Dacia a Cupra dokázali, že európske značky sa vedia postaviť aj Číne

Cupra a Dacia ukazujú, že európske značky ešte nepovedali posledné slovo. Úspech prináša odvaha, jednoduchosť aj premyslené plánovanie.

Vydané  Text: 

Zatiaľ čo mnohí predpovedajú úpadok európskeho automobilového priemyslu pod tlakom čínskej konkurencie, príklady značiek ako Dacia a Cupra ukazujú, že starý kontinent ešte zďaleka nepovedal posledné slovo. Analytik Chris Bryant z agentúry Bloomberg vo svojom komentári pripomína, že aj v turbulentných časoch môžu automobilky Európy prekvapiť – ak sa vedia prispôsobiť, inovovať a neboja sa riskovať.

Dacia a Cupra, obe patriace pod silné koncernové značky – Renault a Volkswagen – sa stali dôkazom, že európska automobilka môže byť úspešná aj bez kopírovania čínskych stratégií. Naopak, stavili na úplne odlišné prístupy. Kým Cupra oslovila zákazníkov extravagantným dizajnom a športovým charakterom, Dacia zaujala pragmatizmom, jednoduchosťou a férovou cenou.

Cupra a Dacia ukazujú, že európske značky ešte nepovedali posledné slovo. Úspech prináša odvaha, jednoduchosť aj premyslené plánovanie.

Príbeh Cupry sa začal písať ako odvážny spin-off, keď sa v roku 2018 osamostatnila od Seatu. Vtedajší šéf značky Luca de Meo vnímal potenciál mena Cupra ako športovej alternatívy k mainstreamu. Dnes sa ukazuje, že mal pravdu. Nové modely SUV s ostrým dizajnom si získali veľkú pozornosť a za prvý polrok 2025 zaznamenala Cupra nárast registrácií o 33 %, čo predstavuje 167 000 predaných vozidiel. Značka tak predbehla samotný Seat, z ktorého vznikla.

Zaujímavé je, že Cupra si udržiava aj zdravú ziskovosť – výnos na jedno predané vozidlo vzrástol za posledných päť rokov o 35 % a kombinovaný prevádzkový zisk značiek Seat a Cupra dosiahol vlani rekordných 633 miliónov eur. Cupra sa navyše chystá expandovať na severoamerický trh, čo môže jej dynamiku ešte posilniť.

Cupra a Dacia ukazujú, že európske značky ešte nepovedali posledné slovo. Úspech prináša odvaha, jednoduchosť aj premyslené plánovanie.

Na opačnom konci cenového spektra stojí Dacia, no ani tá nezostáva v tieni. Minulý rok sa jej model Sandero stal najpredávanejším novým vozidlom v celej Európe, čím porazil aj drahších konkurentov. Trhový podiel značky sa od skromných 1 % pred desiatimi rokmi vyšplhal na 4,5 %, čo je viac, než aktuálne dosahuje Opel či Hyundai. Úspech Dacie spočíva v jednoduchosti a dostupnosti – v čase, keď ceny áut neustále rastú, ponúka zákazníkom to podstatné bez zbytočností.

Zároveň však dokáže udržať výrobu efektívnu a ziskovú. Väčšina modelov je postavená na rovnakých technických platformách a montuje sa v Rumunsku či Maroku, čo umožňuje držať nízke náklady. Napriek tomu vykazuje značka ziskovosť, ktorú by jej mohli závidieť aj niektoré prémiové značky. Dacia sa pritom nechystá zostať len pri malých modeloch – nový Bigster má ambíciu posunúť značku vyššie v segmente SUV. Do roku 2030 chce dosiahnuť prevádzkovú maržu 15 %, čo je výsledok, ktorý v minulosti nedosiahli ani mnohí lídri v odvetví, vrátane Toyoty.

Cupra a Dacia ukazujú, že európske značky ešte nepovedali posledné slovo. Úspech prináša odvaha, jednoduchosť aj premyslené plánovanie.

Úspechy týchto dvoch značiek ukazujú, že Európa má stále priestor pre automobilovú inováciu – len musí byť odvážna, vytrvalá a ochotná robiť veci inak.