Dieselové autá staršie ako 15 rokov majú v mestách zákaz
Severné Taliansko chce čistejší vzduch a preto zavádza zákaz pre autá s dieselovými motormi staršími ako 15 rokov, ktoré majú normu Euro 5.
Vydané Text: Marek Lehmann
Ak plánujete túto jeseň výlet autom do Talianska, oplatí sa skontrolovať, čo máte pod kapotou. Od októbra 2025 totiž začnú platiť nové emisné obmedzenia, ktoré sa dotknú státisícov vozidiel. Sever Talianska pripravuje zákaz vstupu pre autá s naftovým motorom spĺňajúcim emisnú normu Euro 5. A to nielen v najväčších mestách, ale aj v menších sídlach od 30-tisíc obyvateľov.
Na prvý pohľad to pôsobí prísne – a je to tak aj myslené. Taliansko čelí vážnym problémom so znečistením ovzdušia, najmä v oblasti za Pádskou nížinou, kde sa v zime hromadí smog a limitné hodnoty škodlivín pravidelne prekračujú kritické hranice. Nový plán na zlepšenie kvality vzduchu do roku 2030 preto zahŕňa aj nepopulárne rozhodnutia.
Zákaz jazdy v zime, v pracovné dni a vo vybraných hodinách
Ako prví prijali nové pravidlá v regióne Piemont s hlavným mestom Turín. Postupne sa pridali aj Benátsko, Lombardsko a Emilia-Romagna – všetko známe dovolenkové oblasti a zároveň regióny, kde žije značná časť talianskej populácie. Obmedzenie sa týka vozidiel s dieselovými motormi normy Euro 5, čo sú autá približne z rokov 2009 až 2014.
V niektorých okresoch bude zákaz platiť len počas zimnej sezóny – od októbra do apríla. Inde má byť trvalý. Aktuálne je vieme, že minimálne v Turíne bude zákaz platiť počas pracovných dní medzi 8:30 a 18:30. Víkendy a sviatky sú zatiaľ výnimkou. Taliansko zatiaľ nevyužíva systém ekologických známok ako niektoré iné európske krajiny, preto zatiaľ nie je jasné, ako budú úrady dodržiavanie zákazu kontrolovať. Aj tak sa však očakáva, že obmedzenia ovplyvnia každodenný život desiatok tisíc obyvateľov – len v samotnom regióne Piemont jazdí vyše 250-tisíc vozidiel, ktorých sa zákaz dotkne.
Ekologické opatrenie alebo praktický problém?
Z pohľadu životného prostredia ide o logický krok – Pádsku nížinu obklopujú Alpy, čo bráni prúdeniu vzduchu a spôsobuje hromadenie škodlivín. V zime sa situácia ešte zhoršuje kvôli tzv. inverziám. No z pohľadu bežných vodičov, najmä tých s naftovými autami staršími ako 10 – 15 rokov, ide o zásah do mobility, ktorý môže zmeniť aj zvyky pri plánovaní dovolenky či obchodných ciest.
Toto je 10 dieselových áut, ktoré majú najnižšie prevádzkové náklady na kilometer