Zmena slovenskej STK: Nový interval kontroly, tvrdé pokuty už za malé porušenie
Prichádza zmena slovenskej STK. Ide o nový interval kontrol pre osobné vozidlá. Nové pravidlo uplatňuje inštitúcia, ktorá naštvala Slovákov.
Vydané Text: Alex
Prichádza zmena slovenskej STK. Ročné kontroly navrhnuté pre vozidlá staršie ako 10 rokov majú platiť aj na Slovensku. Nové pravidlo navrhuje Európska komisia. Za auto bez STK hrozí pokuta 330 eur, ak zaplatíte do 15 dní a vykonáte zároveň kontrolu, sankcia sa znižuje na 110 eur. Stále však ide o veľkú sumu, ktorú mnohí motoristi nepochybne pocítia.
Všetky vozidlá staršie ako 10 rokov, vrátane dodávok, by podľa návrhu Európskej komisie museli absolvovať každoročnú technickú kontrolu a potenciálne aj emisnú kontrolu – všetko bude závisieť od toho, aká zmena slovenskej STK konkrétne nastane. Návrh Bruselu má za cieľ zvýšiť bezpečnosť na cestách, odhaliť podvody s počtom najazdených kilometrov a podporiť snahy o zníženie znečistenia ovzdušia.
V súčasnosti musia na Slovensku vozidlá absolvovať technickú kontrolu každé dva roky po tom, ako dosiahnu vek štyroch rokov. Podľa nového návrhu by však všetky vozidlá staršie ako 10 rokov museli chodiť na technickú kontrolu každý rok. Toto opatrenie je súčasťou širšej iniciatívy EÚ. Jej cieľom je do roku 2030 znížiť počet smrteľných dopravných nehôd a vážnych zranení o 50 %.
Európsky komisár pre dopravu Apostolos Tzitzikostas označil iniciatívu za „významný krok vpred k bezpečnejším cestám, čistejšiemu ovzdušiu a jednoduchšiemu životu pre občanov“.
Dopravné nehody spôsobujú aj staré autá
V roku 2024 zomrelo pri dopravných nehodách v Európe takmer 19 800 ľudí. Komisia odhaduje, že nový návrh by medzi rokmi 2026 a 2050 mohol zachrániť až 7 tisíc životov a zabrániť 65 tisíc vážnym zraneniam. Treba povedať, že ide o naozaj vysoké čísla – otázne samozrejme bude, či sa ich podarí dosiahnuť v praxi.
Navyše, hoci dopravné nehody môže skutočne spôsobovať aj zlý stav niektorých starších vozidiel, rozhodne nejde o jediný dôvod a nerešpektovanie pravidiel cestnej premávky zostáva ešte závažnejším problémom.
Táto zmena slovenskej STK by sa dotkla veľkej časti vozového parku. Priemerný vek áut u nás atakuje 15 rokov. Veľká časť vozidiel by musela chodiť na STK každý rok, teda rovnako ako dnes napríklad taxikári. Technická kontrola pre taxíky je predpísaná už teraz častejšie – raz ročne.
Zmena slovenskej STK a viac práce pre stanice
Staršie vozidlá môžu byť náchylnejšie na opotrebovanie, ak sú podľa neho často využívané intenzívnejšie, hovoria priaznivci nového opatrenia Bruselu. Naopak, kritici mu vyčítajú, že vodiči si budu musieť za technické kontroly priplatiť.
Na druhej strane, stanice technickej kontroly majú samozrejme dôvod na radosť. Keď pribudne povinná STK každý rok, pribudne im viac práce a zákazníkov, ktorí potrebujú kontrolu. Zavedenie nového intervalu by mohlo v niektorých prípadoch zároveň vytvoriť veľký tlak na slovenské stanice STK.
Aj keď je nový návrh zatiaľ len v štádiu prerokúvania v Európskom parlamente a medzi členskými štátmi, jeho prípadné zavedenie môže trvať niekoľko rokov. Napríklad zavedenie povinných kontrol pre motocykle trvalo vo Francúzsku až štyri roky. Keďže chystaná zmena slovenskej STK sa prijíma na celoeurópskej úrovni, dá sa ešte očakávať intenzívna diskusia a veľa rôznych názorov v prospech aj neprospech nových pravidiel.
Zdroj: Reuters