STK každý rok: Slováci, pozor na obmedzenie, ktoré nepoznáte

Vodiči sú v strese, po novom pôjdu na STK každý rok. Okrem toho pribudne významné obmedzenie. EÚ má s novými pravidlami skrytý cieľ.

Vydané  Text: 

Už čoskoro budeme zrejme chodiť na STK každý rok. Tak si to naplánoval Brusel a Slovensko bude musieť nové pravidlá pre technické kontroly zaviesť, pokiaľ finálne prejdú na celoeurópskej úrovni. Týkať sa to bude áut starších ako 10 rokov. Ide teda predovšetkým o vodičov, ktorí často nemajú peniaze na nové auto, a preto používajú starší model.

Túto skupinu motoristov zasiahne uvedená zmena aj finančne. Za technickú kontrolu auta budú platiť dvojnásobok ako doteraz. Dnes platí interval STK 4 roky pre nové autá od prvej registrácie a následne každé dva roky.

Európska únia sa však rozhodla, že chce bojovať proti dopravným nehodám na cestách a s nimi súvisiacimi úmrtiami, resp. vážnymi zraneniami. Brusel chce na starom kontinente vybudovať akúsi bezpečnú pevnosť, kde bude minimum dopravných nehôd s vážnymi následkami.

Takýto zámer však bude niečo stáť, zaplatiť to zjavne majú bežní vodiči, ktorí si priplatia za technické kontroly. Otázne je aj to, či nové opatrenie, kvôli ktorému budeme chodiť na STK každý rok, skutočne v praxi pomôže. Viacerí odborníci a odborné združenie v európskych krajinách už stihli vydať varovania, že nový prístup Bruselu a častejšie kontroly STK nemusia priniesť želané výsledky. O tom, že vytvoria motoristom starosti navyše, však niet pochýb.

STK každý rok a skryté obmedzenie

Navyše, nové pravidlo o návšteve STK každý rok pre staršie autá prinesie aj nové obmedzenie, ktoré však mnohí opomenuli. Brusel totiž hovorí najmä o znižovaní počtu nehôd a zvyšovaní bezpečnosti cestnej premávky.

V skutočnosti je však cieľom zavedenia kontrol na STK každý rok aj snaha obmedziť stáčanie kilometrov, ako vysvetlila Európska komisia. Táto praktika predstavuje problém stále aj na Slovensku.

Stáčanie kilometrov sa stále deje

Mnohí motoristi sú u nás opatrní pri kúpe ojazdeného auta predovšetkým pri dovoze zo zahraničia, ale aj pokiaľ ide o domáce vozidlá, pretože sa obávajú stočených kilometrov.

Častejšie technické kontroly majú podľa EÚ vytvoriť priestor na účinný boj proti stáčaniu kilometrov vďaka tomu, že stav kilometrov vozidiel bude pod väčším drobnohľadom každý rok. Obmedzenie tak zasiahne podvodníkov, zatiaľ čo pre slušných motoristov pribudne aspoň jedno pozitívum. Akákoľvek šanca, ako zabrániť podvodom s kilometrami, určite poteší tých, ktorí zvažujú kúpu auta z druhej ruky.