernizáciou ďalšieho úseku od Vydrníka až po Spišskú Novú Ves. Na tento projekt sme získali takmer sto miliónov eur,“ dodal šéf rezortu dopravy.
Kde štát zrýchľuje vlaky?
Medzi projekty, ktoré získajú európsku podporu, patrí modernizácia železničnej trate Vydrník – Spišská Nová Ves. Zvýši sa tam traťová rýchlosť na 160 km/h. Okrem toho, že štát zrýchľuje vlaky, sa spolu s tým skráti čas cestovania, zavedie sa takisto nový systém riadenia dopravy a trať bude kompletne elektrifikovaná.
Ďalšie podporené projekty okrem toho, že štát zrýchľuje vlaky na trati Vydrník – Spišská Nová Ves:
- Brusel nám pošle peniaze aj na projektovú dokumentáciu pre modernizáciu ďalšieho kľúčového úseku Košice – Čierna nad Tisou až po hranicu s Ukrajinou.
- Rekonštrukcia železničnej stanice Čierna nad Tisou, ktorá je významným uzlom pre osobnú i nákladnú dopravu
- Modernizácia výhybiek v lokalite Barca, čím sa zvýši bezpečnosť a plynulosť dopravy v košickom železničnom uzle
- Modernizácia trakčnej meniarne v Ruskove
- Modernizácia 23 nákladných lokomotív ZSSK CARGO – inštalácia ERTMS/ETCS
- Inštalácia ETCS na 29 osobných železničných vozidlách ZSSK
Európska komisia podľa ministerstva dopravy ocenila zlepšenie kvality našich projektov. Podľa štátu ide o výsledok systematickej prípravy, odborného prístupu a intenzívnej spolupráce s Bruselom.
„Veľmi nás teší, že aj ďalšie naše zámery – napríklad modernizácia železničnej trate Paludza – Liptovský Hrádok či obnova prekládkového terminálu Dobrá – získali v hodnotení výborné skóre. Po vydaní stavebných povolení budú mať v ďalšom kole reálnu šancu uspieť a získať podporu z európskych fondov,“ povedala štátna tajomníčka ministerstva dopravy Denisa Žiláková.
„V každom prípade ideme tieto projekty kombinovane financovať z Programu Slovensko a keďže sa niektoré z nich už obstarávajú, čo chvíľa sa začne aj stavať, “ prisľúbila Žiláková.
Eurofondy ako správna cesta
Aj keď má Slovensko výrazný investičný dlh čo sa týka železničnej infraštruktúry a priemernej rýchlosti vlakov na našom území v porovnaní s vyspelými krajinami, treba oceniť, že náš rezort dopravy aspoň v rámci možností zrýchľuje vlaky, hoci tempo by malo byť omnoho intenzívnejšie.
Najnovším krokom sa však aspoň o niečo bližšie posúvame k naplneniu stratégie pre bezpečnú, rýchlu a ekologickú dopravu vlakmi. Maximálne využitie potenciálu európskych fondov je určite správna cesta.
Zdroj: Ministerstvo dopravy